Suomalainen Koulutus Murroksessa: Säästöjä, Tekoälyä ja Kovaa Asuntokysyntää



Suomalainen koulutusjärjestelmä ja opiskelijaelämä ovat parhaillaan monen paineen alla: rahoitusleikkausten uhka hämmentää kuntia ja korkeakouluja, tekoäly on tekemässä läpimurtoa luokkahuoneisiin, ja opiskelija-asuntojen kysyntä, erityisesti Tampereella, on huipussaan.

Valtiovarainministeriön ehdottamat 150 miljoonan euron leikkaukset kuntien valtionosuuksiin ovat herättäneet voimakasta vastustusta, sillä ne saattaisivat johtaa koulujen sulkemisiin ja opettajien irtisanomisiin. Samanaikaisesti koulutus- ja tutkimusalan järjestöt vastustavat yliopistojen indeksien jäädyttämistä, pitäen sitä kasvun perustaa rapauttavana leikkauksena. Ammattikorkeakoulut (Arene) kuitenkin tukevat resurssien suuntaamista kasvuun ja korostavat asemaansa korkeakoulujärjestelmässä maan elinvoimaisuuden kannalta.

Tulevaisuuteen katsotaan samalla digitaalisten silmälasien läpi. Tekoäly on tullut osaksi opettajien arkea, ja sen hyödyntämisestä on laadittu oppaita. Opetuksen digitalisaatio etenee, ja opetus- ja kulttuuriministeriö on aloittanut hankkeen digitaalisen osaamisen kuvausten luomiseksi opetushenkilöstölle. Tässä tekoälymurroksessa korostuu myös tarve reflektoivaan ja adaptiiviseen toimintakulttuuriin. Lisäksi korkeakoulut päivittävät Digivisio 2030 -hankkeen tavoitteita luodakseen yhteisen tahtotilan oppimiselle ja sujuvoittaakseen opintopolkuja, kuten ammatillisesta koulutuksesta korkeakouluihin siirtymistä. Verkko-opiskelun osalta on nostettu esiin viestinnän tärkeys yhteisöllisyyden ja vertaistuen rakentamisessa.

Käytännön tasolla opiskelijaelämään vaikuttaa merkittävä asuntopula, erityisesti Tampereella. TOASilla ja POASilla on tuhansia hakemuksia tarjolla olevia asuntoja kohden, joskin uudiskohteet tarjoavat toivoa odotusaikojen lyhentämisestä.

Avainsanat: koulutuspolitiikka, koulutusleikkaukset, tekoäly opetuksessa, ammattikorkeakoulut, opiskelija-asuminen, Suomen talous, digitalisaatio, korkeakoulutus

Opiskelijat hinkuvat nyt poikkeukselliseen asuintaloon Tampereella
Opiskelija-asuntojen haku on vilkasta Tampereella. Hakemuksia on noin 4 300 TOASilla, pääasiassa yksiöihin. POASilla on 2 245 voimassa olevaa hakemusta.Asuntoja on tarjolla vain reilu sata, mutta tilanne elää jatkuvasti peruutusten vuoksi.Uudiskohteet, kuten Willa Amanda ja Hippos D-talo, parantavat lyhentävät asuntojen odotusaikoja.Elokuussa asumistuki...
Kouluja suljetaan, opettajia irtisanotaan – kunnat tyrmäävät Purran ehdotuksen valtionosuuksien leikkaamisesta
Valtiovarainministeri Riikka Purra ehdottaa 150 miljoonan euron leikkauksia kuntien valtionosuuksiin.Kuntaliiton ekonomisti Minna Punakallio on tyrmistynyt leikkausehdotuksesta.Leikkaukset voivat johtaa koulujen lakkauttamiseen, suurempiin ryhmäkokoihin ja opettajien irtisanomisiin.Kunnat kokevat valtionosuuksien leikkausten heikentävän talouttaan,...
Viesti budjettiriiheen: Ammattikorkeakoulut tukevat orastavaa kasvua 
Taloudellisesti niukat ajat pakottavat uudistamaan ja tekemään valintoja. Ammattikorkeakoulut tukevat valtiovarainministeriön johtoajatusta resurssien suuntaamisesta kasvuun. Pienen maamme niukat resurssit sekä Suomen taloutta riivaavat ongelmat edellyttävät, että eri toimijoiden vahvuudet käytetään nykyistä täysimääräisemmin hyväksi. – Nopean...
Järjestöt: Ei uusille koulutusleikkauksille – korkeakouluindekseihin kajoaminen rapauttaisi kasvun perustan
Valtiovarainministeriö on ehdottanut säästötoimena yliopistojen indeksien jäädyttämistä. Jäädytys olisi käytännössä leikkaus korkeakoulutukseen, painottavat koulutus- ja tutkimusalan järjestöt. Lakisääteisten indeksikorotusten tarkoitus on varmistaa, että korkeakoulujen perusrahoitus vastaa todellisia kustannuksia, jotka nousevat vuosi vuodelta. ...
Pohjoismainen selvitys: Tekoäly tullut osaksi opettajan arkea -
Välttämättömät evästeet auttavat tekemään verkkosivustosta käyttökelpoisen sallimalla perustoimintoja kuten sivulla siirtymisen ja sivuston suojattujen alueiden käytön. Verkkosivusto ei toimi kunnolla ilman näitä evästeitä.CookiebotLisätietoja tästä palveluntarjoajastaCookieConsentStores the user's cookie consent state for the current domainSäilytyksen...
eNorssin tekoälyopas opettajille 2.0 - eNorssi
Tekoälypalvelut voivat auttaa opettajaa työssään monella tavalla. Jos opettajan työtehtävään tarvitaan tekstin tuottamista, kuvien luomista tai ehdotuksia erilaisiksi näkökulmiksi, on tekoälystä todennäköisesti apua. Monia opettajan arjen tilanteita voi tehostaa ja omaa työtänsä keventää, kunhan muistaa lähdekriittisyyden ja tietosuoja-asiat. Tekstin...
Opetuksen digitalisaatio etenee suomalaiskouluissa eri tahtiin
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet velvoittavat kouluja edistämään oppilaiden digitaalista osaamista ja opettamaan uusien teknologioiden käyttöä, jota digitalisoituvassa yhteiskunnassa tarvitaan. Digitaalisten laitteiden ja palveluiden käyttö oppimiseen on myös jokaisen oppilaan oikeus. Opetuksen laadun ja oppimistulosten parantaminen edellyttää...
Selvitys digitalisaation toteutumisen nykytilasta vapaassa sivistystyössä
PrivateGroup+Share to a new group
Akava ja Arene: Ammattikorkeakoulujen asemaa pitää vahvistaa osana korkeakoulujärjestelmää  
Suomessa valmistellaan uutta visiota korkeakoulutukselle ja tutkimukselle. Akava ja Arene muistuttavat ammattikorkeakoulujen tärkeydestä yhteiskunnalle, korkeakoulutuksen kehittämiselle, maan elinvoimaisuudelle, talous- ja tuottavuuskasvulle sekä koulutuksen tasa-arvolle.  Koulutustarpeen ennakointitieto osoittaa, että työelämässä on selkeä ja...
Reflektoiva ja adaptiivinen toimintakulttuuri on tarpeen tekoälymurroksessa
Opetus- ja kulttuuriministeriöstä erityisasiantuntija Victor Nyberg kertoi tapaamisen aluksi EU:n tekoälyasetuksen kansallisen toimeenpanon etenemisestä. Hän on jäsenenä EU:n tekoälyasetuksen toimeenpanon työryhmässä. Nyberg esitteli työryhmän tehtäviä sekä kertoi, että hallituksen esitys EU:n tekoälyasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi on parhaillaan...
Väitös: Viestintä on avain verkko-opiskelijoiden yhteisöllisyyteen - Lapin yliopisto
Filosofian maisteri Hanna-Kaisa Sulosen väitöstutkimuksen mukaan viestinnällä on suuri merkitys verkkotutkintoa opiskeleville ammattikorkeakouluopiskelijoille. Viestintä rakentaa opiskelijoiden yhteisöllisyyttä ja sen avulla tarjotaan tärkeää vertaistukea. Lisäksi verkko-opiskelijoiden viestintä on aktiivista ja monikanavaista. Sulosen väitöstutkimus...
Digivision tavoiteskenaario on päivitetty - Digivisio2030
Korkeakoulut ja Digivisio 2030 -hanke ovat yhdessä päivittäneet hankkeen tavoiteskenaariota toimintaympäristön muutokset huomioon ottaen. Tavoiteskenaario sanoittaa suomalaisten korkeakoulujen yhteistä opetuksen ja oppimisen tahtotilaa 2030-luvulle. Digivisio 2030 -hankkeen alkuperäinen tavoiteskenaario luotiin hankkeen alkuvaiheessa vuonna 2021....
Opettajille laaditaan valtakunnalliset digitaalisen osaamisen kuvaukset
suomi svenskaLäs artikeln på svenska Opetus- ja kulttuuriministeriö on käynnistänyt hankkeen, jossa valmistellaan kasvatus- ja opetushenkilöstölle esi- ja perusopetukseen digitaalisen osaamisen kuvaukset. Osaava DigiOpe -kehittämistyö on osa hallitusohjelman tavoitteita. Kehittämistyö on jatkoa jo määritellyille oppijoiden...
Aktivoivat työtavat, motivointi ja ryhmäyttäminen etäopetuksessa
Miten aktivoida ja osallistaa yliopisto-opiskelijoita, miten motivoida ja ryhmäyttää etäopetuksen opiskelijoita? Näistä kerron tallenteella ja siihen liittyvässä blogipostauksessa, mistä löydät sekä tallenteen diat että tekoälyn tekemiä yhteenvetoja ja chat-mahdollisuuden: https://www.matleenalaakso.fi/2025/10/aktivointia-etaopetuksessa.html 1:41...
Aktivointia etäopetuksessa
Pidin pari päivää sitten Oulun yliopistolle alustuksen teemana Aktivoivat työtavat, motivointi ja ryhmäyttäminen etäopetuksessa. Vuorovaikutteista webinaaria ei haluttu tallentaa, mutta juttelin samat asiat uudestaan vähän tiiviimmin ja tein tallenteen ilman menetelmien tai sovellusten kokeilua. Tämä video (48 min) on upotettu alle, samoin diat. Videossa...
JATKOON-hanke sujuvoittaa opintopolkuja ammatillisesta koulutuksesta korkeakouluihin | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö
Suomi on asettanut kunnianhimoisen tavoitteen: 50 prosenttia 25–34-vuotiaista tulee suorittaa korkeakoulututkinto vuoteen 2030 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että siirtymät ammatillisesta koulutuksesta korkeakouluopintoihin ovat entistä sujuvampia. Kokemukset ovat osoittaneet, että esteinä tässä nivelvaiheessa ovat hakijoiden...
Mahdollistava visio
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiotyö on kääntynyt tarvittavien tavoitteiden määrittelyyn. Tilannekuva onkin jo varsin kirkas. Tunnistamme uskoakseni keskeisimmät haasteet, joita Suomen korkeakoulutuksella ja tutkimuksella on. Vision kunnianhimon tason tulisi olla riittävä. Suomen koulutustasoa ei pystytä nostamaan ilman rohkeita linjauksia....
Miten Digivisio 2030 -hanke osallistaa?
Digivisio 2030 -hankkeen osallistamisen mallia on päivitetty. Uuden mallin myötä hyödynnetään esimerkiksi entistä enemmän jo olemassa olevia korkeakouluverkostoja ja muodostetaan pienempiä yhteiskehittämisen työryhmiä. Digivisio 2030 -hankkeessa sidosryhmien, kuten oppijoiden, korkeakoulujen, kumppaneiden ja  verkostojen, osallistaminen on välttämätöntä...
Opin.fi – matka kohti oppimisen uutta aikakautta
Miltä näyttää tulevaisuuden oppiminen, kun 37 korkeakoulua kokoaa voimansa ja oppijan ääni nousee kehittämisen keskiöön? Opin.fi-palvelu on ensimmäinen askel kohti elinikäisen oppimisen mallimaata – ja meille tekijöille muotoilun matka, joka opetti, mitä yhteiskehittäminen parhaimmillaan on. Kun aloitimme Opin.fi-palvelun suunnittelun, meillä...
Pirkanmaan koulutusryhmä: Koulutuksen toimintaedellytyksiä on vahvistettava - Pirkanmaan liitto
Suomi tarvitsee jatkuvasti uutta osaavaa työvoimaa etenkin kasvumaakunnissa, kuten Pirkanmaalla. Koulutuksen kansallisia resursseja tulee kohdistaa alueille ja aloille, jotka turvaavat kansallista kilpailukykyä ja nostavat tuottavuutta. – Jos koulutusta kohdennettaisiin alueellisesti ja sisällöllisesti uudelleen, se helpottaisi

Kommentit