Kohti parempaa oppimista: Tekoälyn, digipedagogiikan ja yhteistyön avulla ?


Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme koulutuksen ja oppimisen ajankohtaisia ​​aiheita. Aiheina ovat muun muassa tekoälyn hyödyntäminen koulutuksessa, digipedagogiikan kehitys, korkeakoulujen yhteistyö ja opetusmenetelmien uudistaminen.

Artikkeleissa käsitellään mm. seuraavia aiheita:

- ITK2024-konferenssin teemana on tekoälyn hyödyntäminen koulutuksessa.

- Digipedagogiikan koulutuskonsepti on palkittu avoimen oppimisen ja mikro-oppimisen yhdistämisestä.

- Opin.fi-palvelun kehitystyö jatkuu ja katse on käännetty myös julkaisun jälkeiseen aikaan.

- Digipedagogiikan laatukriteereiden päivitetty työkirja on nyt saatavilla.

- Korkeakoulujen yhteistyötä pyritään parantamaan digitaalisesti tuettujen opintotarjonnan tuotannossa.

- Erasmus+ -ohjelma on vahva investointi Euroopan tulevaisuuteen.

- Uudet opetusmenetelmät, kuten käänteinen opetus ja flippaus, herättävät kiinnostusta.

- Korkeakoulujen rahoitusmalliin tehdään muutoksia.

- Ammattikorkeakoulut ovat yrityksille kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita.

Näiden lisäksi blogikirjoituksessa tarkastellaan myös muita koulutuksen ja oppimisen ajankohtaisia ​​aiheita.


Huomaa, että tämä on vain lyhyt yhteenveto artikkeleiden sisällöstä. Lisätietoja löydät lukemalla alkuperäiset artikkelit.

ITK2024: Muistiinpanoja tekoälystä
ITK-konferenssin perinteinen hattukuva. Esiintyjät saavat aina hatun muistoksi.Huhtikuinen ITK-konferenssi oli jälkeen todella antoisa! Koska olet löytänyt blogiini, opetusteknologia ja tekoäly kiinnostanee sinuakin. Merkkaa siis nyt kalenteriin ensi vuoden aiemmin ilmoitetusta poikkeava ajankohta 23.-25.4.2025. Paikkana on poikkeuksellisesti Tampere-talo...
Digipedagogiikan koulutuskonsepti palkittiin vuoden 2024 avoimena oppimis- ja opetuskäytäntönä
Digivisio2030-hankkeen digipedagogiikan koulutuskonsepti palkittiin avoimen oppimisen ja mikro-oppimisen hyödyntämisen yhdistelmästä. Digivision digipedagogiikan koulutuskonsepti on valittu vuoden avoimeksi oppimis- ja opetuskäytännöksi. Korkeakoulujen kanssa yhteistyössä tuotetut vuoden 2024 koulutukset on toteutettu avoimen oppimisen käytänteillä,...
Katse 2025 jälkeiseen aikaan – Digivision seuraavan vaiheen teemat tarkentuvat
Kun Opin.fi-palvelu julkaistaan vuonna 2025, se ei vielä ole lopullisessa muodossaan. Kehitystyö jatkuu ja pikkuhiljaa katsetta on käännetty yhdessä korkeakoulujen kanssa myös julkaisun jälkeiseen aikaan. Mihin hanke keskittyy Opin.fin julkaisun jälkeen? Kolme teemaa ohjaavat tekemistä tulevaisuudessa Digivisio2030 -hanke rakentuu vaiheittain....
Digipedagogiikan laatukriteereiden päivitetty työkirja on nyt saatavilla!
Digipedagogiikan laatukriteerit on tehty tukemaan laadukkaiden koulutussisältöjen tuottamista etenkin Opin.fi-palvelua ja jatkuvia oppijoita ajatellen. Laatukriteereiden käytäntöön viemisessä apuna on työkirja, jonka päivitetty versio on nyt julkaistu. Laadukkaan digipedagogiikan tukeminen on olennainen osa Digivisio 2030 -hankkeen tavoiteskenaarion...
Kohti yhtenäisiä käytänteitä korkeakoulujen laadukkaan opintotarjonnan tuotannossa
Digitaalisesti tuetun opintotarjonnan tuotannon pilotissa korkeakoulut kehittivät sisäistä organisoitumista ja prosesseja tiellä kohti tehokkaampaa e-opintojen tuotantotapaa. Alkuhaastatteluissa kuvattiin tarvetta siirtyä käsityömäisestä työtavasta skaalatumpiin tuotantotapoihin. Ollaan siirtymässä tiimipohjaiseen ja avoimeen toimintakulttuuriin. ...
Erasmus+ -ohjelma on vahva investointi Euroopan tulevaisuuteen
Euroopan strategisen kilpailukyvyn vahvistaminen tulee olemaan keskeinen painopiste tulevalla EU-vaalikaudella (2024–2029). Uskomme, että väestön koulutustason nosto, osaavan työvoiman saatavuus, jatkuvan oppimisen mahdollisuudet ja kansainvälisten liikkuvuusjaksojen edistäminen ovat kaikki tärkeitä tavoitteita, jotka tukevat Euroopan strategista kilpailukykyä....
Kohti kokonaisvaltaista ja transformatiivista pedagogiikkaa.pdf
Towards ecosystem for research and development of electrodermal activity appl...Jari JussilaTowards ecosystem for research and development of electrodermal activity applications, presentation at Academic Mindtrek Conference 2018, October 10, Tampere. Authors Jari Jussila, Niina Venho, Henna Salonius, Jarkko Moilanen, Jari Liukkonen & Mikael Rinnetmäki.
Kohti yhtenäisiä käytänteitä korkeakoulujen laadukkaan opintotarjonnan tuotannossa
Digitaalisesti tuetun opintotarjonnan tuotannon pilotissa korkeakoulut kehittivät sisäistä organisoitumista ja prosesseja tiellä kohti tehokkaampaa e-opintojen tuotantotapaa. Alkuhaastatteluissa kuvattiin tarvetta siirtyä käsityömäisestä työtavasta skaalatumpiin tuotantotapoihin. Ollaan siirtymässä tiimipohjaiseen ja avoimeen toimintakulttuuriin. E-opintojen...
Arene ottaa puheenjohtajuuden eurooppalaisen AMK-verkoston johdossa – Suomi jäämässä jälkeen korkeakoulujärjestelmän kehittämisessä
Arene ottaa vastaan eurooppalaisen UAS4Europe-verkoston puheenjohtajuuden tänään Brysselissä. Ajankohta on tärkeä heti uuden EU-vaalikauden alussa. UAS4Europe on ammattikorkeakoulujen eurooppalainen etujärjestö, joka keskittyy parantamaan ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan edellytyksiä. Arenen puheenjohtajuuskausi kestää...
Rehtori, toimitusjohtaja
Tampereen ammattikorkeakoulu Oy (TAMK) ja Tampereen yliopisto muodostavat yhdessä Suomen toiseksi suurimman monitieteisen, innostavan ja vaikuttavan tutkimus- ja oppimisyhteisön. Korkeakouluyhteisömme osaamiskärjet ovat tekniikka, terveys ja yhteiskunta. TAMK on monialainen ja arvostettu kouluttaja, työelämän kehittäjä ja yhteistyökumppani, jonka vaikuttavuus...
Mitä kuuluu Yhdysvaltain huippuyliopistoihin?
Katariina Parhi, tutkijatohtori, Suomen Akatemian Kokemuksen historian huippuyksikkö; ASLA-Fulbright senior scholar, Harvardin yliopiston vieraileva tutkija 2023katariina.parhi@tuni.fi Millaiset opetukseen liittyvät kysymykset ovat ajankohtaisia maailman arvostetuimmissa yliopistoissa? Keräsin ajatuksia opetuksen tämänhetkisistä kuumista...
ViikkiLab – virtuaalisen oppimisympäristön yhteiskehittäminen
Kirsi Kähkönen, FM, laboratoriokoordinaattori, bio- ja ympäristötieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopistokirsi.z.kahkonen@helsinki.fi Ilkka Miettinen, FaT, yliopisto-opettaja, farmasian tiedekunta, Helsingin yliopiston Kestävyystieteen instituutti HELSUSilkka.miettinen@helsinki.fi Sanna Kujala, FM, projektisuunnittelija, farmasian tiedekunta,...
Opiskelijoiden kokemuksia käänteisen opetuksen menetelmin toteutetusta graduseminaarista ja gradutyöskentelyä tukevista flippauksen ominaispiirteistä
Hanna Vuojärvi, dosentti, yliopistonlehtori, Lapin yliopistohanna.vuojarvi@ulapland.fiAino Äikäs, vanhempi yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopistoaino.aikas@uef.fiErkko Sointu, professori, Itä-Suomen yliopistoerkko.sointu@uef.fi Tiivistelmä Tässä artikkelissa kuvataan tutkimusta, jossa kehitettiin graduseminaarin pedagogiikkaa...
Huumori ja turvallinen tila yliopisto-opetuksessa
Susanne Ylönen, yliopistonopettaja, Jyväskylän yliopistosusanne.c.ylonen@jyu.fi Jarno Hietalahti, tutkijatohtori, Jyväskylän yliopistojarno.hietalahti@jyu.fi Tiivistelmä Tässä artikkelissa tarkastelemme huumorin ja turvallisen tilan kytköksiä yliopisto-opetuksen piirissä. Kysymme, mitä turvallisemman tilan tuottamiseen...
Väitöskirjaohjauksen keskeisyys ja uusia ideoita korkeakoulupedagogiikkaan
Mari Murtonen & Laura Hirsto Pedaforum 2024 ‒ Korkeakoulupedagogiikan päivillä Hämeenlinnassa palkittiin vuoden luetuimpana Yliopistopedagogiikka-lehden artikkelina Melina Aarnikoivun, Pekka Mertalan, Hilkka Paldaniuksen ja Ari Tuhkalan kirjoitus Väitöskirjatutkijoiden tieteellisen kirjoittamisen osaaminen ja tuki suomalaisissa yliopistoissa....
Jatkuvaa muutosta – historiikki kertoo TAKKin lähivuosista
Kurkistus TAKKin lähihistoriaan löytyy nyt yksistä kansista. TAKK Tampereen rakentajana 2012–2023 niminen historiikki julkistettiin perjantaina 14.6. Teos on saatavilla painettuna sekä digitaalisena. Tänä vuonna eläköityneen, TAKKin entisen hallintojohtajan, Maria-Liisa Korolaisen toimittama teos on kattava läpileikkaus TAKKin vaiheisiin vuosina...
Sirkku Linna: Paine korkeakoulujen rahoitusmallin uudistamiselle kasvaa
Korkeakoulujen rahoitusmalliin tehdään nyt hallitusohjelman mukaisia, pieniä muutoksia. Taustalla kytee kuitenkin tarve rahoitusmallin perusteellisemmalle uudistukselle, näkee opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osaston ylijohtaja Sirkku Linna. Teksti minna hiidensaari kuvat miika kainu ”Tällä sektorilla kvartaali voi...
Yritysten tarpeita vastaavaa ammatillista koulutusta ei saa rajoittaa -
Muutos- ja täydennyskoulutus ovat yrityksille tärkeä keino tilkitä osaajapulaa. Hallitus kaavailee uudistuksia, joissa ammatillisen koulutuksen painotusta siirretään yhä vahvemmin nuorten ja vailla aiempaa tutkintoa olevien kouluttamiseen. Keskuskauppakamari pitää uudistuksia oikeansuuntaisina, mutta on huolestunut yritysten tarpeita vastaavan koulutuksen...
Yrityskysely osoittaa: Ammattikorkeakoulut kiinnostavimpia TKI- yhteistyökumppaneita yrityksille
Kauppakamareiden kyselyn mukaan ammattikorkeakoulut ovat kiinnostavimpia yhteistyökumppaneita yrityksille tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyössä. Erityisen kiinnostavia TKI-yhteistyökumppaneita ammattikorkeakoulut ovat pienille ja keskisuurille yrityksille. Keskuskauppakamarin ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arenen mukaan julkisten...

Kommentit