Tekoäly tuo haasteita ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia opetukseen

Tekoäly on yhä enemmän osa arkeamme, ja se on tunkeutunut myös koulutusmaailmaan. Tekoälyä voidaan hyödyntää opetuksen ja oppimisen eri vaiheissa, kuten opiskelijoiden ohjauksessa, arvioinnissa, sisällön tuottamisessa ja henkilökohtaistamassa oppimiskokemusta.

Tekoälyn hyödyntämisessä opetuksessa on monia mahdollisuuksia. Se voi esimerkiksi auttaa opiskelijoita oppimaan itsenäisesti, tarjota yksilöllisempää tukea ja palautetta sekä helpottaa opettajan työtä. Tekoälyä voidaan myös käyttää uusien opetusmenetelmien kehittämiseen.

Tekoälyn käytössä opetuksessa on myös haasteita. On tärkeää, että tekoälyä käytetään eettisesti ja vastuullisesti. Tekoälyjärjestelmien on oltava luotettavia ja tasapuolisia, eikä niitä pidä käyttää syrjintään tai hyväksikäyttöön.

Tekoäly on tärkeä osa tulevaisuuden koulutusta. Se voi auttaa meitä valmistautumaan muuttuvaan maailmaan ja tarjoamaan kaikille tasa-arvoisen mahdollisuuden oppia.

Ao. DigiLinkeissä käsiteellään tekoälyn hyödyntämistä opetuksessa ja sen mahdollisuuksia ja haasteita.

”Tekoäly käyttöön jo alakoulussa”, sanoo opettajien kouluttaja – näissä viidessä asiassa se voisi auttaa
Yliopistonlehtori Sirkku Lähdesmäki näkee tekoälyn kuten ChatGBT:n käytössä koulussa monia hyviä puolia.Sirkku Lähdesmäki aloitti elokuun alussa työn Itä-Suomen yliopistossa yliopistopedagogiikan yliopistonlehtorina. Sitä ennen hän on kouluttanut tulevia luokanopettajia liki kymmenen vuotta Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa.Lähdesmäen mukaan tekoäly...
Vieraskynä | Tekoälyä ei voi jättää koulun kännykkäparkkiin
Chat GPT ja muut suuret kielimallit tunkeutuvat yhä syvemmälle elämäämme mullistaen oppimisen, työelämän ja koulutuksen.Tekoälyn arvioidaan vievän maailmasta noin 300 miljoonaa työpaikkaa. Viidesosalla työntekijöistä sen arvioidaan vaikuttavan noin puoleen työtehtävistä. Digitaidot vanhenevat nopeasti, ja tekoäly selviytyy jo nyt ihmistä paremmin ohjelmoinnista.Koulutus...
Hitachi pistää tekoälyn seuraamaan eläkkeelle siirtyviä työntekijöitään - oppii taidot ja opettaa ne eteenpäin
Japanissa ollaan tunnetusti reippaasti Suomea edellä matalan syntyvyyden ja ikääntymisen polulla. Kuten meilläkin, myös Japanissa eläköityy hurjaa vauhtia kokeneita työntekijöitä, joiden mukana katoaa myös valtava määrä ns. hiljaista tietoa. Japanilainen jättiyhtiö Hitachi on päättänyt kaapata kokeneiden työntekijöidensä hiljaisen tiedon talteen,...
Tuotokset
Tältä sivulta löydät erilaisia tuotoksia hybridiopetukseen ja -työskentelyyn liittyen. Sivun sisältö: Hybridiopetuksen ja -työskentelyn taidot ja tavat -posteri, joka oli esillä vuoden 2023 ITK:ssa. Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki Posterimme esittelee hybridiopetuksen ja -työskentelyn ”työkalupakkia”, joka kattaa mm. pedagogiset valinnat,...
Big data opetuksen apuna
Metsätien toimipisteessä ollaan tehty pioneerityötä konedata opetuksen kehittämisessä. Meillä on tiedossamme vuodesta 2017 koneidemme tuottama data ja tätä hyödynnämme yhä enemmän opetuksen eri painopisteiden kehittämisessä. Käytännössä tämä näkyi 2022-2023 lukuvuoden aikana yli 15 000 litran polttoaineen kulutuksen vähentymisenä. Tutkimme dataa ja...
Yhä useamman digiosaaminen todennetaan osaamismerkein
Vuoden 2002 alusta valtakunnallisen digitaitomerkistön osaamismerkkejä on myönnetty yli 26.000 kappaletta! Standardoitu osaamisen osoittamisen tapa sopii niin henkilöstön osaamisen tunnistamiseen kuin opiskelijoille tai kenelle tahansa omaa osaamistaan kehittävälle. Merja Sjöblom 16.08.2023 Valtakunnallisen digitaitomerkistön...
Tekoälystä tukea opintojen ohjaamiseen – selvitys kartoittaa, mitä haasteita ja mahdollisuuksia tekoälyn käytössä piilee
Tekoälyllä on tärkeä rooli, kun korkeakoulut rakentavat opiskelun tueksi ohjaus- ja neuvontapalveluja Digivisio 2030 -hankkeessa. Jyri Kivinen Lapin ammattikorkeakoulusta ja Olli Hotakainen Tampereen yliopistosta ovat osatoteuttajatyönä selvittäneet, minkälaisia haasteita, mahdollisuuksia ja parhaita käytäntöjä tekoälyyn pohjautuvassa ohjauksessa...
Oppimisanalytiikka
Oppimisanalytiikka tarkoittaa oppimisprosessin aikana syntyvien tietojen hyödyntämistä opiskelijoiden ohjauksen, arvioinnin ja sisällön kehittämisen tueksi. Tiedot voivat olla opiskelijan toiminnasta syntyvää tietoa tai oppimisympäristöjen ja digityökalujen tuottamaa lokidataa. Oleellista on, että syntyvää dataa analysoimalla voidaan tukea ja ohjata...
Tekoäly tulee myös kouluihin – nappaa tästä vinkit opetukseen
Tekoälyn lisääntyminen osaksi arkea vaatii myös meiltä ihmisiltä perehtymistä aiheeseen. Tekoälyä on käsitelty mediassa useista eri näkökulmista, joista monet koskettavat myös koulumaailmaa.Yle Uutisluokka kokosi linkkipaketin tekoälyä koskeviin Ylen tuoreimpiin videoihin ja uutisartikkeleihin, joita voit käyttää apuna käsitellessäsi tekoälyteemoja...
Löydä inspiraatio opintoihin • MyTech
MyTech Suomalaisissa yrityksissä kehitetään maailmanluokan teknologiaa. Mitkä ovat tulevaisuuden kannalta lupaavimpia teknologioita? Entä millaista osaamista niiden kehittämiseen tarvitaan? Näissä videoissa tutustumme teknonautti Aron Syrjän johdolla tulevaisuuden teknologioita kehittäviin ja hyödyntäviin yrityksiin sekä oppilaitoksiin,...
Miten tekoäly toimii? Näin kannattaa suhtautua ChatGPT:hen opetuksessa
JYU avoimen kevään uutuudet täydentyvät tänään julkaistavalla 1 opintopisteen laajuisella Tekoäly opetuksen tukena -verkkokurssilla. Kyseessä on kaikille avoin ja maksuton verkkokurssi, joka ei vaadi esitietoja tekoälystä.  "Kaikkien opetuksen parissa työskentelevien kannattaa ottaa haltuun tekoälyn perusteet. Tekoälyyn liittyvien pedagogisten näkökulmien...

Kommentit