Koulutusala Suomessa on jatkuvassa muutoksessa, ja viimeisimmät uutiset tarjoavatkin mielenkiintoisen katsauksen tulevaisuuden oppimiseen. Tekoälystä ja virtuaalitodellisuudesta aina luonnon hyödyntämiseen opiskelijoiden hyvinvoinnissa – koulutuskenttä kehittyy vauhdilla vastaamaan modernin maailman haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Uudet digitaaliset oppimisympäristöt, kuten menestyksekäs Opin.fi-palvelu, tekevät oppimisesta saavutettavampaa ja monipuolisempaa kuin koskaan, samalla kun pohditaan uusia tutkintomalleja ja opettajien osaamisen kehittämistä. Tässä johdannossa pureudumme siihen, miten Suomen koulutusjärjestelmä innovoi ja mukautuu vastaamaan niin opiskelijoiden kuin työelämänkin tarpeisiin.
Varaston sankarit 2.0 on uusi VR-simulaatio, joka vie varastotyön oppimisen uudelle tasolle! Simulaatiopeli, jota on jatkokehitetty Tredussa Virtuaalisten oppimisympäristöjen jatkokehittäminen (VR(AR/XR) -projektissa, tarjoaa opiskelijoille ainutlaatuisen mahdollisuuden harjoitella varastotyön tehtäviä turvallisessa ja mukaansatempaavassa ympäristössä....
Voisiko opiskelijoiden hyvinvointia lisätä luonnon avulla? Tampereen ammattikorkeakoulussa alettiin vuonna 2022 etsiä keinoja, joiden avulla voitaisiin vaikuttaa opiskelijoiden jaksamisen ja keskittymisen haasteisiin. Tällöin pohdittiin, voisivatko luontoympäristöt tarjota apua myös näihin ongelmiin. Ajatuksen pohjalta syntyi Metsäresepti-hanke, jonka...
Nina Eskola-Salin, Hanne Mäki-Hakola, Jenni Majuri & Sanna Brauer Artikkelissa kuvaamme, miten opettajan kestävyysosaamisen kehittämiseen laadittua osaamismerkkikonstellaatiota on sovellettu ammattikorkeakouluopettajan osaamisen kehittämiseen. Pilotissa osaamismerkeistä muodostettiin neljä erilaista osaamisen kehittämisen polkua. Polkujen avulla...
Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.1960-luvun Suomessa lapset kävivät kansakoulua, joka oli kuusivuotinen oppilaitos. Koulussa oli kova kuri. Pukuun tai leninkiin pukeutunutta opettajaa kunnioitettiin. 60-luvun luokassa opettaja opetti, ja oppilaat kuuntelivat.Ekaluokkalainen sai jo kansakouluaikoina...
Teija Paavilainen, väitöskirjatutkija, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Itä-Suomen yliopistoteija.paavilainen@uef.fi Jenni Bäckman, väitöskirjatutkija, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto, Itä-Suomen yliopistojenni.backman@uef.fi Teemu Valtonen, professori, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen...
Neea Merivirta valmistui tietojenkäsittelyn tradenomiksi ohjelmistotuotannon opintosuunnasta.– TAMKissa on ollut tosi hyvä opetus, ja opettajat olivat kiinnostuneita siitä, mitä opiskelijalle kuuluu. Henkilökohtaisena tavoitteenani oli valmistua puoli vuotta etuajassa, ja opettajat tukivat sitä, että se olisi mahdollista. Merivirta ei ennätä juhlien...
posted 18m ago by Arenen viestinta via Arene Korkeakoulut ovat tarttuneet aktiivisesti tekoälyn tuomiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin osana korkeakoulutusta ja lähteneet systemaattisesti kehittämään yhteisiä ratkaisuja. Koulutuksen kannalta keskeistä on koulutuksen korkean laadun ylläpitäminen, opetussuunnitelmien ajantasaisuuden varmistaminen, sekä osaamistavoitteiden kehittäminen huomioiden...
Oona Tammisto, 25, opiskelee liikunnanohjaajaksi pääosin etänä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa.Etäopiskelun suosio on noussut, ja yli kolmannes ammattikorkeakoulun opiskelijoista valitsee monimuoto-opinnot.Korkeakoulut suosivat monimuoto-opetusta, koska se houkuttelee enemmän opiskelijoita.Etäopetus ei vaikuta perinteisten kampusten merkityksiin,...
Myös palvelun ulkoasu ja helppokäyttöisyys keräsivät testioppijoilta kehuja. Kehitystyö jatkuu tulevaisuudessakin aktiivisena. Korkeakoulujen yhteinen Opin.fi-palvelu on saanut tuoreista saavutettavuus-, tietoturva- ja käytettävyystestauksista hienot tulokset. Testaukset toteutettiin alkuvuoden 2025 aikana ennen palvelun lanseerausta. –...
Niina Nurkka, arviointiasiantuntija, Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) & koulutuksen kehittämispäällikkö, Humanistinen ammattikorkeakouluniina.nurkka@humak.fi Jan Lundell, professori, kemia, Helsingin yliopistojan.lundell@helsinki.fi Luonnontieteellinen korkeakoulutus Suomessa perustuu vahvaan tieteelliseen perustaan...
Opin.fi-palvelu avattiin yleisölle huhtikuussa 2025 ja sen markkinointi oppijoille käynnistyi toukokuussa. Tänä aikana palvelussa on vieraillut yhteensä jo yli 46 000 kävijää! Yli 4300 oppimisen mahdollisuutta – opintopisteillä ja ilman Uusi Opin.fi-palvelu kokoaa saman katon alle monipuolisen valikoiman suomalaisten korkeakoulujen kaikille...
Digivisio 2030 -hankkeen toinen vaihe käynnistyy syksyllä 2025. Seuraavan vaiheen teemoja käsiteltiin toukokuun webinaarissa. Tutustu suunnitelmiin tallenteella: Digivision seuraavan vaiheen tausta ja tavoitteet Opin.fi-palvelun jatkokehitys Tutkinto-opiskelun ratkaisut Virta-opintotietopalvelun uudistus Toiminnallinen...
Lukijan mielipide|Avoimessa korkeakoulussa voisi tarjota korkeakouludiplomia ainakin aloilla, joissa työllistymiseen ei vaadita kyseisen alan korkeakoulututkintoa.Kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.Jos ensimmäisen korkeakoulututkinnon suorittaneet halutaan pois viemästä ensikertaisilta hakijoilta opiskelupaikkoja, heille voisi tarjota...
Toukokuun alussa valtakunnallisesti lanseerattu Opin.fi -palvelu tarjoaa korkeakouluille monia mahdollisuuksia kasvattaa jatkuvan oppimisen palvelujen tuottamaa opintopistemäärää, saavuttaa uusia kohderyhmiä sekä laajentaa julkaisu- ja TKI-toiminnan yleisöjä. Avoimen ammattikorkeakoulun opintopisteet ansaintalogiikan perustana TAMKin avoimessa ammattikorkeakoulussa...
Opin.fi-palvelu avattiin yleisölle huhtikuussa 2025 ja sen markkinointi oppijoille käynnistyi toukokuussa. Tänä aikana palvelussa on vieraillut yhteensä jo yli 50 000 kävijää! Uusi Opin.fi-palvelu kokoaa saman katon alle monipuolisen valikoiman suomalaisten korkeakoulujen kaikille avointa koulutustarjontaa. Huhtikuussa auenneesta palvelusta löytyy...
Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM) ja Opetushallitus julkaisivat toukokuussa kansalliset suositukset tekoälyn käytöstä varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukiokoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa sekä vapaassa sivistystyössä.Opetusalan kentälle tarkoitetut suositukset on laadittu
Kommentit
Lähetä kommentti