Koulutus ja oppiminen uudella aikakaudella


Blogikirjoituksessamme tarkastelemme koulutuksen ja oppimisen ajankohtaisia teemoja. Avaamme artikkeleiden avulla keskustelua muun muassa seuraavista aiheista:

- Täydennyskoulutuksen kehittäminen tutkimusperustaisesti: Miten varmistetaan, että opettajien täydennyskoulutus on laadukasta ja vastaa työelämän tarpeita?

- Tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa: Miten tekoälyä voidaan hyödyntää opetuksen tueksi ja oppimisen tehostamiseksi?

- Avoimen korkeakoulutuksen tulevaisuus: Miten avoin korkeakoulutus kehittyy ja miten se vaikuttaa koulutusjärjestelmään?

- Opiskelijoiden osaamisen kehittäminen tulevaisuuden työelämää varten: Miten opetussuunnitelmia voidaan muuttaa vastaamaan paremmin työelämän muuttuvia osaamistarpeita?

Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä koulutuksen ja oppimisen monipuolisesta kentästä. Blogikirjoituksessamme tarkastelemme näitä ja muita aiheita tarkemmin ja tarjoamme lukijoillemme ajatuksia ja ideoita keskusteluun.

TRIPEDA II – tutkimusperustaista täydennyskoulutusta kehittämässä
Kuva: Valokuvaaja Amanda Aho Ensin oli suunnaton innostus ja toiseksi tuli suunnaton halu kehittää uudenlaisia oppimisen mahdollisuuksia opettajien täydennyskoulutukseen. Ammatillisten opettajien osaamisen kehittäminen ja tutkiminen on ollut meidän yhteisenä kiinnostuksen kohteenamme jo vuosia. Tutkimukseen perustuva työote on ollut yksi kantava...
Pitääkö kännyköiden ja sosiaalisen median käyttö kouluissa kieltää lailla?
Alla oleva kirjoitus on luku Open somekirjasta vuodelta 2017 (PDF). Julkaisen tekstin muistutuksena siitä, etteivät kännyköiden ja somen aiheuttamat ongelmat kouluissa ole uusia. Toisaalta myös keinot niiden ratkaisemiseen ovat olleet tiedossa kaikki nämä vuodet. Voidaan kysyä, monessako koulussa pelisääntöjä on pyritty tekemään yhdessä oppijoiden...
Microsoft Applied Skills – Kokemukseni Power Platform -osaamisalueen suorittamisesta
Microsoft Applied Skills on todellisiin työtehtäväskenaarioihin pohjautuva oppimispolku- ja arviointitapa, joka tukee käytännönläheisempää oppimista verrattuna Microsoft-sertifikaatin suorittamiseen. Tarkoituksena on harjoitella ja suorittaa todellisiin skenaarioihin pohjautuvia tehtäviä labramuotoisesti.  Nähdäksesi videon, sinun tulee...
Koulut | Suomen Pisa-tulosten laskua ei selitä korona-aika vaan laajempi trendi, sanoo OECD-asiantuntija
Pisa-tuloksiin perehtynyt Francesca Borgonovi kehottaa Suomea pitämään huolta siitä, että kouluihin riittäisi päteviä opettajia.Suomalaisnuorten oppimista mittaavien Pisa-tulosten laskuun tuskin löytyy yhtä selittävää tekijää. Pisa-tuloksiin perehtynyt Francesca Borgonovi OECD:n Center for Skills -keskuksesta kehottaa kuitenkin pitämään huolta siitä,...
Tältä näyttää Opin.fi-palvelu keväällä 2024
Kiinnostaako miltä näyttää Opin.fi-palvelu? Tutustu demovideoihin ja käy katsomassa palvelun tilanne keväällä 2024. Opin.fi-palvelun kehitys etenee kovaa vauhtia. Korkeakoulut ottavat palvelun käyttöön vaiheittain, ja kahdeksan ensimmäistä korkeakoulua ovat jo päässeet käyntiin käyttöönottojen kanssa. Varsinaisesti palvelu julkaistaan vasta vuonna...
Ammattikorkeakoulut jatkavat rahoituksen nollalinjalla – isot odotukset TKI-rahoituksen kohdentumisesta
Ammattikorkeakoulut ovat helpottuneita, ettei niiden rahoitukseen kohdistettu uusia leikkauksia hallitusohjelmassa jo tehtyjen leikkausten lisäksi. Suomen tavoitteet nostaa voimakkaasti nuorten aikuisten koulutustasoa sekä TKI-rahoituksen kasvattaminen 4 prosenttiin bruttokansantuotteesta edellyttävät, että korkeakoulujen perusrahoituksen taso turvataan...
ITK2024: Tervetuloa osallistumaan ja kuuntelemaan
ITK-konferenssi on minulle vuoden tärkein työtapahtuma. Olen osallistunut joka vuosi 2005 alkaen, sillä ITK antaa onnen tunteen, kuten otsikoin kymmenen vuoden takaiset kokemukseni. Tämä on 35. blogipostaukseni ITK-tunnisteella, sillä tapanani on ollut jakaa omien esitysten ohella muilta opittua.Tänä vuonna minulla on kolme esitystä ja kalenteri tupaten...
Tässä sinulle toimivan tekoälykoulutuksen kaava
Tiedän, että monessa organisaatiossa mietitään kuumeisesti, minkälaisia koulutuksia ylimmälle johdolle, esihenkilöille, viestintä- ja markkinointitiimeille, sekä näkyville asiantuntijoille pitäisi järjestää. Ja haasteena tietysti ajankäyttö, kalenterit tahtovat olla täynnä. Olen kouluttanut tekoälyaiheista kaikilla sektoreilla ja monilla eri toimialoilla,...
Vinkkejä verkkokurssin rakentamiseen
Verkkokurssikokonaisuuden suunnittelu voi olla haastavaa puuhaa.  Erilaisissa julkisesti rahoitetuissa hankkeissa tuotetaan maksuttomia täydennyskoulutuskokonaisuuksia, jotka tarjoavat uutta tietoa ja oppeja ammatissa toimiville tai alanvaihtajille. Opiskelua suoritetaan lähtökohtaisesti verkko-opintoina, jossa mielekkään oppimisympäristön tuottaminen...
Opin.fi:n beta-vaihe alkaa syksyllä 2024
Ensimmäiset korkeakoulut ovat aloittaneet Opin.fi-palvelun käyttöönoton samalla kun palvelun kehitystyötä jatketaan. Syksyllä on tiedossa beta-vaihe, jossa opitaan niin korkeakoulujen kuin oppijoiden kokemuksista lanseerausta silmällä pitäen. Opin.fi-palvelun kehityksessä on päästy vaiheeseen, jossa ensimmäiset kahdeksan korkeakoulua valmistautuvat...
Pilottikorkeakoulujen pedagogiset kehittämisprojektit valmistuivat
Digivision 2.0 pilottikorkeakoulut ratkoivat kehittämisprojekteissaan parhaita käytäntöjä digitaalisesti tuetun opintotarjonnan tuottamiseen. Töiden lopputuotokset ovat kaikkien korkeakoulujen hyödynnettävissä, ja osa teemoista näkyy Digivision toiminnassa myös jatkossa. Digivision 2.0-pilottiin osallistuneet korkeakoulut työstivät pilotin pedagogisena...
Koulutus | Avointen korkeakouluopintojen hinta voi yli kaksinkertaistua
Muutoksella pyritään antamaan korkeakouluille mahdollisuus kompensoida korkeakoulujen valtionrahoitukseen kohdistuvia leikkauksia.Korkeakoulut voivat jatkossa periä yli kaksinkertaista hintaa avoimista opinnoista.Valtioneuvosto päätti torstain yleisistunnossa muuttaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen toiminnasta perittäviä maksuja koskevia asetuksia...
Uusi yhteistyömalli opettajaopiskelijoiden ja ammatillisten opettajien välillä lisää oppilaitosten vaikuttavuutta | Tampereen korkeakouluyhteisö
Puitesopimuksen tarkoituksena on laajentaa TAOKin osaamista pedagogisten opintojen opintojaksojen, erityisopettajankoulutuksen ja opinto-ohjaajankoulutuksen toteutuksessa sekä tarjota Tredun opettajille monipuolisempia uramahdollisuuksia. – Meidän näkökulmastamme tämä on win–win-tilanne. Saamme jatkossa opettajankoulutuksen tiimeihin Tredun osaajia....
eNorssin tekoälyopas opettajille
1 Johdanto 2 Pikatietopaketti tekoälystä 3 Tekoäly opettajan työn tukena 3.1 Tekoäly opetuksessa 3.2 Tekoäly opettajan muun työn tukena 4 Tekoäly opetettavana sisältönä 4.1 Oppilaan digitaalinen osaaminen 4.2 Mitä opettaa tekoälystä? 4.3 Miten opettaa tekoälyn käyttöä ja tekoälyteemoja? 5 Tekoälyn opetustyöhön tuomat haasteet 6 Hyödyllisiä...
ITK-julkaisu
ITKshopista voit ladata maksutta ITK-julkaisun lisäksi myös muun muassa ITK-konferenssin käsiohjelman ja tilakartat. ITK-julkaisu | ITKshop.fi ITKshop.fi
Tulevaisuuden osaaminen, ennakointi ja yhteiskehittäminen opetussuunnitelmamuutoksia vauhdittamassa
Opetussuunnitelman tulee vastata tulevaisuutta ennakoiviin osaamis- ja työelämätarpeisiin. Metropolian kuntoutuksen ja tutkimisen osaamisalueella vuoden 2023 aikana tehdyn opetussuunnitelmatyön pilotin tavoitteet olivat kunnianhimoiset: tehdä uusi opetussuunnitelma, jonka lähtökohtia ovat tulevaisuuden työelämän kompetenssivaatimukset, osaamisalueen...
Nuoret lähtevät maakunnasta muualle opiskelemaan, siksi Seinäjoen ammattikorkeakoulu haluaa satoja aloituspaikkoja lisää
Seinäjoen ammattikorkeakoulu on ryhtynyt toimiin opiskelupaikkojen lisäämiseksi.Apuun on pyydetty esimerkiksi alueen kuntia.– Etelä-Pohjanmaalla on poikkeuksellisen vähän korkeakoulupaikkoja tarjolla. Täältä lähdetään joukolla muihin maakuntiin opiskelemaan, harmittelee Seamkin rehtori Jaakko Hallila.Hallila ottaa vertailukohdaksi Pohjanmaan, jossa...
TKIO rakentaa dialogista ja oppivaa korkeakoulua
”Emme voi ratkaista ongelmia samalla ajattelulla, jolla loimme ne.” Tämä Einsteinin usein siteerattu lausuma toteaa, että aikamme ongelmien äärellä on tarve uudelle ajattelulle ja uuden oppimiselle. Maailman ja toimintaympäristön muuttuminen luo uusia osaamistarpeita, eikä oppiminen voi koteloitua vanhoihin kaavoihin. Elävä, muuntuva ja tulevaisuuskestävä...

Kommentit