Tulevaisuuden työelämä, oppiminen ja osaaminen


Tässä blogiartikkelissa sukellamme syvälle tulevaisuuden työelämän, oppimisen ja osaamisen trendeihin. Tutkimme artikkeleita, jotka käsittelevät mm. seuraavia aiheita:

-Itseohjautuvat organisaatiot ja fasilitoiva johtaminen

-Tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa ja oppimisessa

-Yliopistojen valintakokeiden uudistaminen

-Laaja-alaiset osaamistarpeet vuonna 2040

-Psykologinen turvallisuus työyhteisöissä

-Verkostoitumisen tärkeys johtamisen kehittämisessä

Artikkeleiden avulla pyrimme hahmottamaan, millaisia taitoja ja osaamista tulevaisuudessa tarvitaan, ja miten voimme parhaiten valmistautua tulevaisuuden työelämän vaatimuksiin.

Lue lisää ja tutustu artikkeleiden sisältöihin blogiartikkelissa!

Fasilitoiva johtaminen – avain menestykseen itseohjautuvassa organisaatiossa
Sekä työ että sen johtaminen on ollut – ja on edelleen – murroksessa. Työ on muuttunut monimutkaisemmaksi, korostaen yhteistyötä, luovuutta ja jatkuvaa oppimista. Tämä murros on pakottanut organisaatiot siirtymään kohti verkostomaisempia ja joustavampia rakenteita, joissa päätöksenteko on hajautettu...
Ensimmäiset oppijat pääsivät kokeilemaan Opin.fi-palvelua – tällaisia havaintoja testikierroksilta kertyi
Palvelun käytettävyyttä ja saavutettavuutta kartoitettiin viime vuoden lopulla. Käyttäjätestaus antoi tärkeää tietoa siitä, mitkä seikat Opin.fi:ssä toimivat ja mitä pitää vielä hioa. Testikierrokset oikeiden oppijoiden kanssa ovat avainasemassa, kun korkeakoulujen yhteisestä Opin.fi-palvelusta halutaan kehittää mahdollisimman sujuva. Digivisio 2030...
Osaamistarvekompassi
Beta-versio käytössäHuomaathan, että käytössäsi on Osaamistarvekompassin beta-versio. Osa sivuston sisällöistä ja toiminnallisuuksista on vielä kehitteillä.
Yliopistojen valintakoejärjestelmä mullistuu: jatkossa eri aloille voisi olla sama monivalintatehtäviin painottuva koe
Yliopistojen valintakokeisiin kaavaillaan perinpohjaista muutosta, jonka myötä valintakokeiden lukumäärä romahtaisi murto-osaan nykyisestä. Jatkossa hakija voisi yhdellä valintakokeella hakea sekä useaan yliopistoon että useaan koulutusohjelmaan.Yliopistojen valintakoekäytäntöjä ryhdyttiin kehittämään toissa vuonna hankkeella, jossa ovat mukana kaikki...
Robotiikka – tulevaisuuden ala | Opiskelijalähettiläät | Tampereen korkeakouluyhteisö
Mikael: Lukiossa haaveena oli päästä lennonjohtajaksi. Jollain englannin tunnilla piti tehdä uratesti, ja sen tulos oli kuitenkin mekatroniikkainsinööri. Tunnin jälkeen selvitin mikä on mekatroniikkainsinööri ja missä sitä voisi Suomessa opiskella. Löysin, että mekatroniikassa on kyse mekaniikan, elektroniikan ja tietotekniikan integroinnista älykkäiden...
Digivisio 2030: Mikä tamkilaisia askarruttaa?
Digivisio 2030 on suomalaisten korkeakoulujen yhteinen ponnistus kohti tulevaisuuden oppimisympäristöä, joka hyödyttää korkeakouluja, oppijoita ja koko yhteiskuntaamme. Hankkeen keskiössä on Opin.fi-palvelu, joka ensisijaisesti tukee jatkuvaa oppimista. Tämä palvelu kokoaa yhteen suomalaisten korkeakoulujen avoimen opintotarjonnan, olipa kyse sitten...
Viisi vinkkiä: tekoäly ja suullisen kielitaidon opetus
Loin kuvan ChatGPT4:n avulla pyytämällä tekstiin sopivaa kuvituskuvaa. En ollut tyytyväinen ensimmäiseen versioon, mutta siitä sain kehotteen, mitä muokkaamalla loin tämän kuvan. Olisin vielä halunnut laitteet pois opiskelijoiden kädestä, mutta tyydyin tähän, kun tekoälyn käyttö kuluttaa niin paljon energiaa ja luo hiididioksidipäästöjä. Alta löydät...
Psykologinen turvallisuus vahvistaa organisaation menestymistä
Psykologisen turvallisuuden käsite nousi esiin jo 1960-luvulla työelämätutkimuksessa, mutta sen merkitys työyhteisöjen menestykselle ja luovuudelle on saanut laajempaa tunnustusta vasta viime vuosina. Psykologista turvallisuutta kuvataan yleisesti työntekijöiden kokemuksena siitä, että he voivat ottaa riskejä ja ilmaista itseään avoimesti työpaikalla...
Verkostoitumisella on eniten väliä
Emma Leino, 29.02.2024 Kun aloitin diplomityöni tekemisen Aalto EE:ssä, mielessäni pyöri useita kysymyksiä. Yksi keskeisimmistä oli seuraava: mikä on johtamisen kehittämiseen keskittyvien ohjelmiemme todellinen vaikutus? Johtamiskoulutuksilla on tärkeä rooli johtamistaitojen edistämisessä ja organisaatioiden kestävyyden parantamisessa. Maailmassa investoidaan...
Laaja-alaiset osaamistarpeet 2040
Osaamisen ennakointifoorumin (OEF) toimikauden 2021–2024 pitkän aikavälin osaamistarve-ennakoinnissa arvioitiin keskeisten muutosilmiöiden vaikutuksia laaja-alaisiin, ammatti- ja toimialarajat ylittäviin osaamistarpeisiin vuoteen 2040 mennessä. Tarkasteltavia muutosilmiöitä olivat energiamurros, talouden muutos, turvallisuusuhkien lisääntyminen ja väestörakenteen...
Yliopistojen pääsykokeita saattaa pian olla vain yhdeksän – katso, miten hakisit omaan opiskelupaikkaasi
Yliopistojen valintakokeisiin esitetään isoa uudistusta. Ensimmäinen luonnos uudesta valintakoejärjestelmästä on julkaistu tänään.Tavoitteena on karsia pääsykokeiden määrä tämänvuotisesta noin 120 kokeesta yhdeksään kokeeseen. Uudistus koskee kevään toista yhteishakua, jossa on jaossa eniten opiskelupaikkoja.Pääsykokeisiin pänttääminen loppuisi pääosin...
Mitä PISA mittaa – Mitä PISA ei todellakaan mittaa?
Julkaistu: 20. maaliskuuta 2024 | Kirjoittanut: Juhani Rautopuro Poikkeuksellinen PISA-kierros PISA-tutkimus toteutettiin kahdeksannen kerran vuonna 2022. Tutkimuksen pääalueena oli matematiikka ja sen tulokset olivat yllättäviä. Tulokset heikkenivät poikkeuksellisen suuressa osassa osallistuvia maita ja alueita, ja Suomessa tulosten lasku oli muita...
Yliopistojen pääsykokeiden määrää aiotaan karsia rajusti, tiedeministeri Multala: Samalla haulla voi pyrkiä moneen paikkaan
Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala (kok.) iloitsee jokaisesta keinosta, jolla Suomeen saadaan enemmän ja nopeammin korkeakoulutettuja.Yliopistojen valintakokeisiin esitetään kovaa karsimista. Tavoitteena on vähentää pääsykokeiden määrää nykyisestä 120:sta yhdeksään. Ensimmäinen luonnos uudesta valintakoejärjestelmästä julkaistiin tänään torstaina....
Demowebinaari ma 25.3. klo 14-15
Webinaari järjestetään Zoomissa eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Lisätietoja saat Digivision hanketoimistosta: digivisio@csc.fi Demowebinaareissa esitellään viimeisen kolmen kuukauden aikana tehtyä työtä. Inkrementin tavoitteet , Iida Jääskeläinen – RTE, Osallistamisen asiantuntija Opin.fi-palvelun tekninen osajulkaisu 2.0, Annu Schroderus – Tuotepäällikkö...
Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat tekoälysuositukset opetuksen ja oppimisen tueksi
Tekoäly on tulossa osaksi opetusta ja oppimista. Opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toiveena on ollut saada konkreettisia ohjeita tekoälyn hyödyntämiseksi. Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus laativat kansalliset tekoälyn käytön suositukset opetukseen ja oppimiseen vaiheittain vuoden 2024 aikana. Tekoälysuositukset kytkeytyvät hallitusohjelmassa...
Palautteesta löytyy timantti | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö
Palautteen antaminen on lähes yhtä vaikeaa kuin sen vastaanottaminen. Onneksi meillä kuitenkin on lomakkeet ja järjestelmät, joilla palautetta kerätään systemaattisesti. Myytävän koulutuksen asiakkailta, opiskelijoilta, kerätään palautetta, jonka pohjalta kursseja myös kehitetään. TAMKin myytävän koulutuksen palautteista vuodelta 2023 piirtyy kuva...
Heittäytymisen taito | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö
”On se hurja” oli Lapinlahden lintujen 90-luvun alussa olleen sketsihahmon hokema, kun sketsin aktiivinen hahmo oli tehnyt jotain älytöntä. Tämä hokema tuli mieleeni Huzhoussa, kun seurasin TAMKin ammattilaisten Sannan, Annukan ja Mikon suvereenia osaamista heidän esityksissään. Olivat he hurjia, ei älyttömyydessään, vaan taidoissaan ja heittäytymisessään....

Kommentit