Tekoäly ja digitaalisuus ovat muuttaneet oppimista ja opetusta monin tavoin. Miten oppijat, opettajat ja oppilaitokset voivat hyödyntää teknologian tarjoamia mahdollisuuksia ja vastata sen asettamiin haasteisiin? Miten digiosaaminen ja digitaaliset valmiudet kehittyvät ja mitataan? Miten tekoälyä ja oppimisdataa voidaan käyttää eettisesti ja tehokkaasti oppimisprosessin ohjaamisessa?
Artikkelissa pohditaan, miten eri osapuolet voivat kehittää ja hyödyntää digiosaamistaan ja digitaalisia valmiuksiaan, sekä miten tekoälyä ja oppimisdataa voidaan käyttää oppimisprosessin ohjaamisessa.
Tampereen seudun ammattiopisto Tredun Hervannan kampus valmistautuu suuriin muutoksiin. Tredu ja Tredu Kiinteistöt Oy ovat tehneet sopimuksen kampusalueen kehityshankkeesta. Alustava kustannusarvio hankkeelle on 45–63 miljoonaa euroa. Kampukselle tulee uudisrakennus ja -laajennus. Lisäksi kolme alueen iäkkäämpään rakennuskantaan kuuluvaa rakennusta...
Teknologia on nykyään jokapäiväinen osa oppijoiden elämää. Filosofian maisteri Joonas Merikko käsittelee väitöksessään oppijan, opettajan ja teknologian suhdetta oppimisprosessin ohjaamisessa. Teknologiatuettu oppimisprosessi edellyttää oppijan suostumusta datan hyödyntämiseen Merikko tutki väitöskirjassaan teknologian mahdollisuuksia tukea ja edistää...
Järjestökoulutukset ja tutkintoon johtavat koulutukset sisältävät paljon samoja teemoja ja tuottavat samanlaista osaamista. Osaamiskiekko auttaa vertailemaan järjestöissä hankittua osaamista tutkintokoulutusten osaamisvaatimuksiin. – Uudistuneen Osaamiskiekko.fi-verkkopalvelun avulla koulutussisältöjen vertailu on helppoa, toteaa Osaamiskeskus Kentaurin...
Osaamispulssi uutta osaajaa vuosittain50 % kasvu50 % eläköityminen korkeakoulutus40 % ammatillinen Tietotekniikan alan yritykset tekevät ohjelmistoja, tarjoavat tietotekniikan käyttämiseen liittyviä palveluja ja konsultointia, tietokantapalveluita sekä sisällön tuotantoa. Nykyaikaisessa yhteiskunnassa tietotekniikkaa...
Hyppää pääsisältöön Suomeksi På svenska In English Osaamisen ennakointifoorumi (OEF) on opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen yhteinen ennakoinnin asiantuntijaelin, jonka tehtävänä on edistää koulutuksen ja työelämän välistä vuoropuhelua. OEF tuottaa, analysoi ja levittää ennakointitietoa tulevaisuuden...
Tilastokeskuksen mukaan aikuiskoulutukseen osallistui lähes joka toinen 18–64-vuotias vuonna 2022. Määränä tämä vastaa noin 1,5 miljoonaa henkeä. Osallistumisaste on pysytellyt samalla tasolla kuin viisi vuotta aiemmin. Aikuiskoulutuksessa oli 1,5 miljoonaa henkeä, lähes joka toinen 18–64-vuotiaista.Aikuiskoulutukseen osallistuivat eniten naiset, pitkän...
Hyppää pääsisältöön Sisältöä tuottavat tekoälysovellukset kuten kielimalli ChatGPT ja kuvageneraattori DALL-E ovat tulleet vauhdilla kuluttajakäyttöön. Tämä näkyi viimeistään viime keväänä oppilaitoksissa. Voisikin, aivan muuta tarkoittavaan tekoälytalveen viitaten sanoa, että nyt on ollut menossa varsinainen tekoälysyksy koulutuksen rintamalla....
Kansainväliset opiskelijat ovat jo pitkään olleet luonnollinen osa ammattikorkeakoulujen arkea. Heidän tilanteensa, erityisesti rahoituksensa, on noussut keskiöön uudessa hallitusohjelmassa. Kuten nyt on kirjattu hallitusohjelmaan, kansainvälisten opiskelijoiden suorittamia tutkintoja ei enää lasketa ammattikorkeakoulujen ministeriön kanssa sopimuksen...
posted 3m ago by Arenen viestinta via Arene Puitesopimuksella ja yhteistyöohjelmalla vahvistetaan hyvinvointialueen ja korkeakouluyhteisön TKIO-yhteistyötä. Syksyn aikana allekirjoittavassa strategisessa puitesopimuksessa sovitaan korkeakouluyhteisön ja hyvinvointialueen yhteisistä periaatteista, rakenteista ja toimintatavoista TKIO-toiminnan saralla. Sopimus kattaa muun muassa lainsäädännössä...
Kymmenen opiskelijatiimiä esitteli ottelutapahtumien ja oheispalveluiden kehittämisideoitaan Tapparan edustajille. Mukana oli henkilöstöä myös NoHo Partnersista, joka vastaa Nokia Arenan ravintolapalveluista. Ideat lähtivät viidestä eri näkökulmasta: 1. lapsiperheet 2. nuoret, teinit ja nuoret aikuiset 3. ensikertalaiset ja otteluissa käymättömät 4....
Kuva: Matleena Laakso/Canva.Luotu tekoälyn avulla.Pidin juuri ITK-webinaarissa katsauksen siihen, miten monet opetuksessa käytetyt sovellukset ovat muuttuneet. Nostin esiin uusia ominaisuusia sähköisistä kyselyistä, muistitauluista, ClassroomScreenistä ja generatiivista tekoälyä sisältävistä työkaluista kuten H5P, ThingLink ja Adobe Firefly/Express....
Uutiset | 19.10.2023 11:26 Kauppakamarien jäsenyrityksille tehty osaajakysely paljastaa, että yritysten odotukset ja ammattiin valmistuneiden taidot eivät ole aina tasapainossa. 31 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi osaamisen vastaavan työelämän tarpeita huonosti ja 8 prosenttia erittäin huonosti. 21 prosenttia vastaajista...
20.10.2023 Keskuskauppakamari julkisti ammatillista koulutusta koskevan jäsenkyselyn tulokset. Kyselyyn vastasivat yritykset, jotka tarvitsevat ammattiosaajia. Kyselyyn osallistuneista 1 154 yrityksistä 39 prosenttia kokee, ettei ammattiin valmistuneiden osaaminen vastaa työelämän tarpeita. Tämä ei yllätä, koska sama viesti tulee kaikkialta työelämä-...
Teknologia on nykyään jokapäiväinen osa oppijoiden elämää. Filosofian maisteri Joonas Merikko käsittelee väitöksessään oppijan, opettajan ja teknologian suhdetta oppimisprosessin ohjaamisessa. Teknologiatuettu oppimisprosessi edellyttää oppijan suostumusta datan hyödyntämiseen Merikko tutki väitöskirjassaan teknologian mahdollisuuksia tukea ja edistää...
Tuore Eurostudent-raportti luo katsauksen eri elämäntilanteissa olevien korkeakouluopiskelijoiden opintojen etenemiseen sekä hyvinvointiin, työssäkäyntiin ja toimeentuloon. Tällä kertaa tutkimuksen erityisenä teemana oli digitaalisuus korkeakouluopinnoissa. Keväällä 2022 koronapandemian aikana toteutettu Eurostudent-tiedonkeruu kartoitti ensimmäistä...
Julkaisun pysyvä osoite on Artikkelissa tarkastellaan suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden digitaalisia opiskeluvalmiuksia Eurostudent VIII -tutkimushankkeessa kerätyn aineiston pohjalta. Kyselyaineiston analyysillä pyritään kartoittamaan korkeakouluopiskelijoiden digitaalisia opiskeluvalmiuksia ja niiden yhteyttä opintojen etenemiseen ja opiskelumotivaatioon,...
Koulutustason nosto ja ammattikorkeakoulujen rahoitus Ammattikorkeakouluilla on koulutusjärjestelmässämme erityisen tärkeä rooli keskeisimpien korkeakoulu- ja TKI-poliittisten tavoitteiden saavuttamisessa; koulutustason nostaminen, koulutuksellisen tasa-arvon lisääminen sekä koulutuksen, osaavan työvoiman ja TKI-työn saatavuus eri puolilla...
posted 4m ago by Arenen viestinta via Arene Digiopetus kaventaa sukupuolien osaamiskuilua, joka on valtava.Tulevaisuuden yläkoulussa älylaitteita käytetään älykkäämmin. Tunnin alussa oppilaat jättävät omat puhelimensa parkkiin ja nappaavat koulun läppärin, jolla pääsee digimateriaaleihin ja muutamalle harkitulle nettisivulle. Meille printtikirjoista oppineille, vihkoihin muistiinpanoja rustanneille...
Kommentit
Lähetä kommentti