Tekoäly mullistaa oppimateriaalien teon sekä linkkejä muihin ajankohtaisiin opetusalaa puhuttaviin teemoihin


Tekoäly tarjoaa oppimateriaalien tekijöille uusia työkaluja ja mahdollisuuksia automatisoida tehtäviä, luoda mukaansatempaavia oppimiskokemuksia ja tarjota oppijoille yksilöllistä tukea.

Tässä blogiartikkelissa tarkastelemme tekoälyn hyödyntämistä oppimateriaalien teossa ja esittelemme käytännön esimerkkejä sen käytöstä. Löydät myös vinkkejä ja resursseja, joiden avulla voit hyödyntää tekoälyä omassa työssäsi.

Tekoälyn avulla oppimateriaalien tekijät voivat:

- Automatisoida tehtäviä, kuten kysymysten luomista, tehtävien tarkistamista ja palautteen antamista.

- Luoda uusia ja mukaansatempaavia oppimiskokemuksia, kuten virtuaalisia maailmoja, pelejä ja simulaatioita.

- Tarjota oppijoille yksilöllistä tukea ja ohjausta.


Tekoäly on nopeasti kehittyvä ala, ja uusia työkaluja ja mahdollisuuksia tulee jatkuvasti tarjolle. Oppimateriaalien tekijöiden on tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista kehityskuluista ja hyödyntää tekoälyä oppimateriaalien laadun ja tehokkuuden parantamiseksi.

Artikkelissa on myös linkkejä muihin opetusmaailmassa ajankohtaisiin asioihin, kuten:

- Digivisio 2030 ja Opin.fi-palvelu

- Ammatillisen koulutuksen reformi

- Tekoälyn vaikutukset oppimiseen ja koulutukseen


Lue lisää ja tutustu esimerkkeihin!

Tekoälysovelluksia oppimateriaalien tekijöille
Bett-messut on pitkään järjestettyExCel-messukeskuksessa.Osallistuin kahdeksatta kertaa Lontoon Bett-messuille. Täytyy kyllä myöntää, että tänä vuonna merkittävä syy oli halu päästä nauttimaan Lontoon kulttuurista (ks. edellinen bloggaus Lontoon musiikkia ja taidetta). Toki minulla oli myös paljon odotuksia tekoälyn suhteen ja pidän Bettiä myös suomalaisten...
Näin palvelumuotoilua hyödynnetään rakennusalalla
Palvelumuotoilu ei ole enää pelkkä muodikas termi, vaan se on monipuolinen menetelmäkokonaisuus, joka on vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana työkaluna rakennusteollisuudessa. Palvelumuotoilua sovelletaan nykyään kaupunki-, maisema-, liikenne- ja rakennussuunnittelussa sekä uudis- ja korjausrakentamisessa, ja sitä käytetään myös osana konsulttiyritysten...
Opettajalta vakava varoitus tekoälystä – jakaa kovaa kritiikkiä päättäjille
Opettajaa huolettaa oppilaitosten rahoitusmallin, osaamistason heikentymisen ja tekoälyn yhdistelmä.Pitkäaikainen matematiikan ja fysiikan opettaja Marika Toivola on huolissaan tekoälyn vaikutuksista Suomen koulutusjärjestelmälle.Esimerkkinä Toivola kertoi 2. helmikuuta julkaistussa Uuden Suomen blogitekstissään, miten viiden opintopisteen ammattikorkeakoulun...
Digivision toimintasuunnitelma vuodelle 2024 on julkaistu
Tänä vuonna Digivisiossa keskitytään erityisesti Opin.fi-palvelun kehitykseen, sen beta-version käyttöönottoon ja lanseerausvalmiuden varmistamiseen. Tutustu toimintasuunnitelmaan tarkemmin alta! Vuonna 2024 Digivisiossa keskitytään erityisesti Opin.fi-palvelun kehitystyöhön. Alkaneen vuoden prioriteetteja ovat erityisesti Opin.fi-palvelun kehityksen...
Oppijoiden toiveet ja tarpeet ohjaavat Opin.fi-palvelun kehitystä
Haastattelujen perusteella oppijat tahtovat hallita datansa käyttöä mutta saada myös inspiroivia yllätyksiä. Mitä ominaisuuksia oppijat toivovat korkeakoulujen yhteiseltä Opin.fi-palvelulta? Tähän kysymykseen Digivisio 2030 etsii vastauksia haastattelemalla laajaa oppijoiden joukkoa. Mukana on eri-ikäisiä, eri puolilla Suomea asuvia ja eri kulttuuritaustoista...
Digipedagogiikan koulutukset vuodelle 2024 on julkaistu!
Laadukas pedagogiikka on avainasemassa Digivision tavoiteskenaarion edistämisessä. Digipedagogiikan koulutukset auttavat korkeakoulujen henkilöstöä suunnittelemaan yhä laadukkaampia ja monipuolisempia sisältöjä jatkuville oppijoille Opin.fi-palveluun. Tutustu koulutuksiin ja vinkkeihin niiden hyödyntämisestä! Digivisio elää niin kuin opettaa:...
Ammatillisen koulutuksen rahoitustalkoot jatkuvat Pirkanmaalla
– Ammatillisen koulutuksen valtionosuusrahoitus on laahannut jäljessä ainakin 3–4 viime vuotta. Valtion nykyinen koulutuksen rahanjakomalli ei ole seurannut moneen vuoteen muutoksia, joita syntyy Pirkanmaan vetovoimasta ja yritysten kasvaneista ja vaihtuvista osaamistarpeista.– Kyseessä on pidempi trendi, sillä koulutuksen valtionosuusrahoitus...
Arenen hallitus perustaa tulevaisuusryhmän – ammattikorkeakoulut luovat huomisen kädenjäljen
Arenen uusi hallitus on koostanut huoneentaulunsa, jossa määritellään tärkeimmät tavoitteet ja luovuttamattomat arvot toiminnalle. Viestimme on selvä: Yhteiskunnalliset haasteemme tarvitsee nyt enemmän kuin koskaan ammattikorkeakoulujen kädenjälkeä. Tehtävän toteuttaminen edellyttää ammattikorkeakoulujen autonomian vahvistamista, rahoituksen...
Ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmä huomioi hyvin työelämän nykyisiä tarpeita – järjestelmän uudistamisen prosesseissa kuitenkin parannettavaa
Osaamistarpeiden ennakointia ja koulutukseen liittyviä tietovarantoja on viime vuosina edistetty. Kehitettävää on kuitenkin siinä, miten tietoa hyödynnetään tutkintojärjestelmän uudistamisessa. Vaikka tutkintojärjestelmä nykyisellään vastaa melko hyvin työelämän osaamistarpeisiin, haasteita on eri tutkintotyyppien kehittämisessä kokonaisuutena, eri...
Miltä näyttää Opin.fi-palvelun vuosi 2024?
Opin.fi-palvelulla on edessä merkittävä vuosi – syksyllä koittavat palvelun beta-vaihe ja korkeakoulujen ensimmäiset käyttöönotot. Palvelun julkaisu ajoittuu vuodelle 2025. Opin.fi-palvelun uusi versio tuo uusia ominaisuuksia kevään aikana Juuri nyt Opin.fi-palvelussa keskitytään niin sanotun teknisen osajulkaisu 2.0 kehittämiseen. Uusi...
Pilottikorkeakoulut ratkovat digitaalisesti tuetun tarjonnan parhaita käytäntöjä
Maailma muuttuu, ja oppijat, oppiminen ja korkeakoulut sen mukana. Tarve erilaisille oppimissisällöille kasvaa jatkuvasti eikä pelkkä tutkintoon tähtäävä tarjonta enää vastaa kysyntään. Mutta miten uudenlaista oppimissisältöä voidaan tarjota ja tuottaa jouhevasti? Digivision 2.0 -pilottikorkeakoulut lähtivät ratkomaan parhaita käytäntöjä digitaalisesti...
Vanhempi soittaa, että hänen lapsensa ei jää jälki-istuntoon – miten toimit? Kokeile Ylen Opepeliä
Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.
Opettaja ihastui tekoälyyn – tällaisia tehtäviä se luo oppilaille
Helsinkiläisessä Business Collegessa opettava Matti Seise valjasti tekoälyn avukseen reilu vuosi sitten, kun tekoälyohjelma Chat GPT julkaistiin.– Tajusin, kuinka massiivisesti se voi helpottaa omaa työtäni. Tekoälyn käytöstä on ollut ihan valtava hyöty, Seise sanoo.Seisen mukaan hänen työtehonsa on nelinkertaistunut tekoälyn käytön myötä.Matti Seise...
Sadat opettajat kertovat arjesta, jossa opettajilta on viety valta: oppilas saa päättää, osallistuuko jälki-istuntoon
KasvatuskeskusteluKasvatuskeskustelu ei ole kurinpitotoimi, mutta se on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen.SiivousvelvoiteJos tekijä on varmasti tiedossa, opettaja tai rehtori voi määrätä hänet kasvatuksellisista syistä siivoamaan aiheuttamansa sotkun. Siivoaminen täytyy olla turvallista oppilaalle, ja aikuisen täytyy...
Lukijan mielipide | Tekoäly on työkalu, joka voi uudistaa tapaamme oppia
Tulevaisuuden työelämässä yksi suurimmista muutoksista on kyky työskennellä yhdessä tekoälyn kanssa.Rasmus Mannerström ja Jan-Erik Lönnqvist pohtivat Vieraskynä-kirjoituksessaan (HS 2.2.) tekoälyn haitallisia vaikutuksia oppimiseen ja koulutukseen. Haluan tarjota toisen näkökulman tähän keskusteluun.Kirjoituksessa ilmaistu huoli tekoälyn käytöstä, joka...
Kaikki konepajateollisuudesta – Konepajakoulu
Millaista nykyajan tehtaassa on työskennellä? Miten paljon koneet tekevät ihmisten puolesta töitä tehtaassa? Millaisia tuotteita valmistetaan? Sanotaan, että Suomi on innovaatioiden maa. Se on totta, mutta se ei yksinään riitä. Raaka-aineet muuttuvat menestystuotteiksi vain raudanlujien ammattilaisten käsissä. Meillä on pitkät konepajaperinteet...
Helsingin yliopisto | Professorit huolissaan ”B-luokan tohtoreista”
Hallituksen tuhannen tohtorin pilotti kirvoittaa Helsingin yliopistolla kovaa kritiikkiä.Hallituksen keväällä käynnistyvä ”tuhannen tohtorin pilotti” herättää kritiikkiä myös Helsingin yliopistolla. Pilotin tavoitteena on lyhentää tohtorien valmistumisaikoja ja lisätä heidän määräänsä työelämässä. Yliopistolla pelkona kuitenkin on, että pilotti tuottaa...
Digipedagogiikan koulutukset vuodelle 2024 on julkaistu!
Laadukas pedagogiikka on avainasemassa Digivision tavoiteskenaarion edistämisessä. Digipedagogiikan koulutukset auttavat korkeakoulujen henkilöstöä suunnittelemaan yhä laadukkaampia ja monipuolisempia sisältöjä jatkuville oppijoille Opin.fi-palveluun. Tutustu koulutuksiin ja vinkkeihin niiden hyödyntämisestä! Digivisio elää niin kuin opettaa: tämän...
EDUFI-harjoittelu korkeakouluopiskelijoille ja vastavalmistuneille
EDUFI-harjoittelu tarjoaa korkeakouluopiskelijoille ja vastavalmistuneille mahdollisuuden kansainvälisen työkokemuksen kartuttamiseen. Haettavana on runsaasti mielenkiintoisia harjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille ympäri maailmaa.Järjestämme vuosittain kaksi hakukierrosta, joista ensimmäinen alkaa helmikuussa ja toinen syyskuussa. Seuraava hakukierros...
Lukijan mielipide | Miksi tohtoriksi pitäisi valmistua kolmessa vuodessa?
Ei korkeakoulupolitiikkaa voida tehdä kovin lyhytjänteisin perustein.Hallituksen lanseeraama 255 miljoonan euron tohtorikoulutuspilotti aiheuttaa keskustelua. Suomessa valmistuu vuosittain noin 1 700 tohtoria. Tuhannen uuden, kolmivuotisen tohtorikoulutuspaikan rahoittamista voidaan pitää poikkeuksellisen merkittävänä tutkimusrahoituspanostuksena.Hakuun...

Kommentit