Digimaailma on jälleen kerran murroksessa. Google, sosiaalinen media ja teknologiajättien välinen valtataistelu käy kuumempana kuin koskaan. Algoritmit muuttuvat, yksityisyys huolettaa ja uudet sosiaalisen median alustat haastavat vanhat. Artikkelikokoelmamme tarjoaa kattavan katsauksen näihin muutoksiin ja niiden vaikutuksiin meidän kaikkien elämään.
Google aiheutti ison pettymyksen monille käyttäjilleen alkuvuodesta 2024, kun yhtiö lopetti tarjoamasta sivuista välimuistiin tallentamiaan versioita. Toiminto oli kätevä etenkin, jos sivusto oli jostain syystä saavuttamattomissa - käyttäjät pystyivät näkemään kuitenkin "kadonneen" sivun sisällön, lataamalla Googlen välimuistiinsa tallettaman version. ...
Googlen omistama YouTube julisti sodan mainosestäjiä vastaan viime vuonna. Ja taistelu tuntuu vain kiihtyvän. Merkittävin muutos tapahtui loppuvuodesta 2023, kun YouTube ryhtyi ensimmäistä kertaa estämään mainosesto-ohjelmia käyttäviä käyttäjiä. Sen jälkeen ollaan oltu pitkälti kissa-ja-hiiri -leikissä mainosestäjien ja Googlen kesken. Mutta...
Google järisytti maailmaa puoli vuotta sitten, kun yhtiö korvasi perinteiset hakutulokset tekoälyn luomilla vastauksilla. Tai oikeastaan, aivan koko maailma järkyttyi asiasta, mutta muutos koski vain amerikkalaisia ja kanadalaisia käyttäjiä, joille muutos tuli käyttöön. Me muut olemme vain seuranneet tilannetta vierestä ja ihmetelleet. Hakujätti...
Perinteiset mediatalot ovat jo vuosien ajan vääntäneet kättä digijättien kanssa varsin erikoisella kulmalla. Käytännössä verkkoon pikkuhiljaa siirtyneet perinteiset lehtijätit, kuten sanomalehdet, ovat olleet sitä mieltä, että Google ja Facebook rohmuavat niille oikeutetusti kuuluvia tuloja. Logiikka menee suurinpiirtein näin: Kuluttaja googlettaa...
Päätös johtuu mainosjätin mukaan EU:n uudesta läpinäkyvyyslainsäädännöstä.
Kerrataan se jälleen kerran: Google ei ole hakukone. Google on maailman suurin mainoskone. Hakukone, jota me kutsumme Googleksi, on vain yksi - joskin tärkeä - palanen Googlen äärimmilleen öljytyssä mainoskoneistossa. On arvioitu, että Google nappaa siivun lähes kaikista digitaaliseen mainontaan laitetuista euroista, vaikka kyseiset mainokset...
Kilpailuviranomaiset molemmin puolin valtamerta todennäköisesti teroittelevat jo veitsiään, sillä Google on kaapannut itselleen ison siivun internettiä. Tietojen mukaan maailman suurimman keskustelualueen, "netin vessan seinäksi" kutsutun Redditin kaikki uudet sisällöt on poistettu kaikista muista hakukoneista paitsi Googlesta. Muutos vaikuttaa...
Nettimaailmassa tapahtui hiljattain muutos, joka vavisuttaa koko internetin perustuksia. Muutosta harva edes huomasi, mutta se saattaa aiheuttaa hyökyaallon, jonka jälkeen netti on jotain aivan muuta kuin mitä se on viimeiset 30 vuotta ollut. Internet ja etenkin sen WWW-sivuihin pohjautuva maailma, on rakennettu lähtökohtaisesti avoimeksi. Kuka...
posted 6m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Metan Threads -palvelu on ylittänyt 200 miljoonan kuukausittaisen käyttäjän rajan, kertoo Instagram-pomo Adam Mosseri palvelussa tehdyssä julkaisussa. Heinäkuun alussa, vuosi palvelun julkaisun jälkeen, Threadsilla oli 175 miljoonaan aktiivista käyttäjää kuukaudessa. Palvelu siis kasvaa tasaiseen tahtiin. Julkaisun jälkeen Threadsin alku oli...
posted 6m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Meta vahvisti jo alkuvuodesta kehittelevänsä Instagramiin karttatoimintoa, joka mahdollistaa ystävien sijainnin näkemisen. Kyseinen toiminto muistuttaa vahvasti Snapchatin vastaavaa toimintoa. Nyt kyseinen karttaominaisuus on tullut muutamien käyttäjien käytettäväksi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että karttatoiminnon avulla käyttäjät voivat...
Pinnalla nytSarjat. Podcastit. Suorat.
Iso osa suomalaisista Twitterin käyttäjistä on hypännyt viimeisen 10 kuukauden aikana pois Elon Muskin sosiaalisesta mediasta. Käytännössä isoimmat käyttäjävirrat ovat suuntautuneet kahteen palveluun: itsenäiseen Blueskyhyn sekä Metan omistamaan Threadsiin. Etenkin Threads on kasvanut vauhdikkaasti koko maailmassa ja palvelussa on nykyisin jo yli...
Euroopan unionin digimarkkinasäädös alkaa purra teknologiajätteihin. Jatkossa käyttäjät voivat käyttää Whatsappia ja Messengeriä myös muiden viestialustojen käyttäjien kanssa keskustelemiseen.
Viime vuonna avattu ja vauhdilla Suomessakin suosiotaan kasvattava Threads on noussut nopeasti Twitterin eli X:n tärkeimmäksi haastajaksi ns. mikroblogipalveluiden kisassa. Palvelua on kehuttu etenkin siitä, että sieltä puuttuu X:stä tuttu toksisuus ja lisäksi palvelu on selkeästi tiukemmin moderoitu kuin Elon Muskin nykyisin omistama X. Mutta...
posted 7m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Lyhyisiin julkaisuihin keskittyvä, sosiaalisen median palvelu Bluesky on ylittänyt 15 miljoonan käyttäjän rajan. Palvelu on saanut runsaasti uusia käyttäjiä viime aikoina Yhdysvaltain presidentinvaalien jälkeen. Iso osa uusista käyttäjistä on tullut juurikin Yhdysvalloista, mutta esimerkiksi Suomessa Bluesky on hiljalleen noussut ylöspäin sovelluskauppojen...
Viimeistään vuonna 2023 Elon Muskin sekoilu ostamansa Twitterin ruorissa alkoi ottamaan uusia, yllättäviä kierroksia harva se viikko. Tuolloin alkoi eräänlainen etsikkoaika Twitterin (nyk. X) korvaajille. Tähän väliin iski myös maailman suurin sosiaalisen median yhtiö Meta avaamalla kesällä 2023 oman Twitter-kopionsa, Threadsin. Suomessa palvelun...
posted 7m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn X:n eli entisen Twitterin käyrä on näyttänyt jo hyvän tovin alaspäin, ja käyttäjät ovat päätyneet sen myötä vaihtoehtoisiin palveluihin. Ensiksi suomalaiset innostuivat Metan Threadsista, sillä jo viime vuoden lopussa palvelun sovellusta asennettiin runsaasti, nostaen sen ladatuimpien sovellusten kärkipaikkoihin. Threads on myös pysytellyt kärjessä...
Facebookin emoyhtiö Meta on vääntänyt kättä Euroopan Unionin kanssa alustojensa mainonnan kohdentamisesta jo pitkään. Taustalla on se, että Facebookin ja Instagramin tapa käyttää käyttäjistään kerättyä tietoa mainonnan kohdentamiseksi on todettu EU:n tuomioistuimessa laittomaksi. Ongelmana on ollut se, että omien tietojen käytöstä mainosten kohdennukseen...
Algoritmeihin vahvasti nojaavat sosiaalisen median alustat ovat loppukäyttäjille erittäin helppokäyttöisiä, mutta niillä on omat ongelmakohtansa. Sosiaalinen media, joka näyttää julkaisuja muussa kuin aikajärjestyksessä syntyivät itse asiassa käyttäjien toiveista ja tarpeista. Kun ensimmäiset Facebookin superkäyttäjät olivat keränneet niin paljon...
posted 8m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Lyhyiden julkaisujen palvelut taistelevat tällä hetkellä käyttäjistä toden teolla - ja käyttäjien näkökulmasta tämä on hyvä asia, sillä palvelut saavat nopeammin käyttäjien kaipaamia ominaisuuksia. Viime aikoina Bluesky on saanut miljoonia uusia käyttäjiä ja palvelussa onkin jo yli 20 miljoonaa käyttäjää. Bluesky on saanut
Kommentit
Lähetä kommentti