Autonominen liikenne: tulevaisuus on nyt


Autonominen liikenne on yksi tulevaisuuden suurimmista teknologisista muutoksista. Se muuttaa niin liikenneturvallisuutta, liikennejärjestelmää kuin työelämääkin.


Tällä kertaa DigiLinkeissä on käsitelty mm. seuraavia aiheeseen liittyviä teemoja:

- Autonomisen liikenteen kehitys etenee, mutta lainsäädäntö ja turvallisuus haastavat
- Autonominen liikenne muuttaa työelämää, uusia työtehtäviä syntyy
- Liikenteen digitalisoituminen näkyy myös logistiikassa
- Autonomisen liikenteen kehitys on vielä alkuvaiheessa, mutta lupaavia tuloksia on saavutettu
- Autonomisten ajoneuvojen käyttöönottoa jarruttaa lainsäädännön puutteet ja turvallisuusriskit
- Autonomisten ajoneuvojen kehitys luo uusia työtehtäviä, kuten etäohjaajia ja liikenteen asiantuntijoita
- Logistiikan automatisoitumisen myötä myös logistiikassa tarvitaan uusia työtehtäviä


SKAL Kuljetusbarometri: Digitalisaatio kiinnostaa kuljetusyrityksiä – tarpeet ja digitalisaation aste vaihtelee
Vuoden toinen kuljetusbarometri toteutettiin 11.–22.5.2023. Barometriin vastasi 545 kuljetusyrittäjää, joka on kattava otos alan näkemyksistä. Barometrissä kysyttiin muun muassa logistiikka- ja kuljetusyritysten digitalisaation peruslähtökohtia ja kiinnostusta digitalisaatioon.Yli 70 prosentilla vastaajista on asiakkaan tai päähankkijan digitalisaatioon...
Karttatietoja ilmaiseksi internetiin – nouseeko Googlen ja Applen karttojen rinnalle kilpailija?
Googlen ja Applen karttapalvelut ovat saamassa kilpailijan Overture Maps Foundation -säätiön karttatietojen muodossa. Säätiön perustivat viime vuonna Microsoft, Meta, Amazon ja muun muassa navigaattoreita valmistava TomTom.The Vergen mukaan Overturen karttatiedot ovat tulossa vapaaseen käyttöön, jolloin mikä tahansa taho voi hyödyntää niitä oman sovelluksensa...
Liikennedata jakoon ja hyödyksi
Liikennealan toimijat jakavat ja saavat dataa liikenteen dataekosysteemissä. Jaettu data hyödyntää yrityksiä, yhteiskuntaa ja kansalaisia.02.06.2023 Teksti Jukko Nortio Fintrafficin käynnistämä liikenteen dataekosysteemi on kerännyt reilussa parissa vuodessa yli 160 liikennealan organisaatiota yhteen kehittämään yhteistä tapaa jakaa liikennedataa....
Sähköautomiehen ilmaiset hotelliyöt
Tämän vuoden kesälomareissullani kertyi autoilukilometrejä peräti 2350 kappaletta. Blogia lukevat ilmastoihmiset voivat kuitenkin lopettaa etusormen heristelyn, sillä matka taivallettiin luonnollisesti vihreitä arvoja kunnioittaen täyssähköautollani. Tämänkertaisen blogautuksen tarkoitus ei kuitenkaan sen kummemmin ole syventyä luonnon pelastamiseen,...
Lähes 700 ehdotusta: Tällaisia parannuksia Tampereen kaduille halutaan – Raha ei riitä kaikkiin, sanoo kaupungin liikenneinsinööri
Ehdotetut parannukset koskevat muun muassa katujen reunakivien madalluksia, liikennemerkkejä ja tiemerkintöjä. Toteuttamisesta äänestetään syksyllä.AamulehtiTampereen kaupunki on saanut 678 parannusehdotusta, jotka liittyvät pyöräilyyn ja kävelyyn kaupungissa. Ehdotuksia kerättiin kyselyllä toukokuussa.Kyselyssä pyydettiin pieniä korjaus- ja kehittämisideoita...
Etusivu | Suomen Maritime Single Window
Suomi saa vuonna 2025 käyttöön uuden merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO:n, joka tulee olemaan kansallinen "single window" meriliikenteen ilmoitusten antamiseksi ja korvaa samalla nykyisen Portnet-palvelun. Merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO on Suomen vastaus EU-asetukseen 2019/1239, jonka päätavoite on luoda yhtenäiset tavat toimittaa...
Tampereen Hervannassa liikennöivissä robottibusseissa on edelleen turvakuljettajat – Tällaista on heidän työnsä
Moro kävi katsomassa, millaista on Hervannassa liikennöivän robottibussin turvakuljettajan työ.Moro, robottibussiHervannassa on liikennöinyt tammikuusta asti kolme robottibussia, joissa ei ole rattia tai polkimia. Mukana on kuitenkin edelleen turvakuljettaja. Moro kävi katsomassa, millaista on robottibussin turvakuljettajan työ.Kun astumme sisään robottibussiin,...
Ethän tee tätä virhettä, kun kohtaat hälytysajoneuvon liikenteessä? Palomieheltä tärkeä muistutus
Harri Minkkinen toimii pelastajana Oulussa, Pohjois-Pohjanmaan pelastuslaitoksella.Minkkinen jakoi sosiaaliseen mediaan videon, jossa kertoo, miten hälytysajoneuvo kohdataan oikeaoppisesti liikenteessä.– Tuli todellisena yllätyksenä, että 90%:lla videoon kommentoineista henkilöistä ei ollut mitään käsitystä uusista ohjeistuksista, Minkkinen kertoo.Toimintaohjeistukset...
Tältä näyttää sähkölentokoneen laskeutuminen – kokenutkin lentäjä voi yllättyä
Ainoa. Suomen ensimmäinen ja ainoa sähkömoottorilentokone on 370-kiloinen Pipistrel Alpha Electro.Suomessa on toistaiseksi vain yksi sähkömoottorilentokone. Se on Helsingin Sähkölentokoneyhdistyksen Pipistrel Alpha Electro -kone, jonka toimintasäde on 120 kilometriä ja matkalentonopeus 157 kilometriä tunnissa. Akun kapasiteetti on 21 kWh ja koneen toiminta-aika...
Nyt se tuli – tältä näyttää robottibussi Lahden katukuvassa
Koeajettava robottibussi on ilmestynyt Lahden keskustan kaduille.Koeajot ajetaan ilman matkustajia kaupungin ydinkeskustassa muun muassa Vapaudenkadulla, Rauhankadulla ja Kirkkokadulla.Palvelun operoinnista vastaavan Remoted oy:n toimitusjohtaja Tatu Nieminen sanoo, että koeajot Lahdessa vievät viikkoja. Vastaava bussi on jo käytössä Tampereella, missä...
Tapahtuma "Tiedolla johtaminen" keskittyi tuoreen hallitusohjelman keskeisiin periaatteisiin - ITS Finland
ITS Finland verkostopäivä järjestettiin 17.8.2023 ravintola, Sipulissa, Katajanokalla. Verkostopäivä keskittyi teemaan ”Tiedolla johtaminen”. Tapahtuma tavoitteli tuoreen hallitusohjelman keskeistä periaatetta ja työkalua, joka korostaa päätöksenteon pohjautumista ajantasaiseen ja laadukkaaseen tietoon. Tiedolla johtaminen on olennainen keino toiminnan...
Haastekilpailu: Tampereen kaupungin IoT-alustan hyödyntäminen kiertotaloudessa syksy 2023
Tarjouksen viimeinen toimitusaika on 24.09.2023 klo 00:00. KIERTOTRE-yhteistyön tavoitteena on löytää ratkaisuja Tampereen kiertotaloussuunnitelman teemoihin liittyvään haastekenttään kiertotalouden edistämiseksi ja hiilineutraalisuustavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäämme julkisen ja yksityisen sektorin välistä yhteistyötä vähähiilisten arvo- ja...
Nostalginen näky! Tampereelle ilmestyi bussi, jollaista ei ole nähty täällä aikoihin – tästä on kyse
Nysse suunnittelee uutta bussikalustoa, joka liikennöisi Tampereen ruuhkaisimmilla linjoilla 8 ja 9. Käynnissä on nyt testausvaihe, rahoitusta uusille busseille ei vielä ole.AamulehtiTampereen liikenteessä testataan nyt Helsingin seudun liikenteen runkolinjalta lainattua sähkönivelbussia eli tuttavallisemmin haitaribussia. Suunnitteilla on uusi bussikalusto,...
Kuinka liikenne muuttuu? | ITS Lisbon 2023
Forum Virium Helsingin smart mobility -tiimi vieraili toukokuun lopulla älyliikennemessuilla Lissabonissa. Havaitsimme, että Suomi ja Helsinki ovat monella tapaa älyliikennekehityksen kärjessä. Vuotuisten ITS (The Intelligent Transport Systems) -messujen teemana Lissabonissa oli Game changer, eli ne muutoksen tekijät, jotka todennäköisimmin tulevat...
Kehitteillä kuljetusten USB-liitin – avoin rajapinta sopii vaikka robotteih
Robotiikan yleistymistä helpottavat yhteiset, kaikkien käytettävissä olevat rajapinnat ja teknologiat. Yksi sellainen olisi kaikenlaiseen kuormaamiseen ja kuljettamiseen sopiva alusta. Kaupungeissa on paljon tehtäviä, jotka voitaisiin hoitaa teknologioilla. Robotit ja automatisaatio säästäisivät aikaa ja ihmisiä toistavan ja vaarallisen työn tekemiseltä. Jotta...
Hypätäänkö jo lentävän auton kyytiin? Katsaus älyliikenteen markkinaympäristöön ja tulevaisuuteen
Ilman kuljettajaa liikkuvat ajoneuvot, automaattiohjauksella kulkevat junat sekä itsenäiset ilma-alukset ja vesilaitteet luovat helposti sci-fi elokuvista tuttuja mielleyhtymiä. Osa näiden ratkaisuiden kaupallisesta toteutuksesta onkin vielä hyvin kaukana tulevaisuudessa. Ohjelmisto-, sensori- ja automaatioteknologian nopeasti etenevä kehityskulku ulottuu...

Kommentit