Koulutus ja työelämä: Yhteistyö on tärkeämpää kuin koskaan

Tämänkertaiset DigiLinkIT keskittyvät Suomen koulutuspolitiikan ajankohtaisiin kysymyksiin, kuten tulevaisuustaitojen opettamiseen, koulutuksen saatavuuteen ja laadukkuuteen sekä koulutuksen ja työelämän yhteistyöhön.

Yksi keskeinen teema on tulevaisuustaitojen opettaminen. Artikkelit korostavat, että koulutuksen tulee valmistaa opiskelijoita muuttuvaan työelämään ja yhteiskuntaan. Tämä tarkoittaa muun muassa kriittisen ajattelun, ongelmanratkaisun ja yhteistyötaitojen opettamista.

Toinen keskeinen teema on koulutuksen saatavuus ja laatu. Artikkelit kritisoivat hallituksen kaavailemia koulutusleikkauksia, jotka uhkaavat heikentää koulutuksen saatavuutta ja laatua.

Kolmas keskeinen teema on koulutuksen ja työelämän yhteistyö. Artikkelit korostavat, että koulutuksen ja työelämän yhteistyö on tärkeää, jotta opiskelijat saavat valmiudet työelämään.

Yhteenvetona voidaan todeta, että artikkelit viestivät Suomen koulutuspolitiikasta huolestuneisuudesta. Hallitusohjelmassa esitetyt leikkaukset koetaan uhaksi koulutuksen laadulle ja saatavuudelle. Lisäksi halutaan kiinnittää huomiota tulevaisuustaitojen opettamiseen ja koulutuksen ja työelämän yhteistyöhön.

Mullistaako tulevaisuus opetussuunnitelmat? | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö
Olemme tehneet TAMKissa opetussuunnitelmatyötä jo yli vuoden ajan yhteistyössä työelämän kanssa. Samaan aikaan maailma muuttuu emmekä tiedä, mitä viiden vuoden päästä tapahtuu. Osaammeko tehdä nyt järkeviä päätöksiä ja valita sellaisia osaamisia, jotka kiinnostavat opiskelijoita ja joita tarvitaan vielä vuosien päästä? Tulevaisuudentutkija Beacraft...
Kasvatus- ja opetusalojen monialainen yhteistyö pääosin hyvällä tasolla Tampereen seudulla
Kasvatus- ja opetusalojen monialainen yhteistyö todettiin pääosin toimivaksi kansainvälisestikin vertaillen ensimmäisessä, laajassa arviointitutkimuksessa. Varhaiskasvatuksessa työskentelevät arvioivat yhteistyön organisoitumisen merkittävästi paremmaksi kuin peruskoulussa työskentelevät. Arvioinnin kohderyhmänä olivat Tampereen kaupunkiseudun...
Yritykset kutsuivat kansainvälisiä opiskelijoita vierailuille | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö
Harjoittelu on tärkeä osa opintoja. Harjoittelussa opiskelija pääsee oppimaan käytännön työtä sekä kehittämään omaa ammatillista osaamistaan. Kansainvälisten opiskelijoiden harjoittelupaikkojen löytämisen tukemiseen on etsitty ratkaisuja yhteistyössä TAMKin Talent Boost -ohjelman sekä Tampereen kauppakamarin kanssa. Uusien verkostoitumismahdollisuuksien...
Onko mikrokursseista hyötyä yrittäjälle?
Mikrokokoisilla, pienillä ja keskikokoisilla (pk) yrityksillä on usein vähemmän resursseja kouluttaa henkilöstöään verrattuna suurempiin yrityksiin. Kuitenkin kilpailukyvyn ja kasvun saavuttaminen edellyttää jatkuvaa oppimista ja uusien teknologioiden hyödyntämistä. Tässä blogitekstissä käydään läpi, millaisia etuja ammattikorkeakoulujen tarjoamat mikrokurssit...
Opintopolusta kehitetään kaiken julkisrahoitteisen koulutuksen kattavaa koulutustarjontaportaalia
Opintopolkua kehitetään aiempaa kattavammaksi kansalliseksi koulutustarjontaportaaliksi, johon on tavoitteena koota kaikki tarjolla oleva julkisrahoitteinen koulutus ympäri Suomen. Opintopolku on Opetushallituksen ylläpitämä kansallinen koulutusmahdollisuuksien portaali, jota kansalaiset käyttävät etsiäkseen koulutuksia. Kertomalla Opintopolussa koulutusmahdollisuuksista,...
Legorobotit täydentämään lainattavien välineiden kokonaisuutta | Juniversity | Tampereen korkeakouluyhteisö
Juniversity on Tampereen yliopiston lasten ja nuorten oma yliopisto sekä tiedekasvatuksen asiantuntija. Tavoitteenamme on tarjota innostava tiedepolku kaikille oppijoille varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Tuemme myös opettajia ja kasvattajia heidän työssään. Tarjoamme oppimisyhteisöille muun muassa opetussuunnitelmien tavoitteita tukevia tiedeluokkavierailuja,...
Yhä useamman digiosaaminen todennetaan osaamismerkein
Vuoden 2002 alusta valtakunnallisen digitaitomerkistön osaamismerkkejä on myönnetty yli 26.000 kappaletta! Standardoitu osaamisen osoittamisen tapa sopii niin henkilöstön osaamisen tunnistamiseen kuin opiskelijoille tai kenelle tahansa omaa osaamistaan kehittävälle. Merja Sjöblom 16.08.2023 Valtakunnallisen digitaitomerkistön...
Yliopistopedagogiikka 1/2023
Vuosikerta 30, numero 1 Hyvinvointia, tekoälyä ja opettajana kehittymisen mahdollisuuksia – Laura Hirsto Korkeakouluopiskelijoiden opintoihin kiinnittymisen ja hyvinvoinnin haasteet pandemia-ajan etäopiskelussa – Vesa Korhonen, Hannu Pesonen, Elina Ketonen, Sanna Hangelin, Mikko Inkinen & Auli Toom Opettajaopiskelijoiden reflektointiosaamisen...
Opintopolusta kehitetään kaiken julkisrahoitteisen koulutuksen kattavaa koulutustarjontaportaalia
Opintopolkua kehitetään aiempaa kattavammaksi kansalliseksi koulutustarjontaportaaliksi, johon on tavoitteena koota kaikki tarjolla oleva julkisrahoitteinen koulutus ympäri Suomen. Opintopolku on Opetushallituksen ylläpitämä kansallinen koulutusmahdollisuuksien portaali, jota kansalaiset käyttävät etsiäkseen koulutuksia. Kertomalla Opintopolussa koulutusmahdollisuuksista,...
Korkeakoulupoliittiset tavoitteet jäävät saavuttamatta hallituksen esittämillä toimilla
Valtiovarainministeriön ehdotus vuodelle 2023 ei lupaa hyvää hallituksen korkeakoulupoliittisille tavoitteille. Koulutustaso ja yritysten tutkimus- ja kehittämistoiminta ei lisäännyt ilman ammattikorkeakouluja. Hallitusohjelmassa päätetyt koulutusleikkaukset syövät aloituspaikkoja eniten työvoimapulasta kärsivällä sosiaali- ja terveysalalla....
Käsitöissä opitaan laaja-alaisia taitoja, teknologista osaamista ja käsillä tekemistä
Väitän, että käsityö on suomalaisen perusopetuksen laaja-alaisin oppiaine. Peruskoulun käsityön opetus rakentuu sekä teknisen työn, että tekstiilityön sisällöistä. Tätä laajaa sisältöparia yhdistävät ilmaisun, muotoilun ja teknologian ulottuvuudet. Nykyaikaiseen käsityön opetukseen kuuluvat käsityön työtapojen opettamisen lisäksi esimerkiksi ideointi-...
Järjestöt: Hallituksen peräännyttävä vapaan sivistystyön leikkauksista
Työmarkkina- ja koulutusalan järjestöt vaativat maan hallitusta perääntymään kaavailluista leikkauksista, jotka koskisivat kansanopistoja, kansalaisopistoja, kesäyliopistoja, opintokeskuksia ja liikunnan koulutuskeskuksia. Toteutuessaan leikkaukset vaarantaisivat oppilaitosverkoston kattavuuden. Hallitusohjelmassa kohdennetaan 25 miljoonan euron...
IBO:n pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen: Nuorten tulevaisuus Pisa-tuloksia tärkeämpää
Olli-Pekka Heinosen mukaan opettajien koulutus on Suomessa edelleen hyvissä käsissä. – Se on korkeatasoista. Opettajat sitoutuvat työhönsä ja heidän työtään arvostetaan. Koulun perusta ei ole murtunut vaan sen päälle voi rakentaa sitä, mikä on ajassa tarpeen, Heinonen sanoo. – Kun katsotaan, mitä sen perustan päällä juuri nyt on, siellä on paljon...

Kommentit