PISA-tulosten heikentyminen on huolestuttava trendi. Se viittaa siihen, että suomalaisten nuorten osaaminen ei pysy kansainvälisessä vertailussa mukana.
Uudet korkeakoulujen rahoitusmallit ovat tervetullut uudistus. Ne antavat korkeakouluille enemmän autonomiaa päättää omasta toiminnastaan. Tämä voi johtaa innovatiivisiin ratkaisuihin, joiden avulla voidaan edistää opiskelijoiden osaamista ja työelämäkyvykkyyttä.
Pisa tulokset ja uudet kehitteillä olevat mallit herättävät myös paljon uusia kysymyksiä
- Mitkä ovat PISA-tulosten heikentymisen syyt?
- Miten uusia korkeakoulujen rahoitusmalleja voidaan käyttää osaamisen parantamiseen?
- Miten suomalaista koulutusjärjestelmää voidaan kehittää vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin?
OECD:n osaamistuloksia mittaavan PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaaminen on heikentynyt, mutta on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempi. Vuoden 2022 tutkimuksen pääalueena oli matematiikka. Suomalaisten 15-vuotiaiden nuorten matematiikan osaamisen keskiarvo oli vuoden 2022 PISA-tutkimuksessa 484 pistettä, kun OECD maiden keskiarvo oli...
Suomalaisen osaamisen suunta jatkuu alavireisenä tuoreiden PISA-tulosten mukaan (Programme for International Student Assessment). Esimerkiksi matematiikassa Suomen tulokset ovat laskeneet vuoden 2006 jälkeen nopeasti ja jyrkästi, ja sijoituksemme verrokkimaiden joukossa on laskenut maailman huipulta keskikastiin. Tästä on syytä olla erittäin huolissaan....
Korkeakouluissa kertyy paljon opintoja koskevaa tietoa opintosuorituksista, tutkinnoista, lukuvuosi-ilmoittautumisista ja opiskeluoikeuksista. Näitä tietoja tarvitsevat arjessaan paitsi oppijat itse myös viranomaiset, korkeakoulut, tilastopalvelut ja monet muut yhteiskunnan toimijat. Keväällä 2023 Digivisio 2030 -hanke käynnisti aiemman työnsä ja...
Osaamistarvekompassi on kehittyvä palvelu, joka tulee tarjoamaan ennakointitietoa eri ammattialoilla ja työelämässä tarvittavasta osaamisesta. Osaamistarvekompassi ei kerro ainoastaan siitä, millaista osaamista työmarkkinoilla tarvitaan, vaan myös siitä, miten sovellettavaa osaaminen ennakointitiedon valossa on.Osa työmarkkinoiden tarvitsemasta osaamisesta...
Jatkuvan oppimisen pedagogiikkaan on paneuduttu Kokko-hankkeen työpaketissa, jossa myös TAMK on ollut mukana. Hankkeen tavoitteena on syventää korkeakoulupedagogiikan kouluttajien ja kehittäjien osaamista liittyen ajankohtaisiin korkeakoulupedagogiikan ilmiöihin. Hankkeessa on tuotettu erilaisia tapoja korkeakoulupedagogiikan osaajien tukemiseen...
This page is in Finnish. Go to the English site » Or choose language: This page is in Swedish. Go to the English site » Or choose language: This page is in North Saami. Go to the English site » Or choose language: This page is in Russian. Go to the English site » Or choose language: This page is in French. Go to the English site...
Suomalaisnuorten Pisa-tulokset heikkenivät jälleen. Tähän mennessä tuloksia on kuvailtu muun muassa romahdukseksi ja tilannetta erittäin huolestuttavaksi. Opettaja toisensa jälkeen kertoi HS:n kyselyssä, ettei tilanne yllätä. Laskua tuli kaikkien mitattujen oppiaineiden pisteissä: matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa. Väitöskirjatutkija...
Kuva : Aki Puustinen DALL-E 3 tekoälyohjelmalla Kouluväki ja Suomen päättäjät ovat nousseet takajaloilleen tuoreiden PISA tulosten julkaisun jälkeen. Entisestä PISAlandiasta on tullut OECD:n keskiverto koulumaa, joskin vielä olemme hieman keskiarvon yläpuolella. Silti Suomi on valittu maailman...
Orpon hallitusohjelman korkeakoulupolitiikka lähtee tavoitteesta, jossa sekä ammattikorkeakoulut että yliopistot ovat vahvoja strategisia toimijoita. Ammattikorkeakoulut ovat osakeyhtiömuotoisia toimijoita, joita ohjaa ensisijaisesti ammattikorkeakoululaki. Osakeyhtiömuotoisuus tarkoittaa kuitenkin tällä hetkellä moninaisia omistajajärjestelyjä, joita...
posted 2m ago by Arenen viestinta via Arene Tuoreimpien PISA-tulosten laskevat osaamispisteet nostivat jälleen kerran lasten ja nuorten kännyköiden käytön tikun nokkaan. Keskustelussa on heitelty syytöksiä suuntaan jos toiseenkin. Kouluihin on vaadittu kännykkäkieltoa. Toisaalta opettajat ovat kysyneet kotien ja vanhempien vastuuta. Ennen kuin syyttely riistäytyy käsistä aikuisten pitäisi...
Opetuksessa digitaalisen teknologian ja sisältöjen huomioimisen tulisi vahvistaa kansalaisten kriittistä medialukutaitoa.Helsingin Sanomien tiedetoimittaja Annikka Mutanen kirjoitti kolumnissaan (HS 10.12.) koulu-uudistusten hölynpölystä. Mutanen yhdisti koulujen niin sanotun digiloikan muitta mutkitta oppilaiden kännykän käyttöön ja ohjelmoinnin opetuksen...
Korkeakoulujen rahoitusmallien uudistamista valmistellut työryhmä luovuttaa raporttinsa opetus- ja kulttuuriministeriölle tänään perjantaina. Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen rahoitusmalleissa ovat laskennalliset tulosindikaattorit, joilla kohdennetaan noin 2,8 miljardin euron valtionrahoitus korkeakouluille vuosina 2025–2028. Yliopistojen...
posted 3m ago by Arenen viestinta via Arene Tekoäly lisää edelleen tarvetta lasten ja nuorten digitaaliselle lukutaidolle.Tekoälyyn pohjautuvat sosiaalisen median palvelut ja mobiilipelit puhumattakaan muista sovelluksista kykenevät ohjailemaan ja jopa ennustamaan käyttäytymistämme. Ne kykenevät profiloimaan ja luokittelemaan meitä sovellusten jatkuvasti keräämän datan pohjalta. Ongelmana on...
TeknoKesä tulee taas – ilmoita yrityksesi kesätyöpaikat TeknoKesä-sivustolle! Jäsenyritystemme kesätyöpaikkoja yhteen keräävä ja esiin nostava TeknoKesä-kampanja saa jatkoa. Kesän 2024 teknologia-alan kesätyöpaikat löytyvät Duunitorin ylläpitämältä TeknoKesä-sivustolta. Jäsenyrityksemme voi lisätä työpaikkansa kampanjaan: julkaisemalla...
Copilotin tekoälyn avulla luotu kuva innostuneista opettajista keskustelemassa tekoälystä.Tämä teksti on julkaistu alunperin Etelä-Pohjanmaan kesäyliopiston blogissa 12.12.2023. Lue alkuperäinen teksti: Tekoälyn vuosi. - - - - -Tekoäly nousi otsikoihin, kun ChatGPT 3,5 julkaistiin vuosi sitten marraskuussa. Me kaikki olemme kuitenkin käyttäneet tekoälyä...
Einstein ajatteli, että opettamisessa tärkeintä ei ole faktojen välittäminen vaan sellaisen hiljaisen tiedon välittäminen, jonka varaan oppilaat rakentavat koko loppuelämänsä (1). Muistamme todennäköisesti lapsuudestamme, kun vanhempamme ja isovanhempamme jakoivat ”vanhan kansan tietoa”. Sitä tietoa, kuinka maakellarin kansi jätetään mökillä auki talveksi...
Etäopetus tuli oppilaitoksissa tutuksi koronapandemian aikana. Silloin kuitenkin jouduttiin keskittymään pedagogisiin pikaratkaisuihin ja pakotettuun verkkopainotteisuuteen. Verkossa toteutettavaan opetukseen on haluttu keskittyä uudella innolla nyt pandemian jälkeen. Mutta miten toimia, kun tavoitteena on koko tutkinnon vieminen verkkoon? Miten toimia,...
Ehdotukset yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen uusiksi rahoitusmalleiksi vuodesta 2025 alkaen ja niitä koskeviksi säädöksiksi valmisteltiin laajapohjaisessa työryhmässä, jossa mukana olivat korkeakoulut, henkilöstö, opiskelijat ja keskeiset sidosryhmät. Työryhmän työtä on tukenut aiemmin tänä vuonna valmistunut korkeakoulujen ohjaus- ja rahoituskäytänteiden...
Kommentit
Lähetä kommentti