VR and Spatial Technologies: A New Era of Immersive Experiences


The world of virtual and augmented reality (VR/AR) is rapidly evolving, offering new and exciting possibilities across a wide range of industries. From gaming and entertainment to education and business, these technologies are transforming the way we interact with the digital world.

This blog post explores the latest trends and developments in VR and spatial technologies, including:

- Spatial design and planning: Using VR to visualize and interact with spaces before they are built.

- Training and simulation: Creating realistic simulations for various industries to improve training and safety.

- Social interaction: Building new forms of social connection and collaboration in virtual environments.

- Education and training: Enhancing learning experiences through immersive and interactive content.

As VR and AR technologies continue to advance, we can expect to see even more innovative and impactful applications in the years to come.

Peli- ja elokuvateknologia apuna tilojen suunnittelussa
Uusia työtiloja esiteltäessä virtuaalimalli voittaa pohjapiirustuksen 6–0. Malli on kuin tietokonepeli, jonka sisällä käyttäjä voi liikkua näppäinkomentojen avulla. Se sisältää rakennettavan työympäristön, sisustuksen ja huonekalut oikeassa mittasuhteessa. Jotta havainnollistamista voitaisiin tuottaa aiempaa enemmän ja uusimmilla erikoistumista vaativilla...
Missä mennään - VR-lasit ja niiden teknologia alkuvuonna 2024
Kaukana ovat ajat, kun virtuaalitodellisuuden kokeminen vaati raskaita laitteita, ja pelkästään teknologian kehnous saattoi aiheuttaa käyttäjässä pahoinvointia (Lue myös » Jokin ei täsmää ja hui kun huippaa – virtuaalinen todellisuus ja fyysinen pahoinvointi). Lasien ergonomia, suorituskyky, akunkesto ja näyttöjen tarkkuus on parantunut...
Lisää yleisiä myyttejä VR-teknologiasta, jotka murramme tänään
Tämä on toinen osa Virtuaalimyytinmurtajat-sarjaamme!  Artikkelissa käymme läpi yleisiä myyttejä ja harhaluuloja, jotka eivät ainakaan aivan sellaisenaan pidä paikkaansa… Ensimmäinen osa on luettavissa tästä. Sen ei tarvitse olla! Hyvin suunniteltu ympäristö toimii niin, että käynnistät laitteen, asetat lasit päähäsi ja nautit menosta. Useimmiten sovellukset...
Sosiaalinen XR - katsaus siihen, miten teknologia muuttaa läsnäolon muotoja
Kun tarkoitetaan teknologioita ja sovelluksia, joita käytetään XR-laitteilla, mutta jotka on tarkoitettu yhteistoiminnalliseen ja sosiaaliseen käyttöön, voidaan käyttää termiä ”sosiaalinen XR”. “Teknologia eristää.”   “Tuijotellaan vaan niitä näyttöjä päivät pitkät.”  Ihmisten välinen kanssakäyminen hakee uusia muotoja teknologian...
Kun tarinat ja viestintä kohtaavat 3D-mallit
Miten tuoda oma tuote tai palvelu asiakkaalle kiinnostavalla, uudella tavalla tutuksi?   3D-mallit ja -animaatiot ovat nousseet merkittäväksi voimaksi viestinnässäkin. Näiden avulla voidaan luoda visuaalisesti vaikuttavaa sisältöä, joka erottuu massasta ja jää mieleen. VR-lasien yhä yleistyessä kuluttajakäytössäkin, voidaan vaikkapa...
Virtuaaliset esineet, fyysiset kädet - käsientunnistus virtuaalimaailmassa
Jos on pidempään jo seuraillut virtuaalitodellisuuden teknologioita tai sattunut lueskelemaan artikkeleitamme, tietääkin ehkä, että yleensä niitä on totuttu käyttämään ohjaimilla, jollaiset otetaan molempiin käsiin, ja ne muistuttavat hieman pelikonsolien ohjaimia. Toisaalta myös saattaa jo tietää, että yhä yleisempää moderneissa...
Häme XR - Laajennetun todellisuuden Häme #1
Tavoitteenamme on selvittää laajennetun todellisuuden (XR-teknologian) käyttökohteita yritysten liiketoiminnassa ja julkisella sektorilla. Hankkeen aikana yritykset pääsevät tutustumaan XR-teknologian uusimpiin laitteistoihin ja ohjelmistoihin, jotka ovat jo käytössä useilla suurilla yrityksillä. Star Citizen - Colossus by Sascha Ende Free download:...
It-maailman trendi leimattiin kuplaksi – Elisa uskoo yhä sen läpimurtoon
Metaversumihype lähti todenteolla lentoon sen jälkeen, kun Facebook vaihtoi nimekseen Meta vuonna 2021. Sittemmin metaversumi on ehditty julistaa kuplaksi, kun siihen yhdistetyt teknologiat ovat yleistyneet monien odotuksia hitaammin.
Huhut: Apple teki täyskäännöksen floppituotteensa kanssa - kehittelee selvästi halvempaa versiota
Apple julkisti alkuvuodesta omat virtuaalitodellisuuslasinsa, Apple Vision Pro -lasit. Yhtiö ei missään nimessä halunnut kutsua uutuutta virtuaalitodellisuuslaseiksi, vaan kutsuu laitettaan "tilaa ymmärtäväksi tietokoneeksi" (spatial computer). Kutsuttiinpa yli 3000 euroa maksavaa laitetta miksi tahansa, on markkinahuhujen perusteella selvää, että...
Motorola julkaisi Googlen Paikanna laite -verkostoa tukevan pienen paikantimen
Google toi hiljattain käyttöön Paikanna laite -verkostonsa, jonka avulla Android-laitteella voi etsiä muita laitteita. Tähän verkostoon Motorola on nyt julkaissut pienikokoisen, Applen AirTagia muistuttavan paikantimen. Moto tag on pieni läpyskä, joka on saanut IP67-luokituksen. Se voidaan kiinnittää vaikkapa reppuun tai matkalaukkuun, jolloin...
Vapriikki Imagine the Metaverse -tapahtumassa
Vapriikki oli mukana Imagine the Metaverse -tapahtumassa Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 11.-12.6.! Tapahtuma kokosi yhteen XR- ja metaversumiprojektien kanssa työskenteleviä tekijöitä. Vapriikki esitteli omaa Tampere 1918 sisällissotamuseo XR-projektiaan sekä Nokian RXRM-teknologialla toteutettuja live-opastuksia näyttelyissä. Videolla tunnelmia...
Galaxy Ring -älysormus julkaistiin - Suomessa saataville joskus myöhemmin
Samsung on jo useamman kuukauden ajan vihjaillut Galaxy Ring -älysormuksesta, mutta nyt Unpacked -tilaisuudessa se on julkaistu virallisesti. Galaxy Ring maksaa 399 dollaria, ja se tulee saataville valituille markkinoille nyt, mutta esimerkiksi Suomessa sormus ei vielä tule saataville. Saatavuus ilmoitetaan Suomen osalta myöhemmin. Galaxy...
PlayStation VR2 -virtuaalilaseja voi nyt käyttää tietokoneella - adapterin myynti alkoi
Sony vahvisti jo aiemmin tänä vuonna kehittelevänsä PS5-konsolin PlayStation VR2 -virtuaalitodellisuuslaitteelle PC-tukea. Ratkaisu tähän löytyi erillisestä adapterista, jonka avulla PlayStation VR2 -laitteiston saa yhdistettyä tietokoneeseen. PC:llä voi pelata Steamin VR-pelejä. Adapteri maksaa 59,99 euroa ja se tulee saataville 7. elokuuta. ...
Suomalaisen Varjon VR-ratkaisu sai USA:n ilmailuviranomaisen hyväksynnän
Vuonna 2016 perustettu suomalainen Varjo on alusta asti kehittänyt ratkaisuja vaativimpaan ammattikäyttöön. Yhtiön teknologian ytimessä ovat VR- ja XR-lasit, jotka maksavat edullisimmillaan noin 6 000 euroa mutta ovat tarkkuudeltaan verrattavissa ihmissilmään. Viime viikolla Varjo sai erinomaisia uutisia, sillä Yhdysvaltain ilmailuviranomainen...
Samsung esitteli Odyssey 3D-näyttöä, joka mahdollistaa 3D-katsomisen ilman erillisiä laseja
Samsung Electronics esitteli Saksan Kölnissä Gamescom 2024 -tapahtumassa uusia pelinäyttöjä. Pelinäyttöjen keskiössä on Odyssey 3D-näyttö, joka mahdollistaa 3D-katsomisen ilman erillisiä laseja. Tämä onnistuu LFD-tekniikalla (Light Field Display), joka luo 2D-sisällöstä todentuntuisia 3D-kuvia etupaneelissa olevan linssin avulla. Linssi ohjaa...
Suomalainen Varjo valmistaa virtuaalilasit, joilla Yhdysvaltain helikopteripilotit harjoittelevat
Virtuaalitodellisuuslaseja ja -palveluita kehittävä Varjo on muutamassa vuodessa raivannut itselleen oman paikan ilmailu- ja puolustusteollisuudessa. Useiden maiden puolustusvoimat käyttävät Varjon laseja ilmailu- ja sotilaskoulutuksessa. Niiden avulla koulutetaan lentäjiä ja totutetaan sotilaita toimimaan erilaisissa ympäristöissä.Kahdeksan vuotta...
Luomuhakkuu-tehtäväosiot syventävät koneenkuljettajiksi opiskelevien ymmärrystä metsäekologiasta
Tampereen seudun ammattiopisto (Tredu) on jalkauttanut Luomuhakkuu-hankkeessa saatuja tuloksia luomalla metsäkoneenkuljettajien koulutukseen aivan uudenlaisen tehtäväkokonaisuuden. Tulevaisuuden työmallien lisäksi uudet tehtävät antavat opiskelijoille syvempää ymmärrystä myös metsäekologiasta. Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) metsäkoneenkuljettajien...
Liikennesimulointi antaa pohjan tehtaan liikenteen toteutukselle ja ohjaukselle
Sitowise aloitti Metsä Fiberin biotuotetehtaan liikenteen simuloinnin vuoden 2020 aikoihin. Pohjoisen pallonpuoliskon suurimmalla puuta jalostavalla laitoksella liikkuu satoja ajoneuvoja ja liikenteen tule toimia, jotta puu kulkee, eikä sumppuja synny.- Sitowisen tehtäviin sisältyi ensivaiheessa kumipyörä- ja junaliikenteen mallintaminen sekä autonomisen...
NUVE-LAB - oamk
NUVE-LAB tarjoaa työkonevalmistajille ympäristön tutkia ja kehittää hiilineutraaleja, autonomisia työkoneita. Kehitämme tapoja korvata perinteinen, fossiilisia polttoaineita käyttävä polttomoottori ekologisemmilla vaihtoehtoilla. Samalla tutkimme menetelmiä, joiden avulla laitteiden energiatehokkuutta voi parantaa esimerkiksi edistämällä niiden...

Kommentit