Suomen koulutusmaailma uudistuu: Kohti parempaa yhteistyötä ja innovaatioita


Suomen koulutusjärjestelmä on jatkuvassa kehitysvaiheessa. Uusimpia trendejä ovat mm. ammattikorkeakoulujen roolin vahvistaminen tohtorikoulutuksessa ja tutkijoiden urapoluilla, digitalisaation tuomat muutokset opetusmenetelmiin ja opetusmateriaaleihin sekä eettisen ohjeistuksen laatiminen korkeakoulujen kansainväliseen opiskelijarekrytointiin.

Näiden uudistusten tavoitteena on parantaa koulutuksen laatua ja tehdä siitä entistäkin saavutettavampaa ja joustavampaa kaikille. Uudet toimintatavat ja innovaatiot auttavat vastaamaan paremmin työelämän tarpeisiin ja luomaan vahvempaa yhteistyötä eri koulutusasteiden ja toimijoiden välillä.

Tässä blogiartikkelissa tarkastelemme tarkemmin joitakin tärkeimpiä koulutusmaailman uudistuksia ja niiden vaikutuksia opiskelijoihin, opettajiin ja koko yhteiskuntaan.

Ammattikorkeakoulut tarvitaan mukaan kehittämään tohtorikoulutusta ja tutkijoiden urapolkuja
Suomi tarvitsee kansalliseen TKI-tavoitteeseen päästäkseen aivan uudenlaisia toimintatapoja, koska vanhat rakenteet harvoin synnyttävät radikaalisti uutta. Nyt tarvitaan ennen kaikkea laajasti yhteiskuntaan lisää tuottavuutta ja talouskasvun siemeniä. Suomi tarvitsee ammattikorkeakouluja työelämäläheisten soveltavan tutkimus- ja kehittämistoiminnan...
Oppimateriaalit | Opettaja vertaili vanhoja koulukirjojaan nykyisiin ja yllättyi: ”Vaatimustason lasku on ällistyttävä”
Viidettä luokkaa opettava Valtteri Puolitaival löysi alakouluaikaisia koulukirjojaan ja vertasi niitä nykyään opetuksessa käyttämiinsä.Vähemmän tekstiä ja sanoja. Vähemmän ja yksinkertaisempia tehtäviä. Vähemmän laskuvaiheita. Suomen kielestä ja kirjallisuudesta puuttuvat klassikot.Muun muassa tällaisia huomioita luokanopettaja Valtteri Puolitaival,...
TAMK valmistautuu auditointiin huippu-urheilijamyönteiseksi korkeakouluksi | Tampereen korkeakouluyhteisö
Olympiakomitean strategiassa 2021–2024 on yhtenä tavoitteena laatumallin luominen huippu-urheilijamyönteisille korkeakouluille. Laatumallia on rakennettu vuosien 2021–2022 aikana yhteistyössä Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) kanssa. TAMK hakeutui prosessiin yhdessä Tampereen Urheiluakatemian kanssa, jonka kanssa TAMKilla on myös yhteistyösopimus...
Epävirallisen osaamisen tunnistamisen hyödyt
Työ- ja elinkeinoministeriö sekä opetus- ja kulttuuriministeriö asettivat kesällä 2021 Osaamisen tunnistamisen työryhmän, jonka tehtävänä on edistää epävirallisen osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Tässä yhteydessä epävirallisella osaamisella tarkoitetaan viralliseen koulutusjärjestelmään ulkopuolella tapahtuvaa koulutusta ja oppimista. Esimerkkinä...
Tältä näyttää Opin.fi-palvelu keväällä 2024
Kiinnostaako miltä näyttää Opin.fi-palvelu? Tutustu demovideoihin ja käy katsomassa palvelun tilanne keväällä 2024. Opin.fi-palvelun kehitys etenee kovaa vauhtia. Korkeakoulut ottavat palvelun käyttöön vaiheittain, ja kahdeksan ensimmäistä korkeakoulua ovat jo päässeet käyntiin käyttöönottojen kanssa. Varsinaisesti palvelu julkaistaan vasta vuonna...
Kolumni | Liioitellut ja vääristellyt äärinäkemykset hallitsevat ilmatilaa, kun keskustellaan kouluista
”Se tylsä siinä välissä on parasta”, kirjoittaa Olli-Pekka Heinonen.Lapsuudessa oljilla oli merkitys arjessa koristeena, joskus myös täytteenä tai pehmusteena. Muut materiaalit ovat sittemmin ajaneet ohi, mutta kielen käytön ilmiönä olkiukot ovat yleistyneet.Olkiukolla tai olkinukella tarkoitetaan tilannetta, jossa keskustelussa rakennetaan liioiteltu...
Essee | Digilaitteet, sovellukset ja ohjelmistot muuttavat kouluopetuksen sisältöjä
Koulussa käytettävä teknologia ei ole koskaan pelkkä väline, jolla yritetään saavuttaa koulutuspoliittisia tavoitteita aiempaa tehokkaammin. Teknologia vaikuttaa – hyvässä ja pahassa – siihen, mihin aika koulussa käytetään, kirjoittaa professori Kalle Juuti.Koulutuspoliittisessa keskustelussa uuden teknologian ja koulun suhde on jännitteinen. Sanotaan,...
Hallitus | Muistio: Opetusministeriön virkakunta ajoi jättileikkausta ammatilliseen koulutukseen
Opetus- ja kulttuuriministeriön virkakunta ehdotti 445 miljoonan euron leikkausta, jota opetusministeri Anna-Maja Henriksson (r) vastusti. Se olisi vienyt yli viidenneksen ammatillisen opetuksen rahoituksesta.Hallituksen säästöpäätöksiä koskevasta taustamuistiosta käy ilmi, että opetus- ja kulttuuriministeriö on ehdottanut lähes puolen miljardin euron...
Miten käy korkeakoulun rahoituksen uuden rahoitusmallin myötä? | Laurea Journal
Laurea-ammattikorkeakoulussa muistetaan liiankin hyvin ammattikorkeakoulujen nykyisestä rahoitusmallista (2021–2024) päättäminen tammikuun 17. päivänä 2019. Korkeakoulu oli Haaga-Helian kanssa suurin väliinputoaja, kun lähes kaikki korkeakoulujen tutkinnot olivat yhtäkkiä halvimmassa tutkintokorissa. Se oli merkittävä rahoituksen siirto toisille...
Eettinen ohjeistus käyttöön korkeakoulujen kansainväliseen opiskelijarekrytointiin
Suomalaiset korkeakoulut ovat yhdessä luoneet kansainvälisen koulutusagenttien eettisen ohjeistuksen, jonka tarkoituksena on luoda pelisäännöt kansainvälisen opiskelijarekrytoinnin parissa toimiville koulutusagenteille ja muille kumppaneille. Eettisen ohjeistuksen tarkoitus on varmistaa vastuullinen ja ammattimainen toiminta kaikissa vuorovaikutustilanteissa...
Ennakoinnista korkeakoulun yhteinen kyvykkyys?
Korkeakoulun kyvykkyys näkyy sen toiminnassa. Kun kyvykkyyttä kehitetään, huomion kohteena tulisi olla toiminta. Tämä itsestään selvältä tuntuva toteamus on kuitenkin monille organisaatioille – myös ammattikorkeakouluille – haaste. Kehittämisessä painopiste on usein hallinnollisessa muutostyössä, johtamisjärjestelmissä ja hallinnon rakenteissa. Tässä...
Opin.fi:n beta-vaihe alkaa syksyllä 2024
Ensimmäiset korkeakoulut ovat aloittaneet Opin.fi-palvelun käyttöönoton samalla kun palvelun kehitystyötä jatketaan. Syksyllä on tiedossa beta-vaihe, jossa opitaan niin korkeakoulujen kuin oppijoiden kokemuksista lanseerausta silmällä pitäen. Opin.fi-palvelun kehityksessä on päästy vaiheeseen, jossa ensimmäiset kahdeksan korkeakoulua valmistautuvat...
Webinaarit
Airut-hankkeen webinaareissa käsitellään generatiivisen tekoälyn heijastuksia lukiokoulutukseen. Tarkastelemme ilmiökenttää niin oppiaineiden, opettajan työn kuin laajojen systeemisten vaikutusten kautta. Liity lukioväen tekoälyverkostoon, niin saat sähköpostitiedotteen uusista webinaareista. Keskiviikkona 22.5.2024 klo 18-19 kokoonnumme paketoimaan...
Digitaalinen tulevaisuutemme TAMKin Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri -yksikössä
Digikyvykkäässä organisaatiossa digitaalisia ratkaisuja hyödynnetään tehokkaasti, tarkoituksenmukaisesti ja asiakaslähtöisesti. Näin organisaatio kykenee vastaamaan digitalisaation tuomiin muutoksiin ja hyödyntämään digitalisaation mahdollistamia keinoja myös vastatessaan muihin toimintaympäristön muutoksiin. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen...
Ammattikorkeakoulujen suositukset yhteisen opintotarjonnan laadun varmistamiseksi
Ammattikorkeakouluissa tuotetaan korkeatasoista osaamista työmarkkinoille. Yhteisen opintotarjonnan avulla ammattikorkeakouluopiskelijat voivat laajentaa osaamistaan suorittamalla opintoja muista korkeakouluista. Osaamisen kehittymistä tukee laadukkaan oppimisprosessin suunnittelu ja toteutus sekä oppimisen arviointi. Laadukkaiden opintojen ytimessä...
Ammattikorkeakoulujen profiloitumisen merkitys kasvaa
Korkeakoulujen profiloituminen on ajankohtainen teema. Opetus- ja kulttuuriministeriö linjaa, että ”Korkeakoululaitos muodostuu korkeatasoisista, vahvuusalueilleen profiloituneista yliopistoista ja ammattikorkeakouluista. Korkeakoulut profiloituvat, selkeyttävät ja tiivistävät yhteistyötä ja työnjakoa niin keskenään kuin tutkimuslaitosten kanssa koulutuksessa,...
Läsnäoloa vaativa opetus tärkeää opiskelijoiden ammatilliselle kasvulle ja hyvinvoinnille – opintoja ja työntekoa on edelleen pystyttävä yhdistämään
Koronaviruspandemian aikaiset kokemukset osoittavat, että opintojen eteneminen hidastuu ja opiskelijoiden hyvinvointi kärsii ilman riittävää yhteisöllisyyttä. Hieman alle 80 prosenttia suomalaisista opiskelijoista koki pandemian vaikutukset negatiivisina tai erittäin negatiivisina (Eurostudent VIII). Läsnäoloa vaativa koulutus ei kuitenkaan tarkoita...

Kommentit