
Kulunut syksy on tarjonnut laajan katsauksen suomalaiseen liike-elämään – aina perinteisten toimialojen rakennemuutoksista digitaalisen edelläkävijyyden ja strategisen johtamisen uusiin malleihin. Taksiala kuvastaa osuvasti markkinoiden kahtiajakoa: perinteiset yhtiöt kokevat hiljaisempia aikoja, kun taas alustajätti Bolt raportoi voimakkaasta kasvusta. Samalla vähittäiskaupan ja palveluiden digitaalisuus etenee vauhdilla, kun S-ryhmän mobiili S-Etukortti saavuttaa suuren suosion ja MobilePay integroi etukortit osaksi sovellustaan. Myös yritykset etsivät uusia kasvupolkuja: energiayhtiö Oomi laajentaa toimintaansa matkapuhelinoperaattoriksi, ja Wolt jatkaa kehitystään alle tunnin kuljetuspalveluksi aloittamalla yhteistyön Powerin kanssa. Strategisella tasolla Suomen valtio nousee Valmet Automotiven enemmistöomistajaksi, mikä on merkittävä liike kansalliselle omistajuudelle. Suurin kehityksen ajuri on kuitenkin tekoäly ja datan hallinta. Asiantuntijat peräänkuuluttavat CRM-järjestelmien kykyä ymmärtää pelkän tiedon sijaan kontekstia myynnin ja markkinoinnin tehostamiseksi. Tähän liittyen keskustelua käydään myös tekoälyagenteista B2B-markkinoinnissa ja jopa varoitellaan "AI-koukusta", jossa teknologian kokeilu vie liikaa aikaa itse asiakastyöltä. Lisäksi esillä ovat nykyaikaisen johtamisen mallit, kuten Board As a Service (BAAS) ja systeeminen johtaminen, jotka korostavat omistajien, hallituksen ja johdon yhteistä vastuuta menestyksekkäästä strategiasta. Kokonaisuutena teemat osoittavat suomalaisyritysten olevan keskellä intensiivistä murrosvaihetta, jossa tuotteistaminen ja ketterä reagointi markkinan hetkiin ovat menestyksen avaimia.
Avainsanat: Tekoäly, Johtaminen, Digitaalinen murros, Taksiala, Verkkokauppa, CRM, Strategia
Taksit|Perinteisemmät taksiyhtiöt sanovat, että kesä on hiljaista aikaa. Alustayritys Bolt kertoo päinvastaista.Kun taksiyrityksiltä kysyy, miten kesä on alalla mennyt, saa kahdenlaisia vastauksia.Perinteisemmät taksiyritykset, kuten Taksi Helsinki, vastaavat, että hiljaisemmin kuin toivoisi.Alustayhtiö Boltilla on toinen ääni kellossa. Yrityksestä...
CRM järjestelmät tallentavat rakenteellista ja statuspohjaista tietoa: roolit, toimialat, kontaktit, konversiot, tapaamiset. Mutta niistä puuttuu se, mikä lopulta ratkaisee: konteksti. Tekoälyn aikakaudella markkinointi ja myynti tarvitsevat syvempiä signaaleja kuin pelkkä liidistatus. CRM kertoo kuka liidi on, mutta ei miksi hän ei vastaa, mitä...
posted 18m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Energiapalveluyhtiö Oomi laajentaa toimialaansa ja perustaa Oomi Mobiili -operaattorin. Oomi aikoo tuoda markkinoille oman liittymäpalvelunsa ja tarjota asiakkaille helpon vaihtoehdon hankkia sähkösopimus ja puhelinliittymä samalla kertaa, Oomi kertoo tiedotteessaan. Uudet puhelinliittymät tulevat tarjolle vielä tämän vuoden aikana. "Olemme...
Olen viimeiset viisi vuotta rakentanut ajattelua, työkaluja ja toimintamalleja johtoajatuksella Board As a Service – isäarvokas hallitus. Tänä vuonna olen kiteyttänyt ja jalostanut ajatuksia tekoälyn avulla. Pyysin Chatgpt 5 kielimallia kirjoittamaan journalistisen esseen ajattelusta, sen arvosta jne eri osapuolille. Tekoälyn tuoma apu on jo...
Kesälomalla minua haastateltiin Yrityssalon uutiskirjeeseen ja yksi kysymys oli “Miksi juuri nyt on oikea hetki tuotteistaa?” Merellä valmistautuessani haastatteluun listasin mielessäni 7 hyvää syytä, miksi tuotteistaminen kannattaa tehdä nyt eikä vasta ensi kvartaalilla. Tuotteistamista ei pidä ajatella markkinointitemppuna. Tuotteistaminen...
Tekoälyn yleistyminen on tuonut mukanaan uudenlaisen sudenkuopan: teknologiakoukun. Kun tekoälysovellusten testailu, integraatiot ja promptien viilaus alkavat viedä enemmän aikaa kuin asiakastyö, optimointi alkaa syödä tulosta. Tekoälytyökalut ovat myynnin ja markkinoinnin ammattilaisille “huumaavaa kamaa”. Ne tarjoavat valtavan lupauksen: ...
posted 19m ago by Eetu Kokkonen via Moottori Suomen valtiosta tulee ajoneuvojen sopimusvalmistaja Valmet Automotive Oyj:n enemmistöomistaja. Valtio ostaa yhdessä sijoitusyhtiö Pontoksen kanssa 20,6 prosentin omistuksen Valmet Automotivesta kiinalaiselta CATL (Contemporary Amperex Technology) -yhtiöltä. CATL on maailman suurin sähköautojen akkuvalmistaja maailmassa. Uusien järjestelyiden myötä...
posted 19m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Androidille S-ryhmä toi noin kaksi ja puoli vuotta sitten mahdollisuuden käyttää puhelimella S-Etukorttia. Vastaava toiminto tuotiin Applelle myöhemmin. Kuitenkin suhteellisen lyhyessä ajassa mobiilikortti on noussut todella suosituksi. Kesällä S-ryhmä tiedotti jo miljoonan ottaneen mobiilikortin käyttöönsä. Nyt puolestaan S-ryhmä kertoo,...
Monessa B2B-yrityksessä outbound-soittoja mitataan tapaamisten määrällä. Siksi liian usein tapaaminen on väärän henkilön kanssa, väärään aikaan tai väärällä viestillä. Se vain kuluttaa myyjän aikaa. Padoksaalisesti voisi jopa sanoa, että mitä enemmän korkeapaineella toimivat outbound-organisaatiot ovat dialogissa potentiaalisten asiakkaiden kanssa,...
Hyvä strategia on omistajien, hallituksen ja johdon yhteinen hedelmä. Ville Tolvanen ihmettelee organisaatioita, joissa “omistaja omistaa, hallitus hallitsee ja johto vastaa strategiasta” – hänen mukaansa tällainen työnjako on “kauhean vanhanaikaista” ja tekee hallituksesta lähes tarpeettoman . Perinteinen siilomainen malli on tullut tiensä päähän....
Nokian johtoryhmään nousee kaksi uutta johtajaa.
Nokian tiedotteen mukaan sopimus on osa Euroopan suurinta yksityisesti rahoitettua teleinfrastruktuurihanketta.
Menestymisen metodi parantaa onnistumisen mahdollisuuksia Menestymisen metodi on viitekehys, joka kokoaa yhteen yrityksen omistajien, hallituksen, johdon ja toimitusjohtajan roolit sekä keskeiset käytännöt menestyksen varmistamiseksi. Ajatuksena on, ettei kestävä tuloksellinen toiminta synny sattumalta, vaan vaatii suunnitelmallisuutta, selkeitä...
Kanadalainen Shopify on ottanut ison aseman myös Suomessa verkkokauppojen alustaratkaisuna. Shopify on merkittävin WordPress WooCommercen kilpailija. Vuonna 2022 tässä blogissa tarkasteltiin Shopify-alustaa osaavia digitoimistoja, perustuen North Patroliin tekemään selvitykseen. Tällöin yksi datapiste oli Builtwithin raportoima 4300 Shopify-kauppaa...
CRM on pitkään nähty myynnin työkaluna, paikkana, jonne kirjataan kontaktit, puhelut ja diilit. Markkinointi on elänyt rinnakkaisessa todellisuudessa: omissa automaatiojärjestelmissään, kampanjadata erillään CRM:stä. Tekoälyn aikakaudella tämä asetelma on vanhentunut ja vaarallinen. Kaikki signaalit, jotka AI-agentit analysoivat, päätyvät CRM:ään:...
posted 19m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Aikoinaan ruoan kotiinkuljetuksilla tunnetuksi tullut Wolt on hiljalleen laajentanut palveluitaan kattamaan kaikenlaisia kuljetuksia. Wolt on parin vuoden ajan kuljettanut Verkkokauppa.comin tuotteita sekä tämän vuoden puolella aloitettiin yhteistyö K-Raudan kanssa. Nyt puolestaan yhteistyö on alkanut elektroniikkaketju Powerin kanssa. Yhteistyö...
posted 20m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn MobilePay on lisännyt sovellukseen aiemmin luvatun mukaisesti tuen etukorteille. Nyt siis MobilePayhin voi lisätä jo kymmenen suosittua etukorttia ja uusia etukortteja lisätään sovellukseen koko ajan. MobilePayn ajatuksena on mahdollistaa minkä tahansa viivakoodillisen kortin, kuten vaikkapa kirjasto- tai jäsenkortin lisääminen. MobilePay...
posted 20m ago by Petteri Pyyny via AfterDawn Jos sinä annat minulle viisi euroa ja minä annan sen sinulle sen jälkeen takaisin, olemmeko luoneet 10 euron edestä liikevaihtoa..? Periaatteessa kyllä. Entä jos minä ostan sinulta puolet sinun autostasi ja sinä puolet minun autostani, niin onko tässä syntynyt täysin uutta sijoitusvarallisuutta..? Teknisesti, ehkä. Mutta tällaisia kysymyksiä...
B2B-markkinointi on pitkään ollut kalenteripeliä. Kampanjat käynnistyvät suunnitellusti, viestit julkaistaan aikataulutetusti, ja tuloksia mitataan tyypillisesti jälkikäteen. Mutta B2B-ostajat eivät liiku kampanjoiden tahdissa. He liikkuvat hetkissä. Hetkissä, joissa he etsivät vastauksia, vertailevat ratkaisuja tai testaavat ajatusta mielessään. Nämä...
Internetin tekemisessä on jo pitkän aikaa sitten päästy vaiheeseen, jossa haasteena ei yleensä ole liian pieni määrä palveluita, vaan ihan toisenlainen tilanne. Esimerkiksi S-ryhmä on viime vuosina palkannut runsaasti asiantuntijoita ja kasvattanut omaa kyvykkyyttään asioiden tekemiseen. Pienen kuluttajan
Kommentit
Lähetä kommentti