Elon Musk, Nokia ja psykologinen turvallisuus: mitä ne kertovat nykypäivän liiketoiminnasta?

Sosiaalinen media, tuotemerkit, tulosjohtaminen, digitaalisuus, yrittäjyys ja teknologia ovat kaikki aiheita, jotka liittyvät nykypäivän liiketoimintaan. Tällä kertaa DigiLinkeissä käsittelemme näitä ja muita kiinnostavia teemoja eri näkökulmista ja lähteistä. Lue lisää siitä, miten Elon Musk muuttaa Twitterin brändiä, kuka keksi Nokian Connecting People -sloganin, miten psykologinen turvallisuus vaikuttaa yrityksen tulokseen ja paljon muuta. 

Tervetuloa mukaan keskusteluun!

Sosiaalinen media | Elon Musk tuhosi Twitterin brändin, ja se voi olla fiksu veto
Brändien muuttaminen on riskialtista puuhaa, mutta Twitterin kohdalla se voi jopa toimia. Aalto-yliopiston professorin mukaan Elon Muskin tavoitteena on esittää Twitter uudessa valossa mainostajille.Googlen hakukone sai vuonna 2009 varteenotettavan kilpailijan, kun Microsoft julkaisi Bingin. Sillä oli edellytykset haastaa hakukonemarkkinoiden ykkönen,...
Tuotemerkit | Miljardien mysteeri – Nokia takoi Connecting People -sloganin avulla satumaisia voittoja, mutta sen keksijää ei tiedetä vieläkään
Nokian matkapuhelimet olivat ainutlaatuinen menestystarina Suomen taloushistoriassa. Tunnuslause Connecting People tunnettiin liki kaikkialla maailmassa, mutta sen keksijää ei tiedä varmuudella kukaan.Parhaat oivallukset syntyvät toisinaan sattumalta. Nokian huippuvuosien kuuluisa tunnuslause Connecting People (yhdistää ihmiset) on yksi sellainen. Vuonna...
Tulosjohtajan akilleenkantapäät
Johtajauralle päätyvät usein henkilöt, jotka ovat keskivertoa enemmän tulos- ja tavoiteorientoituneita. Heillä on usein hallussaan nippu hyödyllisiä työelämätaitoja. He lähestyvät asioita vaikuttavuuden kautta selkeästi fokusoiden.Johtajina he kommunikoivat kirkkaasti odotuksiaan. He lähestyvät asioita monesta eri näkökulmasta ja kykenevät...
Kasvuyrityksen matka tajunnanvirrasta digitaalisesti timmiksi
Yrityksen kasvaessa, täytyy prosessien ja digitaalisten työkalujen kehittyä kaikissa kasvun vaiheissa. Arjen sujuvoittamiseen ja liiketoiminnan digitalisointiin erikoistunut Harri Välijärvi on kuvannut elävästi yrityksen digitaalisen kehityksen tyypillisimmät vaiheet. Kriittisiä pisteitä ovat aina kunkin kehitysvaiheen kipupisteiden tunnistaminen ja...
Vältä inertiaa yritystoiminnassa
Inertia yritystoiminnassa Yritysten strategioiden päivitys ja vuosisuunnittelu 2024 on käynnistynyt. Valmistauduin alkavaan kauteen tekemällä ”kokemusmatriisia” omasta matkastani. Laskin olleeni mukana suunnittelemassa uutta yli 25 yritykselle ja sparranneeni yli 40 strategiaprosessia. Samalla mietin, mitä olen matkasta ja strategiaprosesseista...
Japanilaisten myyntiammattilaisten oppeja myönteisen ilmapiirin rakentamiseen | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö
Kaikkia maailman ihmisiä yhdistävät samat sosiaaliset perustarpeet. Meissä on sisäänrakennettuna tarve tulla arvostetuiksi, hyväksytyiksi, reilusti kohdelluiksi sekä osallistetuiksi. Näiden oletusarvoisten tarpeiden täyttyminen on avain siihen, että voimme kokea kohtaamiset muiden kanssa myönteisinä ja rakentavina. Tämä pätee tutkitusti myös BtoB-myyntitilanteisiin....
Deep Tech -startupeille lähes seitsemän miljoonaa euroa
Business Finland on myöntänyt 17 tutkimustuloksia hyödyntävälle startup-yritykselle Deep Tech Accelerator -rahoitusta yhteensä 6,8 miljoonaa euroa. Pilotoidun rahoituksen avulla yritykset voivat kasvattaa asiakasymmärrystään, sovittaa ratkaisuaan asiakkaiden tarpeisiin sekä vahvistaa tiimiään päästäkseen nopeammin markkinoille. Business Finland avasi...
Milloin kannattaa tuotteistaa? 7 tilannetta
Mikä on oikea hetki pysähtyä, ja nähdä se vaiva, että tuotteistaa palvelut? Millaisissa tilanteissa asiakkaamme ovat käynnistäneet tuotteistusprojektin kanssamme? Entä mitkä ovat tuotteistamisen hyödyt näissä eri tilanteissa? Poimin asiakasprojekteistamme tilanteita, joissa asiakkaat ovat tunnistaneet tarpeen tuotteistaa palvelunsa helpommin...
Krista Sorri: Onnistunut alustaliiketoimintamalli perustuu arvolähtöisyyteen | Tampereen korkeakouluyhteisö
Esineiden internetiä (IoT) hyödyntävien alustaekosysteemien liiketoiminta on jäänyt murto-osaan odotuksista. Väitöstutkimuksessaan DI Krista Sorri tunnisti syitä liiketoiminnan vähäisyyden taustalla ja kehitti mallin, jolla liiketoimintamalleja voi luoda arvolähtöisesti.Esineiden internetin mahdollistama liiketoiminta on suurista mahdollisuuksista huolimatta...
Psykologisen turvallisuuden vaikutus yrityksen tulokseen
Let’s cut the bullshit. Luet tätä kirjoitusta, koska sinua kiinnostaa bisneksen kannalta tärkein yksittäinen asia: raha. Ja sen pitääkin kiinnostaa. Vain liiketoiminta, joka on kannattavaa, pysyy hengissä. Syvennytään siis siihen, miksi psykologiseen turvallisuuteen panostaminen on investointi. Ota mukava asento. Kaada itsellesi kuppi kuumaa. Sitten...
HMD Global aloitti laitteiden valmistuksen Euroopassa - ensimmäisenä tuotelinjalla valmistetaan Nokia XR21 -puhelinta
Suomalainen HMD Global, joka kehittelee Nokia-laitteita, ilmoitti alkuvuodesta aloittavansa tuotteiden valmistuksen Euroopassa. Nyt tuotteiden valmistus Euroopassa on käynnistynyt. Tuotanto tapahtuu Unkarissa, ja ensimmäisenä siellä valmistetaan Nokia XR21 -puhelinta. Tätä laitetta myydään yritysasiakkaille, mutta myös kuluttajille on saataville...
Kun markkinointi haukkaa myynnin välipalaksi
Emme olisi voineet edes ajatella muutama vuosi sitten, että ostamme televisioita, autoja tai vastaavia hyödykkeitä niin, ettemme edes näe laitetta fyysisesti. Samanlainen digitaalinen ostaminen on tulossa ja tullutkin osaksi B2B-ostamista. Asiakas on jo pitkään ollut kuningas siinä, että hän valitsee kanavat ja keinot, joita haluaa hyödyntää ja joiden...
Kati Kouhia-Kuusisto sai Vuoden Yrittäjyystutkimus -palkinnon | Tampereen korkeakouluyhteisö
Vuoden Yrittäjyystutkimus 2023 -tunnustuspalkinto on myönnetty Kati Kouhia-Kuusiston väitöskirjatutkimukselle Management Accounting in Small Enterprises: Identifying and Overcoming the Challenges of Using Management Accounting Information Among Entrepreneurs" (Talousjohtaminen pienyrityksissä: Haasteiden tunnistaminen ja voittaminen talousjohtamistiedon...
Elisa tuo RCS-viestit markkinointiin - viestit ovat visuaalisempia ja vuorovaikutteisempiä
Elisa tuo yritysten tekstiviestimarkkinointiin saataville RCS-viestit (rich communication services), jotka ovat perinteisiä tekstiviestejä visuaalisempia ja vuorovaikutteisempiä. Elisan mukaan se tuo ensimmäisenä kyseisen teknologian Suomessa yritysten saataville. Ensimmäiset pilottiasiakkaat saavat sen käyttöönsä lokakuun aikana ja laajemmin palvelu...

Kommentit