Suomalainen korkeakoulukenttä on nopean murroksen keskellä, jossa keskeisiksi teemoiksi nousevat digitalisaatio, jatkuva oppiminen ja työelämälähtöisyys. Tämän muutoksen ytimessä on pyrkimys nostaa Suomen kilpailukykyä ja turvata alueellinen elinvoima.
Ammattikorkeakoulut (AMK:t) asemoivat itsensä keskeisiksi uudistajiksi, jotka ajavat uusia tutkintomalleja, kuten ammatillista tohtoritutkintoa, ja korostavat TKI-toiminnan merkitystä. Samalla AMK:t varmistavat osaavan työvoiman saannin panostamalla kestävään kansainväliseen opiskelijarekrytointiin ja tarjoamalla suoria väyliä jatko-opintoihin (esim. Taitaja-väylä).
Tekoäly (AI) ja digitaaliset visiot muokkaavat voimakkaasti opetusta ja tutkimusta. CSC:n kehittämä AITO-viitekehys tarjoaa korkeakouluille työkalun AI-muutoksen ymmärtämiseen, kun taas Digivisio 2030 etenee vaiheittain kohti yhteistä kehitystyötä ja digitaalisia oppimisympäristöjä. Vaikka tekoäly tarjoaa opiskelijoille uusia etuja (kuten Googlen Gemini Pro -paketti), sen eettinen käyttö on noussut polttavaksi puheenaiheeksi.
Pedagogiikan puolella korostuvat uudet, työelämää vastaavat menetelmät: TAMKissa opiskelijat ratkovat yritysten todellisia haasteita Sprint-tyyliin, ja uusia malleja, kuten valmennuspedagogiikkaa verkko-opiskelussa ja pakopelipedagogiikkaa, otetaan käyttöön aktivoimaan oppijoita. Korkeakoulujen tehtävänä on myös tukea jatkuvan oppimisen polkuja, auttaa tunnistamaan ja kehittämään omaa osaamistaan sekä rakentamaan resilienssiä muuttuvassa työelämässä.
Avainsanat: Korkeakoulutus, Ammattikorkeakoulu, Tekoäly, Digivisio 2030, Jatkuva oppiminen
19.11.2025 — simo.vainionpaa@tuni.fi Lokakuun lopussa yli satapäinen joukko TAMKin opiskelijoita hyppäsi bussien kyytiin ja suuntasi päiväksi maakuntakorkeakoulukuntiin. Kolmen bussin voimin vierailimme kahdeksassa kunnassa, joissa 24 opiskelijaryhmää tarttui yritysten esittämiin haasteisiin – tietenkin parhaaseen TAMKin Sprint-tyyliin....
Uutinen 05.06.2025 Tekoäly muuttaa tutkimusta, opetusta ja innovaatiotoimintaa nopeammin kuin koskaan aiemmin. CSC:n tuottama AITO-viitekehys tarjoaa korkeakouluille, tutkimusorganisaatiolle, koulutustoimijoille ja muille kiinnostuneille käytännöllisen työkalun tekoälymuutoksen ymmärtämiseen ja siihen vastaamiseen. Tekoälyn kehitys vaikuttaa...
Oman osaamisen ja työmahdollisuuksien suhteen peli ei ole koskaan menetetty. Osaamistaan voi kehittää pienin askelin kaikissa elämänvaiheissa. Näin kertoo opinto-ohjaaja Katri Sillanpää, joka on aloittanut tänä vuonna TAMKissa jatkuvan oppimisen ohjaajana. Hänen työnään on tukea ihmisiä oman osaamisensa sanoittamisessa sekä uusien mahdollisuuksien...
Digivisio 2030 -hankkeen osallistamisen mallia on päivitetty. Uuden mallin myötä hyödynnetään esimerkiksi entistä enemmän jo olemassa olevia korkeakouluverkostoja ja muodostetaan pienempiä yhteiskehittämisen työryhmiä. Digivisio 2030 -hankkeessa sidosryhmien, kuten oppijoiden, korkeakoulujen, kumppaneiden ja verkostojen, osallistaminen on välttämätöntä...
posted 3m ago by Arenen viestinta via Arene Taitaja2026-kilpailun finaalissa menestyneet ammattikoululaiset voivat hakea kilpailutulostensa perusteella suoraan ammattikorkeakouluun jatko-opintoihin. Ammattitaidon SM-kilpailumenestys voi tuoda Taitaja-finalistille amk-opiskelupaikan kevään 2026 toisessa yhteishaussa ilman pääsykokeita. Niin sanotun Taitaja-väylän kautta ensi keväänä...
Ammattikorkeakoulut haluavat, että Suomi seuraa eurooppalaista kehitystä ja mahdollistaa ammatilliset tohtoritutkinnot. Tohtoritutkinto olisi samantasoinen kuin yliopistojen vastaava tutkinto, mutta se toteutettaisiin soveltavasti, vahvassa yhteistyössä yritysten ja työelämän kanssa. Tavoitteena on Suomen kilpailukyvyn kasvattaminen. ...
posted 3m ago by Janne Yli-Korhonen via AfterDawn Googlella on jo jonkin aikaa ollut käynnissä kampanja, josta opiskelijat voivat ottaa hyödyn irti. Google nimittäin tarjoaa tällä hetkellä Google AI Pro -jäsenyyttä 12 kuukaudeksi ilmaiseksi opiskelijoille. Tavallisesti paketin hinta on 22,99 euroa kuukaudessa eli vuodessa hintaa kertyy 275,88 euroa. Opiskelijan kelpoisuus vahvistetaan SheerID:n...
Vedenpitäviä todisteita tapahtuneesta ei ole, mutta tekoälyn käyttö paistaa yleensä helposti läpi, huomauttaa aiheen esille nostanut opiskelija Ilta-Sanomille.
Digivisio 2030 etenee uuteen vaiheeseen vuosina 2025–2027. Hankkeen tulevien vuosien työ keskittyy kolmeen kokonaisuuteen toiminnallista muutosta ja kansainvälisyyttä unohtamatta. Ensimmäinen vaihe loi perustan – nyt matka jatkuu Digivisio 2030 -hanke on parhaillaan ensimmäisen ja toisen vaiheen taitteessa. Hankkeen ensimmäisen vaiheen...
posted 3m ago by Arenen viestinta via Arene Suomelle valmistellaan OKM:n johdolla parhaillaan uutta korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visiota. Arene on juuri päivittänyt oman strategiansa ja muistuttaa, että ammattikorkeakoulut ovat ratkaisevassa roolissa nostamassa Suomessa koulutustasoa, vahvistamassa TKI-toimintaa ja turvaamassa alueellista elinvoimaa. Arene katsoo, että uuden korkeakoulutuksen...
Kiinnostaako yliopisto-opiskelu? Tai haluatko tukea nuorta, joka pohtii korkeakouluopintoja? Tampereen yliopiston Kohti yliopistoa -hakuwebinaarin 12.11. tallenne on nyt katsottavissa. Kohti yliopistoa! -hakuwebinaari järjestettiin 12.11.2025. Webinaari oli suunnattu erityisesti korkeakouluun hakeutumista pohtiville nuorille sekä heidän läheisilleen....
posted 4m ago by Arenen viestinta via Arene Nyt on aika tehdä korkeakoulu- ja tutkimuspoliittiset valinnat kohti toimivampaa, tuottavampaa ja tehokkaampaa järjestelmää. Vision on luotava reitistö osaavalle, hyvinvoivalle ja elinvoimaiselle Suomelle, jossa jokaisen ihmisen potentiaali käytetään ja heidän sivistykselliset oikeutensa toteutuvat. Rakennetaan uudenlaiset, vahvat ja...
Pakopelipedagogiikka tuo opetukseen pakopeleistä tutut elementit: oppijat ratkovat tarinalliseen kontekstiin sidottuja pulmia yhdessä, jolloin oppiminen tapahtuu yhteistyön ja oivaltamisen kautta. Pedagogisten pakopelien tavoitteena on aktivoida oppijoita ja luoda elämyksellisiä oppimiskokemuksia. Ne kehittävät luovuutta, ongelmanratkaisua...
Osaamispolku, Opintopolku, Työmarkkinatori ja Opin.fi muodostavat yhdessä palvelukokonaisuuden, joka tukee oppimista, urasuunnittelua ja työnhakua eri elämäntilanteissa. Jokaisella palvelulla on oma roolinsa, mutta yhdessä ne tarjoavat sinulle selkeän polun osaamisesi ja urasi kehittämiseen. Jos etsit suuntaa tai omaa polkuasi, Osaamispolussa voit tunnistaa...
Mitä resilienssi tarkoittaa työyhteisölle? Resilienssi on kykyä sopeutua ja oppia muutoksista ja vastoinkäymisistä. Toisin sanoen se on kykyä ponnahtaa eteenpäin. Resilientti organisaatio pystyy: Ennakoimaan tulevia muutoksia ja varautumaan niihin Reagoimaan nopeasti yllättäviin tilanteisiin Oppimaan...
Tällä videolla esitellään lyhyesti RoboStep koulutus ja sen sisältö. Koulutuksen itseopiskeltavan teoriaosuuden löydät DigiCampus ympäristöstä https://digicampus.fi/course/view.php?id=5043 Kurssille pääsyyn vaadittavaa salasanaa voit tiedustella hankkeen yhteyshenkilöiltä https://www.tuni.fi/fi/tule-opiskelemaan/tautree-robostep-teollisuusrobotiikan-osaamista-valmistavalle-teollisuudelle...
Päivi Timosen tuore väitöskirja: Valmennuspedagoginen malli reaaliaikaiseen yhteisölliseen verkko-opiskeluun : opetuksellinen kehittämistutkimus ammattikorkeakoulukontekstissa. Olen kehittänyt väitöstutkimuksessani verkko-opiskeluyhteisön valmennuspedagogisen mallin (VOV), jonka ominaisuudet ja erityispiirteet edistävät reaaliaikaisen yhteisöllisen...
posted 4m ago by Arenen viestinta via Arene Suomi tarvitsee kansainvälisiä osaajia kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Vuonna 2024 ammattikorkeakouluissa opiskeli jo yli 10 000 lukuvuosimaksuvelvollista opiskelijaa. Kaikki ammattikorkeakoulut ovat sitoutuneet koko korkeakoulukentän yhteisiin eettisiin ohjeistuksiin, jotka ohjaavat vastuullista rekrytointia. Ammattikorkeakoulut tekevät paljon...
Kommentit
Lähetä kommentti