Oppiminen ja koulutus tänään: Teknologiaa, osaamista ja keskustelua


Teknologian rooli oppimisessa korostuu, ja tekoäly herättää keskustelua kouluissa. Osaamisen tunnistaminen ja oppimisympäristöjen kehittäminen ovat tärkeitä teemoja. Korkeakoulutuksen tulevaisuus on pohdinnassa, ja ammattikoulutuksen rooli korostuu.

Tässä blogiartikkelissa tarkastelemme ajankohtaisia aiheita oppimisen ja koulutuksen kentällä. Artikkeleiden avulla saamme katsauksen uusimpiin trendeihin ja keskusteluihin.

Lue lisää ja tutustu itse artikkeleihin!

Teknologia on korvaamaton tuki jatkuvassa oppimisessa ja osaamisen tunnistamisessa
Digitalisaatiokehityksen nopea tahti korostaa, kuinka tärkeää on oppia jatkuvasti uusia taitoja ja tunnistaa osaaminen. Osaamisen tunnistaminen vaatii strategista ajattelua, osaamista koskevaa dataa, konkreettisia käytännön työkaluja ja yhteistyötä. Hyviä esimerkkejä osaamisen tunnistamisen malleista ja työkaluista ovat osaamismerkit, data-avaruudet...
Näytä, mitä osaat: Digitaalinen osaamismerkistö tekee osaamisesta näkyvää
Teknologian kehitys vaatii jatkuvaa oppimista ja osaamisen päivittämistä. TIEKEn ylläpitämä valtakunnallinen digitaitojen osaamismerkistö tarjoaa käytännöllisen välineen digitaitojen tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Se auttaa yksilöitä urasuunnittelussa ja yrityksiä henkilöstön osaamisen tunnistamisessa. Viestintätoimisto Aivela 22.02.2024 ...
Jenni Poutanen: Yliopistokampuksista on kasvanut kokonaisvaltaisia oppimisympäristöjä – opiskelijat arvostavat joustavuutta ja yhteisöllisyyttä
Kuva: Essi NisonenOpiskelijoille kampukset ovat muutakin kuin luentoja ja pänttäämistä akateemisessa kirjastossa. Nykyaikaiset opetuksen tavat ja mobiiliteknologia ovat muuttaneet tilojen käyttöä ja tilatarpeita. Arkkitehti Jenni Poutanen tarkasteli väitöstutkimuksessaan yliopistokampusten suunnittelukäsitysten muutosta, niiden vaikutusta tilatarjontaan...
Raportti: Oppimisanalytiikka ammatillisen koulutuksen näkökulmasta
eOppimiskeskus oli mukana hiljattain päättyneessä ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikkaa kehittäneessä OA-hankkeessa. Osana hanketta Ari-Matti Auvinen ja Leena Vainio koostivat raportin, joka tarkastelee oppimisanalytiikan käyttöä, kehittämiskohteita ja mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa tutkimuskirjallisuuden, haastattelujen ja taustatyön...
Väitös: Pedagoginen malli oppimis- ja kehittämisympäristönä luo edellytykset luovuudelle ja autenttisuudelle verkossa
Anitra Arkko. Kuva: Marko Junttila.23.11.2023TaM Anitra Arkko esittelee kasvatustieteen alan väitöstutkimuksessaan pedagogisen, ammattikorkeakoulun työelämäyhteistyöhön soveltuvan Luovat askeleet -mallin. Arkko uudelleenmuotoili mallin design-tutkimuksen avulla verkkoympäristöön soveltuvaksi. Malli vahvistaa innovaatioprosessien luovaa työskentelyä...
Oppimisanalytiikasta ammatillisen koulutuksen supervoima - Helsinki OA
Adaptiivinen oppimateriaali; mukautuva oppimateriaali (uudistermi) Oppimateriaali, joka pyrkii mukautumaan oppijan taitotasoon ja tarpeisiin ja jonka tarkoituksena on mahdollistaa yksilöllinen oppiminen.Anonymisoitu data tai tietoHenkilötieto, jota on muutettu peruuttamattomasti niin, ettei siitä ei ole mahdollista tunnistaa henkilöä, johon tieto liittyy.AnturidataTeknisen...
Avoimen korkeakoulutuksen maksut kolminkertaistuvat – ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen  
Ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotukseen 45 euroon opintopisteeltä. Ymmärrämme, että aiemmin voimassa ollut 15 euron enimmäismaksu on jäänyt kustannusten noustessa jälkeen hintakehityksestä, mikä puoltaa maksun maltillista korotusta. Toisaalta esitetty enimmäismaksun kolminkertaistaminen...
Tampereen ammattikorkeakoululle 200 uutta aloituspaikkaa sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien koulutuksiin
Ammattikorkeakouluissa uudet aloituspaikat kohdennetaan sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien koulutusmäärien lisäämiseen. TAMKiin uusia aloituspaikkoja tulee yhteensä 200. Uusista aloituspaikoista 80 kohdistuu kevään 2024 yhteishakuun. Kevään yhteishaussa sisäänottoa lisätään seuraavasti: bioanalyytikkoja 10, röntgenhoitajia 10 ja...
Tekoäly teki esseet, ja opettaja ärsyyntyi oppilaille: "Olisivat edes kirjoittaneet tekoälylle oikeanlaisen tehtävänannon"
Tekoälyn käyttö herättää kouluissa kiivasta keskustelua. Opettajien huolena on sen luvaton käyttö koulutehtävien tekemiseen. Tämän on kokenut myös äidinkielenopettaja Mervi Toivanen Pielaveden lukiosta. – Muutama kaveri on palauttanut omanaan kirjoitelman tai esseen, jota he eivät ole selvästikään itse kirjoittaneet. Toivasta tämä luonnollisesti ärsyttää....
Työelämälähtöisyys ja yhteiskunnallinen tehtävä – miten vaikuttavuutta mitataan? - Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
27.02.2024 Meitä on paljon. Ammatillisen koulutuksen parissa toimii 136 koulutuksenjärjestäjää, ja opiskelijoita oli vuonna 2022 lähes 340.000. Suomalaisen kunnan keskikoko on 18.000 asukasta. Näin ollen ammatillisessa koulutuksessa on vuosittain noin 19 kunnan väestö, tai toisinpäin ajateltuna koko Espoo tai puoli Helsinkiä. Tutkintoja suoritetaan...
Pisa-kokeet | Japanin kouluissa onnistuttiin siinä mistä muualla haaveillaan
Oppimistulokset paranivat kaikilla kolmella osa-alueella. Oppia haettiin aikanaan myös Suomesta.Japanin Pisa-menestykselle ei ole yhtä selkeää syytä, katsoo Japanin koulutuspoliittisen tutkimuslaitoksen (NIER) kansainvälisen tutkimuksen ja yhteistyön johtaja Akiko Ono.Suomessakin paljon keskustelua herättäneistä, joulukuussa julkaistuista Pisa-tuloksista...
Ammatillinen koulutus - polku kohti unelmia! - Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
04.03.2024 Ammatillinen koulutus tarjoaa mahtavan tilaisuuden löytää ihan oma polku tulevaisuuden ammattiin. Se ei tosiaankaan ole pelkkä vaihtoehto lukiolle, vaan monipuolinen ja käytännönläheinen tie kohti työelämää ja omia unelmia.  Tässä linkki Vesterisen Teron matkasta näyttämöteknikoksi. Hänen polullaan harrastuksen kautta mahdollistui unelma-ammatti...
Jaa jotain -teemaviikon poimintoja
Airut-hankkeen torstai-webinaarin kutsuHyvää Jaa jotain-viikkoa eli Avoimen oppimisen teemaviikkoa (Open Education Week #OEweek24)! Teemaviikkoa on vietetty Suomessa vuodesta 2013 alkaen ja tämä on jo 20. blogipostaus, jonka merkitsen #JaaJotain-tunnistella.Viikon aikana jaetaan avoimia oppimateriaaleja ja pidetään muutenkin avoimen oppimisen teemaa...
Korkeakoulutuksen aktiivisella kehittämisellä vastataan muuttuviin osaamistarpeisiin
Alati muuttuvassa tietotaloudessa oppilaitoksilla on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden ja työelämän kehittämisessä. Tähän tehtävään liittyen koulutusten tuottajien on tasapainoiltava yhtäältä toistaiseksi tuntemattomien ja jopa ennakoimattomien kehityskulkujen kanssa sekä toisaalta oltava toimijoita, jotka aktiivisesti luovat tulevaisuutta sen...
Saamani vastineet oppimismielessä ilmaisiin opintopisteisiin
Nostin huoleni esiin siitä, kuinka Campus Onlinesta löytyvien kurssien avulla pystyy suorittamaan insinööritutkintojen pakolliset matematiikan ja fysiikan kurssit oppimatta mitään ja vieläpä niin, että minkäänlaista koetta osaamisen mittaamiseksi ei ole. Huolestani tuli yhteinen, mistä kiitän erityisesti Ilta-Sanomia ja Tekniikka ja Talous -lehteä....
Ammattikoulujen tapa rakentaa omakotitaloja on loppumassa – ”Tehotonta”, sanoo johtaja
Ammattikoulujen ja ammatillisten oppilaitosten rakennusalan opiskelijat ovat Suomessa rakentaneet opintojensa ohessa taloja jo vuosikymmenten ajan.Niissä oppilaat ovat tehneet kaiken alusta asti, aina perustuksista savupiippuun. Kun talo on valmis, on ammattioppilaitos myynyt sen halukkaalle ostajalle.Opiskelijat ovat näin oppilaitoksen omalla työmaalla...
Yhteishaku alkaa – tarjolla yli 27 000 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkaa keskiviikkona 13.3. ja päättyy torstaina 27.3. klo 15. Yhteishaussa haetaan korkeakoulujen syksyllä 2024 alkaviin suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin. Kevään toisessa yhteishaussa ammattikorkeakouluilla on tarjolla yli 27 000 aloituspaikkaa. Aloituspaikkoja on tarjolla ammattikorkeakoulututkintoon...
Ensimmäiset oppijat pääsivät kokeilemaan Opin.fi-palvelua – tällaisia havaintoja testikierroksilta kertyi
Palvelun käytettävyyttä ja saavutettavuutta kartoitettiin viime vuoden lopulla. Käyttäjätestaus antoi tärkeää tietoa siitä, mitkä seikat Opin.fi:ssä toimivat ja mitä pitää vielä hioa. Testikierrokset oikeiden oppijoiden kanssa ovat avainasemassa, kun korkeakoulujen yhteisestä Opin.fi-palvelusta halutaan kehittää mahdollisimman sujuva. Digivisio...
Mihin menet pedagogisesti, TAMK?
Kuva: Alexas Photos, Pixabay Pedagogien ja ylipäätään kollegoiden kanssa on aina mukava keskustella pedagogiikasta korkeakoulukontekstissa, eikö vaan? Onhan ammattikorkeakoulun päätehtävänä lain mukaan antaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua perustuen työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin...
Lukijan mielipide | Itseohjautuvuus ja yhteisöllinen oppiminen kuuluvat yhteen
Itseohjautuvuus edellyttää yhteisöllisiä oppimisen muotoja.Helsingin Sanomissa on kahden viime vuoden aikana käsitelty paljon koulun ja nyt myös tuoreiden Pisa-tulosten taustalla olevia oppimisen ongelmia. Hyvin usein viitataan syyksi itseohjautuvuutta ja siihen liitettyjä opetusmetodeja (HS 11.1.). HS:n jutussa (9.1.) olevat kuvaukset opettajien toiminnasta...

Kommentit