Tekoäly tarjoaa oppimateriaalien tekijöille uusia työkaluja ja mahdollisuuksia automatisoida tehtäviä, luoda mukaansatempaavia oppimiskokemuksia ja tarjota oppijoille yksilöllistä tukea.
Tässä blogiartikkelissa tarkastelemme tekoälyn hyödyntämistä oppimateriaalien teossa ja esittelemme käytännön esimerkkejä sen käytöstä. Löydät myös vinkkejä ja resursseja, joiden avulla voit hyödyntää tekoälyä omassa työssäsi.
Tekoälyn avulla oppimateriaalien tekijät voivat:
- Automatisoida tehtäviä, kuten kysymysten luomista, tehtävien tarkistamista ja palautteen antamista.
- Luoda uusia ja mukaansatempaavia oppimiskokemuksia, kuten virtuaalisia maailmoja, pelejä ja simulaatioita.
- Tarjota oppijoille yksilöllistä tukea ja ohjausta.
Tekoäly on nopeasti kehittyvä ala, ja uusia työkaluja ja mahdollisuuksia tulee jatkuvasti tarjolle. Oppimateriaalien tekijöiden on tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista kehityskuluista ja hyödyntää tekoälyä oppimateriaalien laadun ja tehokkuuden parantamiseksi.
Artikkelissa on myös linkkejä muihin opetusmaailmassa ajankohtaisiin asioihin, kuten:
- Digivisio 2030 ja Opin.fi-palvelu
- Ammatillisen koulutuksen reformi
- Tekoälyn vaikutukset oppimiseen ja koulutukseen
Lue lisää ja tutustu esimerkkeihin!
Bett-messut on pitkään järjestettyExCel-messukeskuksessa.Osallistuin kahdeksatta kertaa Lontoon Bett-messuille. Täytyy kyllä myöntää, että tänä vuonna merkittävä syy oli halu päästä nauttimaan Lontoon kulttuurista (ks. edellinen bloggaus Lontoon musiikkia ja taidetta). Toki minulla oli myös paljon odotuksia tekoälyn suhteen ja pidän Bettiä myös suomalaisten...
Palvelumuotoilu ei ole enää pelkkä muodikas termi, vaan se on monipuolinen menetelmäkokonaisuus, joka on vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana työkaluna rakennusteollisuudessa. Palvelumuotoilua sovelletaan nykyään kaupunki-, maisema-, liikenne- ja rakennussuunnittelussa sekä uudis- ja korjausrakentamisessa, ja sitä käytetään myös osana konsulttiyritysten...
Opettajaa huolettaa oppilaitosten rahoitusmallin, osaamistason heikentymisen ja tekoälyn yhdistelmä.Pitkäaikainen matematiikan ja fysiikan opettaja Marika Toivola on huolissaan tekoälyn vaikutuksista Suomen koulutusjärjestelmälle.Esimerkkinä Toivola kertoi 2. helmikuuta julkaistussa Uuden Suomen blogitekstissään, miten viiden opintopisteen ammattikorkeakoulun...
Tänä vuonna Digivisiossa keskitytään erityisesti Opin.fi-palvelun kehitykseen, sen beta-version käyttöönottoon ja lanseerausvalmiuden varmistamiseen. Tutustu toimintasuunnitelmaan tarkemmin alta! Vuonna 2024 Digivisiossa keskitytään erityisesti Opin.fi-palvelun kehitystyöhön. Alkaneen vuoden prioriteetteja ovat erityisesti Opin.fi-palvelun kehityksen...
Haastattelujen perusteella oppijat tahtovat hallita datansa käyttöä mutta saada myös inspiroivia yllätyksiä. Mitä ominaisuuksia oppijat toivovat korkeakoulujen yhteiseltä Opin.fi-palvelulta? Tähän kysymykseen Digivisio 2030 etsii vastauksia haastattelemalla laajaa oppijoiden joukkoa. Mukana on eri-ikäisiä, eri puolilla Suomea asuvia ja eri kulttuuritaustoista...
Laadukas pedagogiikka on avainasemassa Digivision tavoiteskenaarion edistämisessä. Digipedagogiikan koulutukset auttavat korkeakoulujen henkilöstöä suunnittelemaan yhä laadukkaampia ja monipuolisempia sisältöjä jatkuville oppijoille Opin.fi-palveluun. Tutustu koulutuksiin ja vinkkeihin niiden hyödyntämisestä! Digivisio elää niin kuin opettaa:...
– Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus on laahannut jäljessä ainakin 3–4 viime vuotta. Valtion nykyinen koulutuksen rahanjakomalli ei ole seurannut moneen vuoteen muutoksia, joita syntyy Pirkanmaan vetovoimasta ja yritysten kasvaneista ja vaihtuvista osaamistarpeista.– Kyseessä on pidempi trendi, sillä koulutuksen valtionosuusrahoitus...
Arenen uusi hallitus on koostanut huoneentaulunsa, jossa määritellään tärkeimmät tavoitteet ja luovuttamattomat arvot toiminnalle. Viestimme on selvä: Yhteiskunnalliset haasteemme tarvitsee nyt enemmän kuin koskaan ammattikorkeakoulujen kädenjälkeä. Tehtävän toteuttaminen edellyttää ammattikorkeakoulujen autonomian vahvistamista, rahoituksen...
posted 2m ago by Arenen viestinta via Arene Osaamistarpeiden ennakointia ja koulutukseen liittyviä tietovarantoja on viime vuosina edistetty. Kehitettävää on kuitenkin siinä, miten tietoa hyödynnetään tutkintojärjestelmän uudistamisessa. Vaikka tutkintojärjestelmä nykyisellään vastaa melko hyvin työelämän osaamistarpeisiin, haasteita on eri tutkintotyyppien kehittämisessä kokonaisuutena, eri...
Opin.fi-palvelulla on edessä merkittävä vuosi – syksyllä koittavat palvelun beta-vaihe ja korkeakoulujen ensimmäiset käyttöönotot. Palvelun julkaisu ajoittuu vuodelle 2025. Opin.fi-palvelun uusi versio tuo uusia ominaisuuksia kevään aikana Juuri nyt Opin.fi-palvelussa keskitytään niin sanotun teknisen osajulkaisu 2.0 kehittämiseen. Uusi...
Maailma muuttuu, ja oppijat, oppiminen ja korkeakoulut sen mukana. Tarve erilaisille oppimissisällöille kasvaa jatkuvasti eikä pelkkä tutkintoon tähtäävä tarjonta enää vastaa kysyntään. Mutta miten uudenlaista oppimissisältöä voidaan tarjota ja tuottaa jouhevasti? Digivision 2.0 -pilottikorkeakoulut lähtivät ratkomaan parhaita käytäntöjä digitaalisesti...
Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Helsinkiläisessä Business Collegessa opettava Matti Seise valjasti tekoälyn avukseen reilu vuosi sitten, kun tekoälyohjelma Chat GPT julkaistiin.– Tajusin, kuinka massiivisesti se voi helpottaa omaa työtäni. Tekoälyn käytöstä on ollut ihan valtava hyöty, Seise sanoo.Seisen mukaan hänen työtehonsa on nelinkertaistunut tekoälyn käytön myötä.Matti Seise...
KasvatuskeskusteluKasvatuskeskustelu ei ole kurinpitotoimi, mutta se on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen.SiivousvelvoiteJos tekijä on varmasti tiedossa, opettaja tai rehtori voi määrätä hänet kasvatuksellisista syistä siivoamaan aiheuttamansa sotkun. Siivoaminen täytyy olla turvallista oppilaalle, ja aikuisen täytyy...
Tulevaisuuden työelämässä yksi suurimmista muutoksista on kyky työskennellä yhdessä tekoälyn kanssa.Rasmus Mannerström ja Jan-Erik Lönnqvist pohtivat Vieraskynä-kirjoituksessaan (HS 2.2.) tekoälyn haitallisia vaikutuksia oppimiseen ja koulutukseen. Haluan tarjota toisen näkökulman tähän keskusteluun.Kirjoituksessa ilmaistu huoli tekoälyn käytöstä, joka...
Millaista nykyajan tehtaassa on työskennellä? Miten paljon koneet tekevät ihmisten puolesta töitä tehtaassa? Millaisia tuotteita valmistetaan? Sanotaan, että Suomi on innovaatioiden maa. Se on totta, mutta se ei yksinään riitä. Raaka-aineet muuttuvat menestystuotteiksi vain raudanlujien ammattilaisten käsissä. Meillä on pitkät konepajaperinteet...
Hallituksen tuhannen tohtorin pilotti kirvoittaa Helsingin yliopistolla kovaa kritiikkiä.Hallituksen keväällä käynnistyvä ”tuhannen tohtorin pilotti” herättää kritiikkiä myös Helsingin yliopistolla. Pilotin tavoitteena on lyhentää tohtorien valmistumisaikoja ja lisätä heidän määräänsä työelämässä. Yliopistolla pelkona kuitenkin on, että pilotti tuottaa...
Laadukas pedagogiikka on avainasemassa Digivision tavoiteskenaarion edistämisessä. Digipedagogiikan koulutukset auttavat korkeakoulujen henkilöstöä suunnittelemaan yhä laadukkaampia ja monipuolisempia sisältöjä jatkuville oppijoille Opin.fi-palveluun. Tutustu koulutuksiin ja vinkkeihin niiden hyödyntämisestä! Digivisio elää niin kuin opettaa: tämän...
EDUFI-harjoittelu tarjoaa korkeakouluopiskelijoille ja vastavalmistuneille mahdollisuuden kansainvälisen työkokemuksen kartuttamiseen. Haettavana on runsaasti mielenkiintoisia harjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille ympäri maailmaa.Järjestämme vuosittain kaksi hakukierrosta, joista ensimmäinen alkaa helmikuussa ja toinen syyskuussa. Seuraava hakukierros...
Ei korkeakoulupolitiikkaa voida tehdä kovin lyhytjänteisin perustein.Hallituksen lanseeraama 255 miljoonan euron tohtorikoulutuspilotti aiheuttaa keskustelua. Suomessa valmistuu vuosittain noin 1 700 tohtoria. Tuhannen uuden, kolmivuotisen tohtorikoulutuspaikan rahoittamista voidaan pitää poikkeuksellisen merkittävänä tutkimusrahoituspanostuksena.Hakuun...
Kommentit
Lähetä kommentti