Blogikirjoitus käsittelee valmistusalan osaamisen ja koulutuksen haasteita ja mahdollisuuksia.
Artikkeleissa nostetaan esille mm. seuraavia aiheita:
- Teknologian nopea kehitys: Uudet teknologiat vaativat työntekijöiltä uusia taitoja ja kykyä sopeutua muutoksiin.
- Kansainvälinen kilpailu: Suomen on oltava edelläkävijä osaamisessa ja innovaatioissa pysyäkseen kilpailukykyisenä.
- Väestön ikääntyminen: Eläköityminen johtaa osaajapulaan, joten nuoria on houkuteltava alalle.
Blogissa pohditaan, miten näihin haasteisiin voidaan vastata ja miten valmistusalan tulevaisuutta voidaan varmistaa.
Lue lisää ja tutustu artikkeleiden sisältöihin blogikirjoituksessa!
Valmistavan teollisuuden näkökulmasta osaaminen on ehdottoman välttämätöntä. Jos emme pysty ylläpitämään valmistuksen osaamista Suomessa, no ei kai tarvitse jatkaa, että eihän sitä valmistusta sitten enää Suomessa voida tehdä.Kuten Harri Nieminen edellisessä SIX-blogissa totesi: liian yksipuolisella kustannustehokkuuden tavoittelulla ja tarvittavien...
Voiko matematiikan PISA-tulosten heikkeneminen liittyä jotenkin opettajankoulutukseen? Tuskin, sillä suomalainen opettajankoulutus kyllä kestää kansainvälisen vertailun. Toisaalta: kaikki kivet on käännettävä, jotta nuorten osaamistason luisu saadaan edes loivenemaan. Siksi pitää miettiä myös opettajankoulutuksen tulevaisuutta. Ja se on asia, jossa...
Mistä syntyy onnistunut visualisointi? Tässä kirjoituksessa jaan mutkattomia käytännön oppeja, joita olen poiminut työskennellessäni eOppivan oppimisvisualistina. Teen visualisointeja pääasiassa digitaalisiin koulutuksiin, mutta näitä vinkkejä voit hyödyntää vaikka esityskalvojen tai raporttien visualisoinnissa. Mitä visualisoinnilla halutaan korostaa?...
Suomen korkeakoulujärjestelmä perustuu duaalimalliin, joka koostuu ammattikorkeakouluista ja yliopistoista. Mallia tähän haettiin Keski-Euroopasta, erityisesti Saksasta, Hollannista ja Englannista. Ensimmäiset ammattikorkeakoulut aloittivat Suomessa 1990-luvulla. Ammattikorkeakouluja on Suomessa 24 ja niissä on noin 150 000 tutkinto-opiskelijaa. Kehityskulku...
posted 1m ago by Arenen viestinta via Arene Opinto- ja uraohjausopas ohjaajille Opas työllisyyspalveluissa toimiville ohjaajille, omavalmentajille, kotoutumiskoulutusten toteuttajille, maahanmuuttaneiden ohjaustyöhön osallistuville, oppilaitoksissa opinto- ja uraohjausta tekeville. (Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain) Maahanmuuttaneen kielituettu työharjoittelu hoiva- ja hoitoalalla...
13.12.2023Moni ammatillisen koulutuksen opettaja on kokeillut ja myös hyödyntänyt tekoälyä työssään, vaikka soveltumista opetukseen ja oppimiseen vielä pohditaan. Yhteiset käytänteet ja linjaukset tekoälyn hyödyntämiseen ovat oppilaitoksissa vasta muodostumassa, selviää Edulyzerin ja Oppiva Investin toteuttaman kyselyn vastauksista.Kyselyyn vastanneista...
Ammatilliseen opettajankoulukseen jätettiin 813 ensisijaista hakemusta, mikä oli lähes 24 prosenttia viimevuotista enemmän. Opinto-ohjaajaksi saatiin 418 ensisijaista hakemusta, ja erityisopettajankoulutukseen ensisijaisia hakemuksia tuli 61. Viime vuosina missään näistä koulutuksista ei ole päästy yhtä suuriin hakijamääriin. – On hienoa huomata,...
Verkostoissa oppiminen ja osaaminen (VETO) on uudenlainen tutkinto-ohjelma, joka antaa opiskelijalle monialaisen osaamisen joustavasti yhden tutkinnon aikana. Ensimmäisenä vuonna opiskelijat tutustuvat neljään eri koulutusalaan, minkä jälkeen he valitsevat oman suuntautumisensa. Opiskelija Emmi Grönroosin mielestä parasta VETO-opinnoissa on ehdottomasti...
TAMKin jatkuvan oppimisen strategiseen ohjausryhmään kuuluvat Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -osaamisyksikön johtaja Hanna Ilola, liiketoimintapäällikkö Hannu Koponen, innovaatiopäällikkö Markus Aho, Sosiaali- ja terveysala -osaamisyksikön johtaja Susanna Seitsamo, vararehtori Katja Komulainen sekä Koulutuksen ja oppimisen palvelujen päällikkö Lea...
Koulutuksen arviointikeskus Karvin julkaiseman arvioinnin mukaan ammatillisen tutkinnon antamissa perustaidoissa on puutteita, jotta korkeakoulutukseen voitaisiin siirtyä nopeammin ja laajemmin. Ammattikorkeakoulut paikkaavat näitä puutteita nyt omilla resursseillaan. Ammattikorkeakoulujen opiskelijoista jo lähes puolet on suorittanut ammatillisen tutkinnon....
posted 2m ago by Arenen viestinta via Arene Materiaali sopii kenelle tahansa asiasta kiinnostuneelle, vaikka pääkohderyhmä on peruskoululaiset maassamme. Onko opetettava kone suomenkielinen? Kyllä. Opetettava kone on suomenkielinen. Se on käännetty myös englannin, portugalin (brasilia), ruotsin, saksan, ja ukrainan kielille. Millaiset saavutettavuusohjeistukset sovellus täyttää?...
Ammattikorkeakoulujen henkilöstön vastuullisuusperehdytyksen tarkistuslista kehitettiin Arenen kestävyys- ja vastuullisuustyön henkilöstöryhmässä. Vastuullisuusperehdytyksen tarkistuslista toimii tarvittaessa tukena henkilöstön perehdyttämistä suunniteltaessa ja se on helppo ottaa käyttöön riippumatta olemassa olevasta perehdytysmallista. Tarkistuslistaa...
posted 2m ago by Arenen viestinta via Arene Afrikan mantereen maita yhdistää nuori väestö, ja koulutuksella onkin keskeinen rooli ajatellen mantereen tulevaisuutta. Tämä avaa mahdollisuuksia niin afrikkalaisille kuin suomalaisille koulutusalan toimijoille kehittää ja oppia toisiltaan koulutuksen alalla. Näemme tämän Opetushallituksessa tärkeäksi, ja olemmekin pyrkineet vahvistamaan suomalaisten...
Opiskelijakunta Tamkon, sen alayhdistysten ja TAMKin Urapalveluiden yhteistyössä järjestämässä rekrytointitapahtumassa opiskelijat ja yritykset ovat päässeet kohtaamaan toisiaan matalalla kynnyksellä jo vuodesta 2010. – Opiskelijakuntamme kehittämä ja toteuttama tapahtuma tuo merkittävän määrän yrityksiä kampukselle joka vuosi. Portti työelämään fasilitoi...
Suomalaiset korkeakoulut ovat sitoutuneet pitkäjänteisesti yhteiseen Digivisio 2030 -hankkeeseen vuonna 2021 allekirjoitettuaan Digivisio 2030 -osallistumissopimuksen. Hankkeen tavoitteena on luoda kansallinen digitaalinen palvelualusta, joka mahdollistaa oppijoille joustavat, korkeakoulurajat ylittävät oppimispolut ja tehostaa korkeakoulujen välistä...
Audiovisuaalisella alalla on puhuttu viime vuosina paljon tekijä- ja osaajapulasta. Kovin pula on ollut etenkin kokeneista erityisosaajista (1). Samaan aikaan uraansa aloittelevien nuorten työntekijöiden on kuitenkin ollut vaikeaa löytää tietään työelämään. Etenkin jos kontaktiverkostot ovat jääneet opintojen aikana puutteellisiksi ja työkokemusta ammattituotannoissa...
Tekoäly vaikuttaa ammattikorkeakouluissa vahvasti sekä koulutukseen että tutkimus- ja kehittämistyöhön. Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ja CSC – Tieteen tietotekniikan keskus järjestävät yhdessä vuoden kestävän tekoälykoulutuksen ammattikorkeakoulujen johdolle. Tavoitteena on tarjota paitsi uusinta tietoa teknologioista ja kehittymisen näkymistä,...
posted 3m ago by Arenen viestinta via Arene Digivisio 2030 -hankkeen Jatkuvan oppimisen projektin kokonaisrahoitus kipusi 10 miljoonaan euroon. Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustuksen saajana Digivisio 2030 -konsortion puolesta toimii Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy. Lisärahoituksen tavoitteena on siivittää Opin.fi-palvelu käyttöönottovaiheeseen ja luoda pohjaa pienten osaamiskokonaisuuksien...
Kommentit
Lähetä kommentti