Digitaalinen murros: Miten some, tekoäly ja uudet palvelut muokkaavat arkeamme


Verkko- ja some-maailma kuhisee uutisista! Kuluttajien tottumukset muuttuvat jatkuvasti, tekoäly valtaa alaa ennennäkemättömällä vauhdilla, ja vanhat tutut alustat, kuten WhatsApp, ovat murroksessa uusien ominaisuuksien ja liiketoimintamallien, kuten mainosten, myötä. Samalla yksityisyydestä ja tietoturvasta käydään kovaa kilpailua, kun uudet toimijat pyrkivät tarjoamaan vaihtoehtoja isoille jäteille. Tässä blogiartikkelissa syvennymme digitaalisen ympäristön polttaviin puheenaiheisiin ja pohdimme, miten ne muokkaavat niin käyttäjien kokemuksia kuin yritystenkin strategiaa.

Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa
Kun kuvaa, videota tai äänitallennetta julkaistaessa huomioidaan saavutettavuus sosiaalisessa mediassa, viestin vastaanottaja ei joudu miettimään, mitä tietoa sisällöstä jää saamatta mikäli hän ei itse näe tai kuule sitä kokonaisuudessaan. Tässä blogiartikkelissa avaan, miten saavutettavuus kannattaa huomioida sosiaalisessa mediassa. Saavutettavuus...
Kuluttajien nettikäytössä jyräävät WhatsApp, Yle Areena ja Netflix
Pikaviestisovellukset ovat vakiinnuttaneet paikkansa kuluttajien arjessa, kun taas internetin ääni- ja videopuhelusovellusten käyttö on laskenut korona-ajan käyttömääristä. Suosituin palvelu on Metan WhatsApp. Maksuttomia televisiosisältöjen suoratoistopalveluita käyttää noin 70 % kuluttajista ja maksullisia puolet. Yleisimmin käytetyt palvelut ovat...
Miksi Flashes kiinnostaisi suomalaista markkinoijaa?
Sosiaalisen median saralla tapahtuu: yhteiskunnallisen viestinnän herruudesta kilpailemaan lähteneen Blueskyn tiimi tuo markkinoille uuden sovelluksen. Flashes haastaa niin Instagramia ja TikTokia kuin myös tapaamme kuluttaa sekä jakaa kuva- ja videosisältöä verkossa. Mutta mistä oikein on kyse, ja miksi markkinoijan tai viestijän kannattaa kiinnostua...
Väite: Kun teini poistaa oman selfiensä, Facebook tarjoilee kosmetiikkamainoksia
Maailmalla on aiheuttanut paljon meteliä entisen Facebookin sisäpiiriläisen, Sarah Wynn-Williamsin kirja "Careless People". Kirja sisältää paljon ikäviä paljastuksia Facebookin, nykyisen Metan toimintakulttuurista. Yksi rujoimmista kirjan kohdista kertoo siitä, miten Facebookin algoritmit tunnistavat hetket, jolloin alaikäiset teinit ovat palvelussa...
Google vai Bing? Lue, mitä yrityksesi tulisi ottaa huomioon
Hakukoneiden taistelukentällä on ahdasta. Markkinajohtaja on tunnetusti Google, jonka ylivertaisuus perustuu sen älykkäisiin algoritmeihin, laajaan dataan, käyttäjäystävällisyyteen ja vahvaan ekosysteemiin (YouTube, Google Maps, Gmail, Google Drive, Android). Ei siis ihme, että käyttäjät on saatu sitoutumaan Googlen palveluihin. Mitä Googlen ylivoima...
ChatGPT on kasvanut aivan käsittämättömän suosituksi - WhatsApp ja Wikipedia jäivät jo taakse
Maailman suosituimpien verkkosivustojen lista on pysynyt pitkälti muuttumattomana jo vuosien ajan. Sivustot saattavat keskenään vaihdella hieman paikkaa, riippuen trendeistä, mutta oikeastaan aivan suosituimpien verkkosivujen joukkoon ei ole noussut uusia toimijoita lähes vuosikymmeneen. Tähän on kuitenkin yksi, lähes käsittämättömällä vauhdilla...
Silmäpareja vai keskustelua - ota somesta molemmat
Voisivatko museot ottaa käyttöön uusia, pienten joukkojen somealustoja pohti Suomen museoliiton viestintäjohtaja Miisa Pulkkinen. Alla lainauksia hänen kirjoituksestaan."Uusia somealustoja on noussut haastamaan somejättejä. Avainsanoja ovat etiikka ja merkityksellisyys – uusille alustoille halutaan rakentaa yhteisöjä ja osallisuutta, joka perustuu...
Threadsissa aloitettiin yksityisviestien testaus
Joulukuussa 2023 Suomeen rantautunut Metan Threads -palvelu on aloittanut yksityisviestien testaamisen palvelussa. Asiasta kertovat Metan johtaja Mark Zuckerberg sekä Instagram-pomo Adam Mosseri Threadsissa. Mosserin mukaan yksityisviestit ovat olleet käyttäjien toiveissa heti julkaisusta lähtien. Tähän asti yksityisviestit on tullut hoitaa...
Isoilla teknologiafirmoilla on erikoinen fetissi: Metakin julkaisee jo neljännen viestipalvelunsa
Kolmekymmentä vuotta sitten syntyi yksi ohjelmistokehityksen kultaisista "laeista", nimeltään Zawinskyn laki. Sen mukaan jokainen sovellus turpoaa, riippumatta sen lähtökohdista tai käyttötarkoituksesta, aina siihen pisteeseen asti, kunnes sillä pystyy lukemaan sähköposteja. Sittemmin laki on todistettu hyvinkin totuudenmukaiseksi. Mutta yksi asia...
Meta vahvisti: Mainokset saapuvat WhatsAppiin
Sosiaalisen median mainosjätti Meta on vahvistanut sen, mitä on epäilty jo pitkään: mainokset saapuvat pian Metan omistamaan WhatsAppiin. Yhtiö esittelee uutisjulkaisussaan tapoja, joilla mainostajat ja yritykset voivat laajentaa näkyvyyttään WhatsAppissa. Mutta samalla Meta kertoo uudistuksista, joista käyttäjäkunta ei välttämättä tule hirvittävän...
Artikkelin jakaminen kavereille on Uudessa Jutussa tehty erittäin hyvin
Vielä on liian aikaista kommentoida mediakentän uusinta tulokasta sen laajemmin, joten keskityn kiinnostavaan yksityiskohtaan: Uuden Jutun toistaiseksi paras digitaalinen innovaatio on hyvin toteutettu maksumuurin takana olevan artikkelin jakaminen. Uutismedioiden suhde sisältöjen jakamiseen on internet-aikana lievästi sanottuna vaihdellut. Täysin...
WhatsAppin kilpailija lupaa: Meidän pikaviestimeemme ei tule tekoälyä eikä mainoksia
Meta tiputti eilen varsinaisen uutispommin, kun yhtiö kertoi tuovansa mainokset WhatsAppiin. Mainokset lisätään viestisovellukseen jo kesän mittaan ja viimeistään loppuvuodesta ne pitäisi olla käytössä kaikilla WhatsApp-käyttäjillä. Oman vastineensa Metan siirtoon antaa yksityisyydestään ja vahvasta salauksesta tunnettu Signal. Signalin johtaja...
Haastaako tekoälyjätti OpenAI seuraavaksi sosiaalisen median?
Tekoäly on jo nyt mullistanut tapamme tuottaa ja jäsentää sisältöä, mutta seuraava siirto voi olla suurempi kuin kukaan vielä täysin ymmärtää. Huhut kertovat, että OpenAI – yksi maailman johtavista tekoälytaloista – on rakentamassa omaa sosiaalisen median kanavaa. Mutta mitä se tarkoittaisi nykyisille pelureille, kuten Metalle, LinkedInille ja X:lle?...
Silmäpareja vai keskustelua - ota somesta molemmat
Voisivatko museot ottaa käyttöön uusia, pienten joukkojen somealustoja pohti Suomen museoliiton viestintäjohtaja Miisa Pulkkinen. Alla lainauksia hänen kirjoituksestaan."Uusia somealustoja on noussut haastamaan somejättejä. Avainsanoja ovat etiikka ja merkityksellisyys – uusille alustoille halutaan rakentaa yhteisöjä ja osallisuutta, joka perustuu...
Tinder alkaa vaatimaan kasvojen tunnistamista ensi viikolla - estää feikkiprofiileja
Maailman suosituin deittisovellus Tinder ryhtyy ensi viikosta alkaen vaatimaan osalta käyttäjistään kasvojen tunnistamista. Prosessi toimii niin, että tilin luonnin yhteydessä käyttäjää vaaditaan kuvaamaan itseään videolle, reaaliajassa. Kyseistä videota ei käytetä Tinder-profiilissa, vaan sen pohjalta luodaan käyttäjästä biometrinen sormenjälki. ...
Miksi some koukuttaa? Miten tekoäly toimii?
Vahvistus tuli: Selainsodat alkavat pian, jättiläisfirma haastaa Chromen
Suuret selainsodat riehuivat netin alkuhämärissä. Vuosien 1996 ja 2010 välillä käytiin tiukkaa taistelua siitä, mikä selain tulisi hallitsemaan tiedon valtateitä. Lentävän lähdön kisaan sai aikoinaan ensimmäinen graafinen, moderni selain, Netscape Navigator - mutta sen haastajaksi ilmestyi hyvin pian Microsoftin oma Internet Explorer. Sota kääntyi...
Jack Dorseyn uusin projekti: WhatsAppin kaltainen viestisovellus, joka ei käytä lainkaan internet-yhteyttä
Twitterin yksi perustajista, Jack Dorsey, ei lepää laakereillaan, bvaan mies tuntuu hääräävän jatkuvasti jonkin uuden projektin parissa. Tuorein projekti kantaa nimeä bitchat. Kyseessä on päällisin puolin hyvin tavanomaiselta näyttävä pikaviestisovellus, mutta siinä on yksi erikoisuus: se ei käytä lainkaan

Kommentit