Teknologian rooli oppimisessa korostuu, ja tekoäly herättää keskustelua kouluissa. Osaamisen tunnistaminen ja oppimisympäristöjen kehittäminen ovat tärkeitä teemoja. Korkeakoulutuksen tulevaisuus on pohdinnassa, ja ammattikoulutuksen rooli korostuu.
Tässä blogiartikkelissa tarkastelemme ajankohtaisia aiheita oppimisen ja koulutuksen kentällä. Artikkeleiden avulla saamme katsauksen uusimpiin trendeihin ja keskusteluihin.
Lue lisää ja tutustu itse artikkeleihin!
Digitalisaatiokehityksen nopea tahti korostaa, kuinka tärkeää on oppia jatkuvasti uusia taitoja ja tunnistaa osaaminen. Osaamisen tunnistaminen vaatii strategista ajattelua, osaamista koskevaa dataa, konkreettisia käytännön työkaluja ja yhteistyötä. Hyviä esimerkkejä osaamisen tunnistamisen malleista ja työkaluista ovat osaamismerkit, data-avaruudet...
Teknologian kehitys vaatii jatkuvaa oppimista ja osaamisen päivittämistä. TIEKEn ylläpitämä valtakunnallinen digitaitojen osaamismerkistö tarjoaa käytännöllisen välineen digitaitojen tunnistamiseen ja sanoittamiseen. Se auttaa yksilöitä urasuunnittelussa ja yrityksiä henkilöstön osaamisen tunnistamisessa. Viestintätoimisto Aivela 22.02.2024 ...
Kuva: Essi NisonenOpiskelijoille kampukset ovat muutakin kuin luentoja ja pänttäämistä akateemisessa kirjastossa. Nykyaikaiset opetuksen tavat ja mobiiliteknologia ovat muuttaneet tilojen käyttöä ja tilatarpeita. Arkkitehti Jenni Poutanen tarkasteli väitöstutkimuksessaan yliopistokampusten suunnittelukäsitysten muutosta, niiden vaikutusta tilatarjontaan...
eOppimiskeskus oli mukana hiljattain päättyneessä ammatillisen koulutuksen oppimisanalytiikkaa kehittäneessä OA-hankkeessa. Osana hanketta Ari-Matti Auvinen ja Leena Vainio koostivat raportin, joka tarkastelee oppimisanalytiikan käyttöä, kehittämiskohteita ja mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa tutkimuskirjallisuuden, haastattelujen ja taustatyön...
Anitra Arkko. Kuva: Marko Junttila.23.11.2023TaM Anitra Arkko esittelee kasvatustieteen alan väitöstutkimuksessaan pedagogisen, ammattikorkeakoulun työelämäyhteistyöhön soveltuvan Luovat askeleet -mallin. Arkko uudelleenmuotoili mallin design-tutkimuksen avulla verkkoympäristöön soveltuvaksi. Malli vahvistaa innovaatioprosessien luovaa työskentelyä...
Adaptiivinen oppimateriaali; mukautuva oppimateriaali (uudistermi) Oppimateriaali, joka pyrkii mukautumaan oppijan taitotasoon ja tarpeisiin ja jonka tarkoituksena on mahdollistaa yksilöllinen oppiminen.Anonymisoitu data tai tietoHenkilötieto, jota on muutettu peruuttamattomasti niin, ettei siitä ei ole mahdollista tunnistaa henkilöä, johon tieto liittyy.AnturidataTeknisen...
Ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotukseen 45 euroon opintopisteeltä. Ymmärrämme, että aiemmin voimassa ollut 15 euron enimmäismaksu on jäänyt kustannusten noustessa jälkeen hintakehityksestä, mikä puoltaa maksun maltillista korotusta. Toisaalta esitetty enimmäismaksun kolminkertaistaminen...
posted 3m ago by Arenen viestinta via Arene Ammattikorkeakouluissa uudet aloituspaikat kohdennetaan sairaanhoitajien, bioanalyytikoiden ja röntgenhoitajien koulutusmäärien lisäämiseen. TAMKiin uusia aloituspaikkoja tulee yhteensä 200. Uusista aloituspaikoista 80 kohdistuu kevään 2024 yhteishakuun. Kevään yhteishaussa sisäänottoa lisätään seuraavasti: bioanalyytikkoja 10, röntgenhoitajia 10 ja...
Tekoälyn käyttö herättää kouluissa kiivasta keskustelua. Opettajien huolena on sen luvaton käyttö koulutehtävien tekemiseen. Tämän on kokenut myös äidinkielenopettaja Mervi Toivanen Pielaveden lukiosta. – Muutama kaveri on palauttanut omanaan kirjoitelman tai esseen, jota he eivät ole selvästikään itse kirjoittaneet. Toivasta tämä luonnollisesti ärsyttää....
27.02.2024 Meitä on paljon. Ammatillisen koulutuksen parissa toimii 136 koulutuksenjärjestäjää, ja opiskelijoita oli vuonna 2022 lähes 340.000. Suomalaisen kunnan keskikoko on 18.000 asukasta. Näin ollen ammatillisessa koulutuksessa on vuosittain noin 19 kunnan väestö, tai toisinpäin ajateltuna koko Espoo tai puoli Helsinkiä. Tutkintoja suoritetaan...
Oppimistulokset paranivat kaikilla kolmella osa-alueella. Oppia haettiin aikanaan myös Suomesta.Japanin Pisa-menestykselle ei ole yhtä selkeää syytä, katsoo Japanin koulutuspoliittisen tutkimuslaitoksen (NIER) kansainvälisen tutkimuksen ja yhteistyön johtaja Akiko Ono.Suomessakin paljon keskustelua herättäneistä, joulukuussa julkaistuista Pisa-tuloksista...
04.03.2024 Ammatillinen koulutus tarjoaa mahtavan tilaisuuden löytää ihan oma polku tulevaisuuden ammattiin. Se ei tosiaankaan ole pelkkä vaihtoehto lukiolle, vaan monipuolinen ja käytännönläheinen tie kohti työelämää ja omia unelmia. Tässä linkki Vesterisen Teron matkasta näyttämöteknikoksi. Hänen polullaan harrastuksen kautta mahdollistui unelma-ammatti...
Airut-hankkeen torstai-webinaarin kutsuHyvää Jaa jotain-viikkoa eli Avoimen oppimisen teemaviikkoa (Open Education Week #OEweek24)! Teemaviikkoa on vietetty Suomessa vuodesta 2013 alkaen ja tämä on jo 20. blogipostaus, jonka merkitsen #JaaJotain-tunnistella.Viikon aikana jaetaan avoimia oppimateriaaleja ja pidetään muutenkin avoimen oppimisen teemaa...
Alati muuttuvassa tietotaloudessa oppilaitoksilla on merkittävä rooli kestävän tulevaisuuden ja työelämän kehittämisessä. Tähän tehtävään liittyen koulutusten tuottajien on tasapainoiltava yhtäältä toistaiseksi tuntemattomien ja jopa ennakoimattomien kehityskulkujen kanssa sekä toisaalta oltava toimijoita, jotka aktiivisesti luovat tulevaisuutta sen...
Nostin huoleni esiin siitä, kuinka Campus Onlinesta löytyvien kurssien avulla pystyy suorittamaan insinööritutkintojen pakolliset matematiikan ja fysiikan kurssit oppimatta mitään ja vieläpä niin, että minkäänlaista koetta osaamisen mittaamiseksi ei ole. Huolestani tuli yhteinen, mistä kiitän erityisesti Ilta-Sanomia ja Tekniikka ja Talous -lehteä....
Ammattikoulujen ja ammatillisten oppilaitosten rakennusalan opiskelijat ovat Suomessa rakentaneet opintojensa ohessa taloja jo vuosikymmenten ajan.Niissä oppilaat ovat tehneet kaiken alusta asti, aina perustuksista savupiippuun. Kun talo on valmis, on ammattioppilaitos myynyt sen halukkaalle ostajalle.Opiskelijat ovat näin oppilaitoksen omalla työmaalla...
Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkaa keskiviikkona 13.3. ja päättyy torstaina 27.3. klo 15. Yhteishaussa haetaan korkeakoulujen syksyllä 2024 alkaviin suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin. Kevään toisessa yhteishaussa ammattikorkeakouluilla on tarjolla yli 27 000 aloituspaikkaa. Aloituspaikkoja on tarjolla ammattikorkeakoulututkintoon...
posted 4m ago by Arenen viestinta via Arene Palvelun käytettävyyttä ja saavutettavuutta kartoitettiin viime vuoden lopulla. Käyttäjätestaus antoi tärkeää tietoa siitä, mitkä seikat Opin.fi:ssä toimivat ja mitä pitää vielä hioa. Testikierrokset oikeiden oppijoiden kanssa ovat avainasemassa, kun korkeakoulujen yhteisestä Opin.fi-palvelusta halutaan kehittää mahdollisimman sujuva. Digivisio...
Kuva: Alexas Photos, Pixabay Pedagogien ja ylipäätään kollegoiden kanssa on aina mukava keskustella pedagogiikasta korkeakoulukontekstissa, eikö vaan? Onhan ammattikorkeakoulun päätehtävänä lain mukaan antaa korkeakouluopetusta ammatillisiin asiantuntijatehtäviin ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua perustuen työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin...
Itseohjautuvuus edellyttää yhteisöllisiä oppimisen muotoja.Helsingin Sanomissa on kahden viime vuoden aikana käsitelty paljon koulun ja nyt myös tuoreiden Pisa-tulosten taustalla olevia oppimisen ongelmia. Hyvin usein viitataan syyksi itseohjautuvuutta ja siihen liitettyjä opetusmetodeja (HS 11.1.). HS:n jutussa (9.1.) olevat kuvaukset opettajien toiminnasta...
Kommentit
Lähetä kommentti