Miten oppia ja opettaa digiajassa? Näkökulmia tekoälyn ja digitaalisuuden hyödyntämiseen


Tekoäly ja digitaalisuus ovat muuttaneet oppimista ja opetusta monin tavoin. Miten oppijat, opettajat ja oppilaitokset voivat hyödyntää teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja vastata sen asettamiin haasteisiin? Miten digiosaaminen ja digitaaliset valmiudet kehittyvät ja mitataan? Miten tekoälyä ja oppimisdataa voidaan käyttää eettisesti ja tehokkaasti oppimisprosessin ohjaamisessa?

Artikkelissa pohditaan, miten eri osapuolet voivat kehittää ja hyödyntää digiosaamistaan ja digitaalisia valmiuksiaan, sekä miten tekoälyä ja oppimisdataa voidaan käyttää oppimisprosessin ohjaamisessa. 

Tredu kehittää Hervannan kampusta – Alueelle uudiskohteita ja laajat peruskorjaukset
Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hervannan kampus valmistautuu suuriin muutoksiin. Tredu ja Tredu Kiinteistöt Oy ovat tehneet sopimuksen kampusalueen kehityshankkeesta. Alustava kustannusarvio hankkeelle on 45–63 miljoonaa euroa. Kampukselle tulee uudisrakennus ja -laajennus. Lisäksi kolme alueen iäkkäämpään rakennuskantaan kuuluvaa rakennusta...
Tekoälyä ja oppimisdataa hyödyntävät teknologiat haastavat perinteisen tavan ohjata oppimista | Helsingin yliopisto
Teknologia on nykyään jokapäiväinen osa oppijoiden elämää. Filosofian maisteri Joonas Merikko  käsittelee väitöksessään oppijan, opettajan ja teknologian suhdetta oppimisprosessin ohjaamisessa. Teknologiatuettu oppimisprosessi edellyttää oppijan suostumusta datan hyödyntämiseen Merikko tutki väitöskirjassaan teknologian mahdollisuuksia tukea ja edistää...
Osaamiskiekko tuo järjestökoulutukset osaksi tutkintoja
Järjestökoulutukset ja tutkintoon johtavat koulutukset sisältävät paljon samoja teemoja ja tuottavat samanlaista osaamista. Osaamiskiekko auttaa vertailemaan järjestöissä hankittua osaamista tutkintokoulutusten osaamisvaatimuksiin. – Uudistuneen Osaamiskiekko.fi-verkkopalvelun avulla koulutussisältöjen vertailu on helppoa, toteaa  Osaamiskeskus Kentaurin...
Osaamispulssi • Teknologiateollisuus
Osaamispulssi uutta osaajaa vuosittain50 % kasvu50 % eläköityminen korkeakoulutus40 % ammatillinen Tietotekniikan alan yritykset tekevät ohjelmistoja, tarjoavat tietotekniikan käyttämiseen liittyviä palveluja ja konsultointia, tietokantapalveluita sekä sisällön tuotantoa. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa tietotekniikkaa...
Osaamisen ennakointifoorumi (OEF)
Hyppää pääsisältöön Suomeksi På svenska In English Osaamisen ennakointifoorumi (OEF) on opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen yhteinen ennakoinnin asiantuntijaelin, jonka tehtävänä on edistää koulutuksen ja työelämän välistä vuoropuhelua. OEF tuottaa, analysoi ja levittää ennakointitietoa tulevaisuuden...
Aikuiskoulutuksessa lähes joka toinen 18–64-vuotiaista vuonna 2022
Tilastokeskuksen mukaan aikuiskoulutukseen osallistui lähes joka toinen 18–64-vuotias vuonna 2022. Määränä tämä vastaa noin 1,5 miljoonaa henkeä. Osallistumisaste on pysytellyt samalla tasolla kuin viisi vuotta aiemmin. Aikuiskoulutuksessa oli 1,5 miljoonaa henkeä, lähes joka toinen 18–64-vuotiaista.Aikuiskoulutukseen osallistuivat eniten naiset, pitkän...
Opetuksen tekoälysyksy
Hyppää pääsisältöön Sisältöä tuottavat tekoälysovellukset kuten kielimalli ChatGPT ja kuvageneraattori DALL-E ovat tulleet vauhdilla kuluttajakäyttöön. Tämä näkyi viimeistään viime keväänä oppilaitoksissa. Voisikin, aivan muuta tarkoittavaan tekoälytalveen viitaten sanoa, että nyt on ollut menossa varsinainen tekoälysyksy koulutuksen rintamalla....
Kansainväliset opiskelijat: Kirsikka kakun päällä vai välttämätön paha?
Kansainväliset opiskelijat ovat jo pitkään olleet luonnollinen osa ammattikorkeakoulujen arkea. Heidän tilanteensa, erityisesti rahoituksensa, on noussut keskiöön uudessa hallitusohjelmassa. Kuten nyt on kirjattu hallitusohjelmaan, kansainvälisten opiskelijoiden suorittamia tutkintoja ei enää lasketa ammattikorkeakoulujen ministeriön kanssa sopimuksen...
Puitesopimus ja yhteistyöohjelma ohjaavat korkeakouluyhteisön ja Pirkanmaan hyvinvointialueen TKIO-yhteistyötä | Tampereen korkeakouluyhteisö
Puitesopimuksella ja yhteistyöohjelmalla vahvistetaan hyvinvointialueen ja korkeakouluyhteisön TKIO-yhteistyötä. Syksyn aikana allekirjoittavassa strategisessa puitesopimuksessa sovitaan korkeakouluyhteisön ja hyvinvointialueen yhteisistä periaatteista, rakenteista ja toimintatavoista TKIO-toiminnan saralla. Sopimus kattaa muun muassa lainsäädännössä...
Restonomiopiskelijat esittelivät ottelutapahtumien kehittämisideoitaan Tapparalle | Tampereen korkeakouluyhteisö
Kymmenen opiskelijatiimiä esitteli ottelutapahtumien ja oheispalveluiden kehittämisideoitaan Tapparan edustajille. Mukana oli henkilöstöä myös NoHo Partnersista, joka vastaa Nokia Arenan ravintolapalveluista. Ideat lähtivät viidestä eri näkökulmasta: 1. lapsiperheet 2. nuoret, teinit ja nuoret aikuiset 3. ensikertalaiset ja otteluissa käymättömät 4....
Miten tutut sovellukset ovat muuttuneet?
Kuva: Matleena Laakso/Canva.Luotu tekoälyn avulla.Pidin juuri ITK-webinaarissa katsauksen siihen, miten monet opetuksessa käytetyt sovellukset ovat muuttuneet. Nostin esiin uusia ominaisuusia sähköisistä kyselyistä, muistitauluista, ClassroomScreenistä ja generatiivista tekoälyä sisältävistä työkaluista kuten H5P, ThingLink ja Adobe Firefly/Express....
Yritysten ja oppilaitosten vuoropuhelussa edelleen parannettavaa
Uutiset | 19.10.2023 11:26 Kauppakamarien jäsenyrityksille tehty osaajakysely paljastaa, että yritysten odotukset ja ammattiin valmistuneiden taidot eivät ole aina tasapainossa. 31 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi osaamisen vastaavan työelämän tarpeita huonosti ja 8 prosenttia erittäin huonosti. 21 prosenttia vastaajista...
Ammatillisen koulutuksen uusi suunta 2030 - Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
20.10.2023 Keskuskauppakamari julkisti ammatillista koulutusta koskevan jäsenkyselyn tulokset. Kyselyyn vastasivat yritykset, jotka tarvitsevat ammattiosaajia. Kyselyyn osallistuneista 1 154 yrityksistä 39 prosenttia kokee, ettei ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Tämä ei yllätä, koska sama viesti tulee kaikkialta työelämä-...
Tekoälyä ja oppimisdataa hyödyntävät teknologiat haastavat perinteisen tavan ohjata oppimista | Helsingin yliopisto
Teknologia on nykyään jokapäiväinen osa oppijoiden elämää. Filosofian maisteri Joonas Merikko  käsittelee väitöksessään oppijan, opettajan ja teknologian suhdetta oppimisprosessin ohjaamisessa. Teknologiatuettu oppimisprosessi edellyttää oppijan suostumusta datan hyödyntämiseen Merikko tutki väitöskirjassaan teknologian mahdollisuuksia tukea ja edistää...
Eurostudent VIII -kysely: Korkeakouluopiskelijat kokevat digiosaamisensa riittävän hyväksi
Tuore Eurostudent-raportti luo katsauksen eri elämäntilanteissa olevien korkeakouluopiskelijoiden opintojen etenemiseen sekä hyvinvointiin, työssäkäyntiin ja toimeentuloon. Tällä kertaa tutkimuksen erityisenä teemana oli digitaalisuus korkeakouluopinnoissa. Keväällä 2022 koronapandemian aikana toteutettu Eurostudent-tiedonkeruu kartoitti ensimmäistä...
Valto: Diginatiiveja vai digimuukalaisia? : Suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digitaaliset valmiudet
Julkaisun pysyvä osoite on Artikkelissa tarkastellaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digitaalisia opiskeluvalmiuksia Eurostudent VIII -tutkimushankkeessa kerätyn aineiston pohjalta. Kyselyaineiston analyysillä pyritään kartoittamaan korkeakouluopiskelijoiden digitaalisia opiskeluvalmiuksia ja niiden yhteyttä opintojen etenemiseen ja opiskelumotivaatioon,...
Miten valtion eurot ja korkeakoulupoliittiset tavoitteet kohtaavat – ammattikorkeakoulujen viestit eduskunnalle vuoden 2024 budjettikäsittelyyn 
Koulutustason nosto ja ammattikorkeakoulujen rahoitus  Ammattikorkeakouluilla on koulutusjärjestelmässämme erityisen tärkeä rooli keskeisimpien korkeakoulu- ja TKI-poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa; koulutustason nostaminen, koulutuksellisen tasa-arvon lisääminen sekä koulutuksen, osaavan työvoiman ja TKI-työn saatavuus eri puolilla...
Lukijan mielipide | Digiopetukseen siirtyminen kouluissa on vääjäämätöntä
Digiopetus kaventaa sukupuolien osaamiskuilua, joka on valtava.Tulevaisuuden yläkoulussa älylaitteita käytetään älykkäämmin. Tunnin alussa oppilaat jättävät omat puhelimensa parkkiin ja nappaavat koulun läppärin, jolla pääsee digimateriaaleihin ja muutamalle harkitulle nettisivulle. Meille printtikirjoista oppineille, vihkoihin muistiinpanoja rustanneille...

Kommentit